Gå til innhold

Pentax DA* proffzoomer - tester, brukererfaringer etc.

Anbefalte innlegg

Ikke så voldsomt med informasjon i tråden foreløpig, men tross alt den første "Hands On" brukererfaringen: Shooting with the DA* 60-250.

Kilden er en av de som var under NDA når det gjaldt K20D, så han bør være seriøs. Fyren jobber i fotobutikk, og har tilsynelatende god greie på ting, men ta hans kvalitetsmessige vurderinger med en klype salt. Han er ikke av de mest objektive i forhold til kvalitet.

Hovedtrekkene er:

Skarp fra f:4,5. Fokusgangen er svært kort.

Alt for tidlig å konkludere, men dette ser lovende ut, billedmessig.

Heldigvis så har jeg ikke råd for øyeblikket. Ellers så ville jeg nok ha hevet meg på og forhåndsbestilt. Det med kort fokusgang tyder på rask autofokus, så dette er kanskje det actionfotografene har venta på fra Pentax?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg kunne vekke denne tråden til liv igjen nå når Pentax kommer med DA* 55mm F1.4 og DA* 60-250 F4 i neste uke.

Det ser ut som prisen havner på 549 og 1299 Euro for de to.

Så kan det jo også nevnes at det kommer en 15mm F4 Limited Edition, selv om denne ikke er DA* ;)

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Tenkte jeg kunne vekke denne tråden til liv igjen nå når Pentax kommer med DA* 55mm F1.4 og DA* 60-250 F4 i neste uke.

Det ser ut som prisen havner på 549 og 1299 Euro for de to.

Så kan det jo også nevnes at det kommer en 15mm F4 Limited Edition, selv om denne ikke er DA* ;)

Norske priser DA*60-250/4 http://www.pentax.no/productview/19422034/ :(

DA*55/1.4 http://www.pentax.no/productview/20047406/ :D

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Tja. Klaus har problemer med å konkludere.

De tekniske funnen stemmer stort sett godt med mine erfaringer. Knivskarp i sentrum allerede fra første blender. Mens svakere ved kantene i vidvinkelområdet. CA kan jeg ikke si jeg opplever som problematisk. Mulig at Lightroom kamuflerer det for meg. Jeg har ærlig talt ikke giddet å pixelpeepe for å finne CA.

Jeg synes også stort sett at det leverer når det gjelder boke. Og det er absolutt ikke hverdagskost for normalzoomer.

Min forløpige konklusjon er at jeg er godt fornøyd med objektivet. Det leverer ganske enkelt. Men jeg setter et lite spørsmålstegn ved hvor egnet det er til landskapsfoto. Der har kantene lett for å bli et problem. Mens f.eks til scenefoto er det ypperlig.

Jeg ser fram til å få tilbake mitt eksemplar fra verksted. Men først må jeg selvfølgelig sende det ;)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...