k-ryeng Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Begrunnelsen din virker absolut som den kan ha noe for seg. Hvilket hus er det du har testa på? Med eller uten SDM? Testet på Samsung GX-10, med SDM. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Testet på Samsung GX-10, med SDM.Om ikke alt for lenge så kan jeg sammenligne selv Blir jeg nødt til å prioritere, blir det 16-50 først, siden jeg har en tendens til å bruke enten vidvinkel eller ekstremtele. Men går ting som jeg håper, blir det to fluer i en smekk. MaritimTim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Nå har jeg lekt meg såpass med DA* 16-50/2,8 at jeg føler at det kan ha noe for seg å dele mine første inntrykk. Byggekvaliteten er gjenomført overbevisende. Den eneste innvendingen jeg har er motlysblenderen. Den er av solid plastkvalitet. Men plast er plast, og motlysblenderen er utsatt. Så jeg skulle ønske at Pentax lanserte et metallalternativ, som kunne kjøpes som ekstrautstyr. Hører dere Pentax? Zoomringen er en nytelse å bruke. Litt mer motstand rundt 28mm, men det gir ingen grunn til bekymring. Fokusringen er og behagelig. Men den har svært kort gange. Dette gjør det litt vanskelig å fokusere manuelt. Det krever konsentrasjon for ikke å vri for langt. Men jeg går ut fra at dette er resultat av et bevisst valg. Det er tross alt et AF objektiv, og det bidrar til at rask AF. Ideelt sett skulle jeg ønske at zoomringen var en anelse bredere. Med batterigrep på kamera så søker fingrene mine midt i mellom zoomring og fokusring. Men dette tror jeg mye er snakk om tilvending, så dette er ikke en alvorlig invending, mer en observasjon. Autofokus virker rask og presis i normalt lys på mitt ekemplar. Jeg er spent på hvordan AF yter i dårligere lys. Siden jeg tar en del konsertbilder er dette en viktig egenskap for meg. Jeg har ikke brukt det så mye enda. Men optisk virker det lovende. Rik på kontrast, og god metning i fargene. Oppløsningen virker og svært bra, så lenge man tar hensyn til hvor objektivet yter best. Jeg har lekt meg litt med MTF-prioritets P mode i godt lys. Jeg får inntrykk av at midten av zoomområdet er prioritert. Fra 16-18mm velges f:5,6. Fra 19-21mm velges f:5. Fra 21-26 detter det til f:4. Fra 26-34 velger det igjen f:5. Mens det ligger på f:5.6 igjen resten av zoomstigen. Dette forteller oss nok områdene 16-18mm og 35-50mm ikke er spesielt gunstig, og at det har en sweet spot i området 21-26mm. Det virker på meg som om det er kanskarphet det går mest ut over i de minst gunstige områdene. Misforstå meg riktig. Jeg sier ikke at objektivet er dårlig i disse områdene. Langt i fra. La oss heller ikke glemme at ektremvidvinkel er optisk svært krevende bla. pga. av sterk retrofokus. Men det skulle vært interesant å sett dette objektivet sammenlignet med konkurentene på 18mm i stedet for 16mm. Sammenlignet med makkeren DA* 50-135/2,8 har jeg en følelse av at 16-50 henger noe etter. Det er kanskje ikke den samme fastoptikk dreperen som den. Men jeg er også overbevist om at jeg vil få mye glede av 16-50. Den lille skepsisen jeg hadde før jeg handla, som skyltes litt sprikende brukerrapporter bla på DPReview, den er vekk MaritimTim Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Det der med at zoom-ringen henger litt igjen på 28mm ser ut til å være vanlig? Mitt gjør også det, selv om det nå har blitt betydelig bedre. Det er fremdeles litt motstand, men ingenting i forhold til da det var nytt. Da måtte jeg jobbe bekymringsverdig mye for å få det forbi 28... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Sånn mest for moro skyld legger jeg ut et bilde. F:5,6, 16mm og 200 ISO Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 For spesielt intereserte, så har Diwa testa DA*50-135/2.8 http://www.diwa-labs.com/wip4/test_result_...&lid=238459 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 For spesielt intereserte, så har Diwa testa DA*50-135/2.8 http://www.diwa-labs.com/wip4/test_result_...&lid=238459 Jeg leser testen som om objektivet er optimaisert for portrettbruk, altså rundt 75mm. Det skulle forresten vært artig å prøvd det med mellomringer. Jeg har en sterk følelse av at det ville vært bra til makrobruk. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Da har jeg lagt inn brukererfaring på DA* 50-135/2,8 i Prisguiden. Det ligger en der fra før av, skrvet av Terje Madsen. Jeg kommer tilbake til DA* 16-50/2,8 etterhvert. Prøver å ta meg litt god tid, sånn at det blir mest mulig grundig. Endret 27. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
SRD Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Da har jeg lagt inn brukererfaring på DA* 50-135/2,8 i Prisguiden. Det ligger en der fra før av, skrvet av Terje Madsen. Jeg kommer tilbake til DA* 16-50/2,8 etterhvert. Prøver å ta meg litt god tid, sånn at det blir mest mulig grundig. Det er bra! Det er mye lettere å finne igjen brukererfaringer i prisguiden enn i forumet Ps. Var forresten bra skrevet og det virket som en objektiv erfaring. Veldig bra argumentasjon Endret 27. mai 2008 av SRD Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Bra du legger ut slike erfaringer fototim! Jeg trenger all den hjelp jeg kan finne. Vurderer å ta turen innom en fotobutikk for å spørre om å få prøve objektivene jeg har sett på. Det er ikke akkurat enkelt når det er så mye fint å velge i. Disse står det mellom nå (evt. en kombinasjon av dem): - DA 18-55 AL II (kit) - DA 12-24/4 - DA 16-45/4 - DA 16-50/2.8 - DA 50-135/2.8 - DA 21/3.2 Ltd. Jeg synes fisheye-effekten blir for stor på DA 10-17, så den har jeg lagt på is inntil videre. Kan hende eksempelfotoene bare lurer meg også da. Noen som har erfaringer på DA 12-24/4 eller andre kommentarer? Ser spennende ut, men kanskje liten blender (mtp. 16-50/2.8)? Hva vet jeg.. Det er forholdet pris/behov(og lyst) som bestemmer. Hmm.. burde vel la lommeboka bestemme og gå for en av de billige nå i starten. Behovet kan jo forandre seg etterhvert som jeg blir mer vant til kameraet. Det er utvilsomt mest fornufig med tanke på min fotoerfaring, men fornuften er ikke alt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Disse står det mellom nå (evt. en kombinasjon av dem): - DA 18-55 AL II (kit) - DA 12-24/4 - DA 16-45/4 - DA 16-50/2.8 - DA 50-135/2.8 - DA 21/3.2 Ltd. Kaffilars har DA 12-24/4. Jeg vet at han bruker den mye. Jeg skal se om jeg kan få lurt han til å legge den inn i prisguiden. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Kaffilars har DA 12-24/4. Jeg vet at han bruker den mye. Jeg skal se om jeg kan få lurt han til å legge den inn i prisguiden. Har tatt hintet, og ei brukarerfaring på DA 12-24/4 er sendt for godkjenning. Sendte foresten inn brukarerfaring på K20D for over ei veke sidan uten at den er publisert enno, mulig at den ikkje har gått igjennom sensuren.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Kaffilars har DA 12-24/4. Jeg vet at han bruker den mye. Jeg skal se om jeg kan få lurt han til å legge den inn i prisguiden. Har tatt hintet, og ei brukarerfaring på DA 12-24/4 er sendt for godkjenning. Sendte foresten inn brukarerfaring på K20D for over ei veke sidan uten at den er publisert enno, mulig at den ikkje har gått igjennom sensuren.. Er DA 12-24mm f/4 også basert på Tokina sin versjon? I såfall er jo det klart et interessant valg. Lånte anew sin Tokina 12-24 mm f/4 når jeg testet hans Nikon D300. Og det var ablolutt et trivelig møte. Nesten like trivelig som min egen Canon EF-S 10-22mm Tom Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Har tatt hintet, og ei brukarerfaring på DA 12-24/4 er sendt for godkjenning. Sendte foresten inn brukarerfaring på K20D for over ei veke sidan uten at den er publisert enno, mulig at den ikkje har gått igjennom sensuren.. Fine greier Kaffi. Pussig. Sikker på at du fikk den avgårde? Det er litt styr å sende, med verifiseringskode, bekrefting etter forhåndsvisngn, ny kode osv. Lett å gå seg bort. Min 50-135 erfaring gled igjenom systemet på under et døgn. Serveren hadde strippa vekk de to siste orda i overskrifta, sikker fordi jeg brukte hermetegn. En del databaser er ikke så glad i dem. Ba om retting, og den kom raskt. Artig å se hvor lang tid det tar denne gangen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Har tatt hintet, og ei brukarerfaring på DA 12-24/4 er sendt for godkjenning. Sendte foresten inn brukarerfaring på K20D for over ei veke sidan uten at den er publisert enno, mulig at den ikkje har gått igjennom sensuren.. De ligger ikke inne til nå i hvert fall. Dersom det har vært noe å utsette på den, vil du nesten garantert ha fått en mail om det. Jeg tror dessverre den ikke har kommet igjennom til oss, så dersom du ikke har noe mot det får du legge den inn på nytt. Send meg en PM, så skal den nok godkjennes ;-) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Er DA 12-24mm f/4 også basert på Tokina sin versjon? De er optisk like, men de har ikke nødvendigvis samme coating osv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Er DA 12-24mm f/4 også basert på Tokina sin versjon? De er optisk like, men de har ikke nødvendigvis samme coating osv. Det er altså som jeg mistenkte. Et Tokina/Pentax objektiv sammerbeid, som så mange andre fine objektiver. I tillegg til at Pentax bruker sin egen coating, så gjør de vel noen få kosmetiske endringer også ... Slik at det ser mer Pentax ut, mener jeg Tom Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Merkelig dyr coating Skiller nesten 2k på Tokina'n og den fra Pentax da. Ikke så rart det er litt billigere når canikon har det, men likevel da.. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 Merkelig dyr coating Skiller nesten 2k på Tokina'n og den fra Pentax da. Ikke så rart det er litt billigere når canikon har det, men likevel da.. Kan hende det dreier seg om mer enn coating, kan hende ikke. Uansett då er prisforskjellen stor. Til gjengjeld er det motsatt når det gjedler et annet samarbeidsprosjekt, nemlig 10-17 fisheye. Ikke at det hjelper hvis det er 12-24 du vil ha. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) Siden vi først er i gang med å spore av - jeg syns Tokinaen er forbløffende god i motlys, så det må være grenser for hvor mye bedre Pentaxen kan være mtp. coating, selv om det ikke står "SMC" på Tokinaen. De to er selvsagt ulike mekanisk, men heller ikke her tror jeg Pentax kan være mye bedre. Endret 29. mai 2008 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå