fototim Skrevet 23. september 2007 Forfatter Del Skrevet 23. september 2007 Mer eksempler fra den lengste http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24935450 NB. Dette er råfiler direkte konvertert uten oppskarping o.l. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
fototim Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Da har den første formelle testen av Pentax SMC-DA* 50-135mm f/2.8 ED [iF] SDM kommet http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/pe...35_28/index.htm Det er verdt å merke seg at Photozone ikke tester utvalgte eksemplarer fra distrubutørene, men at Klaus Schroiff tester eksemplarer som er lånt fra vanlige brukere. Mvh Tim Typo Endret 14. oktober 2007 av fototim Lenke til kommentar
UnknownSource Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hvor mye koster disse objektivene? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 7300kr for 16-50 og 8600kr for 50-135 er det billegaste i prisguiden. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) 7300kr for 16-50 og 8600kr for 50-135 er det billegaste i prisguiden. Foreløpig er det såpass stor etterspørsel etter dem, at pris fra importør og gatepris er lik. Men om et halvt til ett års tid, kommer nok gateprisen til å dale noe. Kanskje spesielt på det internasjonale markedet. Men ikke forvent virkelig store prisfall, siden vi snakker om proffkvalitet. Mvh Tim Typo Endret 14. oktober 2007 av fototim Lenke til kommentar
Viktorio Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hei igjen. Jeg tenkte å kjøpe et pentax K 10 D, og vurderer to alternativer for objektiv: 1. Pentax SMC-DA 16-45mm f/4.0 ED AL 2. Tamron SP AF28-75/2.8 XR Di LD Er det noen som vet om pentax-objektivet egner seg som "walk around"- objektiv ? Jeg tenker på om man kan fokusere på lang avstand, om det er hurtig nok til å fange bevegelser mm Tore Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 (endret) Hei, jeg har ingen av disse objektiven, faktisk bare kit-objektivet sånn at når jeg nå uttaler meg så er det på bakgrunn av informasjon og meninger jeg har dannet fra ting jeg har lest på nettet. Det er mange som sverger til Pentax SMC-DA 16-45mm f/4.0. Det blir regnet som et bra objektiv, men noe utsatt for CA og ikke direkte raskt med en maksimal blender på 4.0. Videre har det et rimelig greit brennviddeomfang (16-45mm). 16mm er stort sett (kommer an på hva du tar bilder av, derfor 'stort sett') bredt nok for de fleste. Dessverre er 45mm kanskje en anelse kort i medium tele-enden. Dette er nok noe man ofte velger å leve med ettersom objektivene normalt sett blir dårligere (optisk sett) i kvalitet etterhvert som zoom-forholdet økes (45mm/16mm = 2,8 i "Zoom"). Er du ute etter å ta bilder av ting i hurtig bevegelse (f.eks en løpende hund) kan det nok være at dette objektivet blir i tregeste laget for det. Du er da kanskje avhengig av særdeles godt og sterkt lys for å kunne fryse bevegelsene. Autofokus på dette objektivet blir håndtert av AF motoren i selve kamerahuset, det har med andre ord ikke innebygget fokusmotor (Kun DA* zoom'ene som har det så langt hos Pentax). Tamron 28-75 F/2.8 er regnet som et skikkelig bra objektiv som er skammelig skarpt. Det er også rimelig raskt (går inn under raske objektiv siden største blender er f/2.8). Autofokus på samme måte som med DA 16-45. Ulempen med dette objektivet er nok at det med sine 28mm i den vide enden ikke er så alt for bredt. Til f.eks natur eller arkitekturbilder er det mange som foretrekker kortere brennvidder (10, 12, 14, 16 hva som enn gjør jobben). Det finnes såkalte 'superzoom' objektiv f.eks Tamron 18-200. Noen mener disse inngår alt for mange kompromisser på de optiske kvalitetene til å være noe. Andre liker de pga. fleksibiliteten de gir mtp brennviddeomfanget. Superzoomene er typisk ikke med fast blender, men som oftest (har forsåvidt ikke sett ett eneste superzoom objektiv med fast blender) med variablel blender, og skjelden spesielt raske. Håper dette var litt til hjelp. Mvh, Beej80 EDIT: Skrivefeil Endret 29. oktober 2007 av Beej80 Lenke til kommentar
Viktorio Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hei, jeg har ingen av disse objektiven, faktisk bare kit-objektivet sånn at når jeg nå uttaler meg så er det på bakgrunn av informasjon og meninger jeg har dannet fra ting jeg har lest på nettet. Det er mange som sverger til Pentax SMC-DA 16-45mm f/4.0. Det blir regnet som et bra objektiv, men noe utsatt for CA og ikke direkte raskt med en maksimal blender på 4.0. Videre har det et rimelig greit brennviddeomfang (16-45mm). 16mm er stort sett (kommer an på hva du tar bilder av, derfor 'stort sett') bredt nok for de fleste. Dessverre er 45mm kanskje en anelse kort i medium tele-enden. Dette er nok noe man ofte velger å leve med ettersom objektivene normalt sett blir dårligere (optisk sett) i kvalitet etterhvert som zoom-forholdet økes (45mm/16mm = 2,8 i "Zoom"). Er du ute etter å ta bilder av ting i hurtig bevegelse (f.eks en løpende hund) kan det nok være at dette objektivet blir i tregeste laget for det. Du er da kanskje avhengig av særdeles godt og sterkt lys for å kunne fryse bevegelsene. Autofokus på dette objektivet blir håndtert av AF motoren i selve kamerahuset, det har med andre ord ikke innebygget fokusmotor (Kun DA* zoom'ene som har det så langt hos Pentax). Tamron 28-75 F/2.8 er regnet som et skikkelig bra objektiv som er skammelig skarpt. Det er også rimelig raskt (går inn under raske objektiv siden største blender er f/2.8). Autofokus på samme måte som med DA 16-45. Ulempen med dette objektivet er nok at det med sine 28mm i den vide enden ikke er så alt for bredt. Til f.eks natur eller arkitekturbilder er det mange som foretrekker kortere brennvidder (10, 12, 14, 16 hva som enn gjør jobben). Det finnes såkalte 'superzoom' objektiv f.eks Tamron 18-200. Noen mener disse inngår alt for mange kompromisser på de optiske kvalitetene til å være noe. Andre liker de pga. fleksibiliteten de gir mtp brennviddeomfanget. Superzoomene er typisk ikke med fast blender, men som oftest (har forsåvidt ikke sett ett eneste superzoom objektiv med fast blender) med variablel blender, og skjelden spesielt raske. Håper dette var litt til hjelp. Mvh, Beej80 EDIT: Skrivefeil Hei og takk for svar. Ser ut til at det jeg trenger er en Tamron 28-75, men av det du skriver ser det også ut til at det blir ganske smalt. Hva med Sigma 17-70 eller Pentax 16-50 DA ? Tore Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hei igjen Sigma 17-70 har den ulempen at det ikke er fast blender på den, men variabel. Du får dermed f/2.8 kun på 17mm, og mindre blendere ved lengre brennvidder. Ellers er det mange som skryter dette objektivet i skyene på lik måte som med Tamron 28-75. DA* 16-50 f/2.8 er vel et objektiv som svært mange, meg inkludert, sikler etter. Men det har fått en blandet mottagelse. Mange hadde forventet mer av dette objektivet. For min del er det 3 store fordeler med det, største blender på f/2.8 over hele området, innebygget fokusmotor i objektivet, og sist og best (for min del) værtettinger. dessverre er ikke prisen så alt for snill. Og mange er usikker på om prisen kan forsvares mtp den optiske kvaliteten som (hvertfall de første) leverte. DA* 50-135 ser derimot ut til å bli en klassiker som de aller fleste bare har godord om. Du kan kanskje vurdere Sigma 18-50mm f/2.8 også... Kjenner ikke så mye til dette objektivet, så det er heller lite jeg kan si om det. Men veldig mye er avhengig av hva du ønsker å fotografere, og under hvilke forhold du ønsker å fotografere det. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 29. oktober 2007 Del Skrevet 29. oktober 2007 Hei Har Tamron 28-75/2.8 og er veldig fornøgd med den, dette er ett av mine mest brukte objektiv. Sylskarp på 5,6 og god på største blender. AF er rask då det er ca 1/6 omdreining frå minimum til uendeleg. AF-hastighet i forhold til DA16-45 har eg ingen oversikt over. Som Beej80 skriver kan den vere litt trang til landskap, og arkitektur, men til unger, folk, portretter, og delvis landskapsbilder, er dette eit kanon objektiv. Har og DA 12-24/4, og denne kompleterer godt den vidaste enden som Tamron linsa mangler, og gir mange kreative motiver som en ikkje har tenkt over tidligere. Denne blir som regel for vid til unger og folk, men super til gatebilder, landskap og arkitektur. Om du klarer deg uten vidvinkel, er nok Tamron 28-75 et godt valg. Har ikkje anna enn lest erfaring frå dei 2 alternativa du lister opp. Sigmaen er både elska og hata, pga varierande kvalitet, men får ein tak i eit godt eksemplar, skal den vere på høgde med DA 16-45/4, ver oppmerksom på at lysstyrken faller raskt, og du ikkje 2.8 meir en til 20 mm eller der omkring. DA*15-50/2,8 hadde desverrre litt kvalitetsproblem på første sending, men dette ser ut som har løyst seg. Pentax slit med å levere nok, så det kan bli litt venting med å få tak i dette objektivet.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Yup, da var DA* 50-135 objektivet ankommet heimen. Førsteintrykk: - K10d lignende byggkvalitet (dvs. rock solid). - Kjapp autofokus, tingen bare "sukker" seg i fokus. - Fysisk større og tyngre enn hva jeg hadde sett for meg (diger solskjerm!). - Plast oppevaringspåsan kunne vært bedre, litt fomlete å få objektivet nedi. - Mer praktisk enn antatt å ha Auto/Man fokus knappen på objektivet. Gleder meg (som et barn) til å starte fotograferinga... Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Yup, da var DA* 50-135 objektivet ankommet heimen. Førsteintrykk: - K10d lignende byggkvalitet (dvs. rock solid). - Kjapp autofokus, tingen bare "sukker" seg i fokus. - Fysisk større og tyngre enn hva jeg hadde sett for meg (diger solskjerm!). - Plast oppevaringspåsan kunne vært bedre, litt fomlete å få objektivet nedi. - Mer praktisk enn antatt å ha Auto/Man fokus knappen på objektivet. Gleder meg (som et barn) til å starte fotograferinga... Gratulerer.. Då venter vi i spenning på tilbakemelding.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Yup, da var DA* 50-135 objektivet ankommet heimen. Etter et par dagers testing er jeg optimist, ting ser unektelig bra ut. Siden jeg ikke har fått helt orden på bildene ennå venter jeg med å legge ut noen til seinere i uka. Jeg skal kjøre en sammenligning med 18-55 kit'en som jeg har liggende siden folk antagelig kjenner denne. Litt flere ting angående objektivet; Firmware 1.30 kreves i K10d for å bruke fokusmotoren i objektivet, Link: Pentax firmware & software. Den raskeste autofokus jeg noensinne har vært borti dersom lyset er bra (F4.0 og opp). Tilnærmet lydløs også, du må virkelig lytte for å høre at det fåregår noe som helst. Ved dårlig lys (<F4.0) blir det en del "frem og tilbake" autofokusering så en mister lyntempoet en har ved godt lys. Brennvidden 50-135 er perfekt for portrett, men vær klar over at den interne blitsen i kameraet ikke kan brukes. Dette objektivet har virkelig bruk for solskjermen og denne vil skape skygge ved bruk av kamerablitsen pga. størrelsen. Dette gjelder også ved motlysblits. En bedre blits enn den som er på kameraet anbefales uansett. Skarpheten er fullt på høyde med DA 70mm gjennom hele blender registeret. Jeg har ikke fått gått igjennom noen brennvidde skarphets test ennå, men skal ta når jeg tester mot kit'en. Jeg syns objektivet presenterer en meget respektabel bokeh til zoom å være, selv om overgangen er litt brå ved F2.8. DOF er konsekvent og grei å kontrollere med blenderen, mitt objektiv treffer fokuspunktet godt. Objektivet synes å slippe fokus litt i kantene når lav blender brukes, men dette er ikke alltid (mulig brennvidden spiller inn). Objektivet (med eksempler) diskuteres også i denne tråden hos Pentax Forums. Ørlite DOF/Bokeh testbilde, DA* 50-135, F2.8, 50mm, 1/60sec. (veeeldig grått vær). JPEG rett fra K10d Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Endelig er DA* 16-50 i hus. Autofokusen er merkbart kjappere enn kitobjektivet og mye mer stillegående. Jeg har ikke fått sjansen til å teste det skikkelig ennå siden jeg er på jobb, men jeg fikk fyrt av noen få bilder ute. Skal kikke ordentlig på dem etterpå, men foreløpig ser det veldig bra ut. Det føles helt fantastisk, det må jeg si. Men jeg blir ikke 100% lykkelig før 50-135 også er på plass. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Endelig er DA* 16-50 i hus. Autofokusen er merkbart kjappere enn kitobjektivet og mye mer stillegående. Jeg har ikke fått sjansen til å teste det skikkelig ennå siden jeg er på jobb, men jeg fikk fyrt av noen få bilder ute. Skal kikke ordentlig på dem etterpå, men foreløpig ser det veldig bra ut. Det føles helt fantastisk, det må jeg si. Men jeg blir ikke 100% lykkelig før 50-135 også er på plass.Får bare gratulere! Har selv hatt gleden av å disponere DA*-optikk i noen uker nå (må dessverre sendes tilbake), og det har vært et svært hyggelig bekjentskap! 16-50 oppleves som hurtigere enn 50-135, selv om sistnevnte ikke er treg heller. Byggekvaliteten er mange hakk over den billigste optikken på markedet, selv om den ikke er helt på nivå med proffoptikken til Nikon. 50-135 har dessuten skikkelig vandring på fokussnekken (manuell fokus), der kunne 16-50 vært bedre. Uansett - tviler på at du blir misfornøyd! :-) Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Endelig er DA* 16-50 i hus. Autofokusen er merkbart kjappere enn kitobjektivet og mye mer stillegående. Jeg har ikke fått sjansen til å teste det skikkelig ennå siden jeg er på jobb, men jeg fikk fyrt av noen få bilder ute. Skal kikke ordentlig på dem etterpå, men foreløpig ser det veldig bra ut. Det føles helt fantastisk, det må jeg si. Men jeg blir ikke 100% lykkelig før 50-135 også er på plass. Grattis. Vi venter i spenning på mer inntrykk. Denne tråden hadde jeg glemt. Så la meg derfor dele litt erfaringer om 50-135/2,8 som jeg har hatt i omtrent en måned. Nå har jeg mista den, men kommer til å kjøpe den tilbake så fort forsikringspengen kommer. Den er solid som bare det, med unnak av motlysblenderen. Den er plæstik, og knekker lett. Motlysblenderen forresten også stor, så vær forsiktig med den. Byggekvaliteten sammen med lysstyrken gjør at objektivet er relativt tungt. Men det ballanserer godt på K10D/K20D, så du merker ikke stort til vekta under fotografering. På DS virker den noe framtung. Ellers har jeg ingen innvendinger på byggekvalitet. Zoomer behagelig, og manuell fokus har akkurat passe motstand, og kjennes presis. Fokusvandringen er relativt kort av hensyn til AF hastighet, men presisjonen gjør manuell fokus enkelt. I likhet med alle DA objektiver, med unntak av DA 18-250, har den Quick Shift. Det vil si at du kan gå direkte over til mauell fokus, bare vri på fokusringen. Dette er en finesse som jeg personlig setter stor pris på. Jeg opplevde fokus som rask og presis på K10D. Trolig det raskeste objektivet jeg har hatt på huset. I følge rapporter fra Kaffilars er den enda raskere på K20D. Kaffilars er en nøktern fyr, så jeg ser ingen grunn til å tvile på dette. Når det gjelder billedkvalitet, så er den gjennomgående så høy at jeg stort sett glemte å pixel peepe. Det er liksom ikke noe tema. Den bare gjør jobben. Gjennomgående skarp fra største blender. Spesielt fra 50-100mm, men absolutt brukbar også de siste mm. Selvfølgelig yter det noe bedre ved ett trinn nedblending, men så lite at det ikke er noe ærlig grunn til å blende opp annet enn til dem mest kritiske bildene. Kontrast og fargetegning er og i ypperste klasse. Det eneste som skiller dette objektivet fra fastoptikk er nok boke. Der mangler det lille ekstra. Dette kan begrense bruksområdet noe. Hadde den hatt dette lille ekstra, ville jeg ikke nølt med å utrope dette til det perfekte portrettobjektiv. Misforstå meg riktig. Det duger absolutt til portrett, men du bør tenke litt ekstra over bakgrunnen. Men som zoom betrakta er det egentlig ingen grunn til å klage over boke'n. Dessverre har jeg ingen billedeksempler å vise til. Alle bildene jeg har tatt med dette objektivet er nemlig tapt, sammen med K10D og objektivet. Når jeg får meg et nytt eksemplar, så kommer dette til å bli blant de mest brukte objektivene mine. MaritimTim Endret 31. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Skal nok en del til å bli misfornøyd. Jeg får se hvordan feriepengebudjettet ser ut så kanskje det blir 50-135 også. Hvem vet? Men en ting er sikkert og det er at det er en helt annen følelse med 16-50 i forhold til kit-objektivet. Sistnevnte skal arkiveres i kassen med alt det andre som knapt nok blir brukt. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 16-50 oppleves som hurtigere enn 50-135, selv om sistnevnte ikke er treg heller. Interesant. Mange rapporter at 50-135 er raskere enn 16-50. Og så kommer du og hevder det motsatte Nå økte du forventningene mine til 16-50. Skal bli spennende å sammenligne direkte selv. MaritimTim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 16-50 oppleves som hurtigere enn 50-135, selv om sistnevnte ikke er treg heller. Interesant. Mange rapporter at 50-135 er raskere enn 16-50. Og så kommer du og hevder det motsatte Har ikke målt noen verdens ting, men vandringen på fokussnekken er *svært* kort, bare 1/8 rotasjon fra nærgrensen til uendelig, selv kit-objektivet har 1/4 rotasjon. Jeg opplever i hvert fall 16-50 som kjappere - 50-135 må jeg tidvis "vente" på, mens 16-50 reagerer umiddelbart. Det kan godt være det er bare en følelse, men dog :-) Lenke til kommentar
fototim Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Har ikke målt noen verdens ting, men vandringen på fokussnekken er *svært* kort, bare 1/8 rotasjon fra nærgrensen til uendelig, selv kit-objektivet har 1/4 rotasjon. Jeg opplever i hvert fall 16-50 som kjappere - 50-135 må jeg tidvis "vente" på, mens 16-50 reagerer umiddelbart. Det kan godt være det er bare en følelse, men dog :-)Fortsatt interesant Begrunnelsen din virker absolut som den kan ha noe for seg. Hvilket hus er det du har testa på? Med eller uten SDM? MaritimTim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå