fototim Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Fanboy som jeg er, så må jeg bare melde dette: De første eksemplarene av Pentax DA* 16-50/2,8 ED AL [iF] SDM og Pentax DA* 50-135/2,8 ED AL [iF] har kommet til landet. Importøren er nå utsolgt, men flere er i vente. Foreløpig er det venteliste. De første brukerrapportene tyder på at begge to er gode objektiver. Ikke uventet må det blendes noe ned før kantskarpheten blir topp ved 16mm. Ellers så skal skarpheten være meget bra ved alle brennvidder. Ca skal videre være godt kontrolert fra f:4 og opp. Det finnes allerede en god del billedeksempler fra begge objektivene på DPReview. Som vanlig så diskuteres ulike svakheter heftig der. Bla så har det vært en heit tråd om kvalitetskontroll. Så alt er med andre ord helt normalt på DPReview :-) Det ser og ut som om 50-135 blir virkelig er en juvel. Det jeg merker meg er en vidunderlig bokeh. Mvh PS. Jeg har rett og slett ikke råd ennå, ellers så ville jeg stått fremst i køen. Endret 14. oktober 2007 av fototim Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Det er nok ikke venteliste når jeg får råd til disse, så jeg kan slappe av foreløpig. Men hadde jeg hatt pengene hadde jeg stått rett bak deg i køen. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Litt eksempler, bare for å pirre folk litt. Pentax K10D, DA* 16-50/2.8 @ 50mm, handheld ISO 400, 1/45 sec @ f/4.5, Bounced fill flash http://www.daytonphoto.com/PAW/steelebridal_0076.htm K10D, DA* 16-50/2.8 @ 50mm, Handheld ISO 400, 1/350 sec @ f/3.5 http://www.daytonphoto.com/PAW/bkd_4882.htm K10D, DA* 16-50/2.8 @ 43mm, Handheld ISO 100, 1/30 sec @ f/6.7, SR on http://www.daytonphoto.com/PAW/bkd_4921.htm K10D, DA* 16-50/2.8 @ 50mm, Handheld ISO 400, 1/180 sec @ f/4.5, Fill flash http://www.daytonphoto.com/PAW/bkd_4935.htm Alle bilder: Copyright, Bruce Dayton (Fyren livnærer seg faktisk ved å skyte Petnax) Mvh Endret 5. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
goffen Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 De første brukerrapportene tyder på at begge to er gode objektiver. Ikke uventet må det blendes noe ned før kantskarpheten blir topp ved 16mm. Ellers så skal skarpheten være meget bra ved alle brennvidder. Ca skal videre være godt kontrolert fra f:4 og opp. PS. Jeg har rett og slett ikke råd ennå, ellers så ville jeg stått fremst i køen. Det var jaggu på tide. Selv var jeg fremst i køen (i allefall så langt framme at jeg ville vært med i første batch) i bortimot et halvt år før jeg gav opp. Og da hadde jeg hatt tilsvarende opplevelse med huset like før. Har sansen for Pentax på mer enn en måte, men med de leveringsproblemene de har på "alt" så satser jeg på Oly framover. Beholder imidlertid k10d'en først og fremst til adaptall linsene mine (sp400f4 med stabilisert hus er ikke å forakte). Dersom du satser k10d så vil jeg uansett anbefale å skaffe værtette linser. Var ute på fjellet forrige søndag i et sinnsykt pi...vær med min gamle e-1 hengende ubeskyttet hele dagen. Det ble faktisk en hel del bilder som jeg var svært fornøyd med. Ellers så liker jeg ikke helt visen om "blende ned litt ved 16mm" og "ingen ca etter f4". Dette er ukjente problemer på Oly's værtette semipro serie, og hadde forventet like bra på objektiver til dobbel pris. Goffen Lenke til kommentar
fototim Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 (endret) <snip> Ellers så liker jeg ikke helt visen om "blende ned litt ved 16mm" og "ingen ca etter f4". Dette er ukjente problemer på Oly's værtette semipro serie, og hadde forventet like bra på objektiver til dobbel pris. Goffen 9436813[/snapback] Jeg venta reaksjoner på dette Jeg skulle også gjerne tenkt meg at dette ikke var tilfelle. Men vi må ikke glemme at 16mm er ganske vidt. Sammenligner vi f.eks med lignende objektiv fra Nikon og Canon, så har ikke de 16mm. Og vi vet begge at disse to ekstra millimeteren er svært krevende. Så en sammenligning der blir egentlig ganske meningsløs. Olumpus er kjent for svært gode objektiver. Men, de har ikke noe objektiv som kan sammenlignes med 16-50/2,8 de heller. I hvert fall ikke som jeg finner. Det nærmeste vi kommer er 14-54/2,8-3,5 Det gir et tilsvarenede arbeidsområde i den vide enden, men har lenger zoomområde i teleenden. Så det vil trolig være urettferdig og sammenligne direkte. Men, for moro skyld, så kikka jeg på photozone.de for å finne MTF målinger. Når jeg ser på grafene så slår det meg at du har fullstendig rett. Det har full skarphet allerede fra første blender. Virkelig imponerende. Men hvis vi kikker på tallene og ikke bare søylene så rakner det hele litt. Den gjennomsnittelige oppløsningen er sånn omtrent midt på treet. Det tar aldri helt av. Når jeg får klødd meg litt i hodet så aner jeg kanskje hvorfor. Disse målingenen er foretatt på et E-300, så det kan jo godt hende at forklaringa ligger at E-300 ikke har mer enn middels oppløsning. Målingene stanger faktisk oppunder oppløsninga som E-300 har, altså 1750 LV/PH. Kanskje det samme gjelder for ditt E-1? Kanskje du må vente på E-3 før du ser hva objektivene dine virkelig er gode for? Kanskje du da vil oppdage at du også vil måtte blende litt ned før de yter optimalt? Dette var mange ord for å si noe ganske enkelt. Dette er ganske enkelt helt normalt. Selv toppklassezoomer krever oftest litt nedblending ved ytterendene før de yter optimalt. Å konstruere en zoom vil alltid innebære en del kompromisser. Det som kanskje er litt oppsiktsvekkende er at 16-50 tilsynelatende ikke har et tilsvarende dykk i motsatt ende av skalaen. Det ser altså ut som om Pentax har valgt å optimalisere området fra middels vidvinkel til moderat tele. For meg så ser det ut som et svært fornuftig kompromiss, et kompromiss basert på hvilke brennvidder de fleste brukere trenger mest. Mvh Tim Fanboy Endret 6. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Olumpus er kjent for svært gode objektiver. Men, de har ikke noe objektiv som kan sammenlignes med 16-50/2,8 de heller. I hvert fall ikke som jeg finner. Det nærmeste vi kommer er 14-54{2,8-3,5 Det gir et tilsvarenede arbeidsområde i den vide enden, men har lenger zoomområde i teleenden. Det har jo ikke tilsvarende arbeidsområde heller - 14mm på Olympus tilsvarer jo også 28mm i 35mm-ekvivalent (mens 18 på Nikon tilsvarer 27mm). I tillegg er det ikke fast blender på denne. Nærmeste du kommer er antakelig den ikke lanserte 12-60mm f/2.8-4, men da har du jo heller ikke fast blender... Uansett - med f/4 på 16mm, bildestabilisator og ISO400-800 kan du tillate deg nokså lange lukkertider og fremdeles ha skarpt bilde. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Litt flere billedeksempler fra DA* 16-50/2,8 Denne gangen fra en fyr som heter Mark Roberts. http://www.robertstech.com/temp/gfm2/index.html Mvh Tim Fanboy Lenke til kommentar
fototim Skrevet 15. september 2007 Forfatter Del Skrevet 15. september 2007 Vi smeller til med litt brukererfaringer og litt eksempler fra DA* 16-50/2,8 http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24822160 Det er to sett med eksempler, det første i post nummer 2, det andre i post nummer 9. Jeg kommer tilbake til litt eksempler fra 50-135 seinere. (Fanboy som jeg er, så porsjonerer jeg litt, får å holde tråden levende ) Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 16. september 2007 Del Skrevet 16. september 2007 Slafs, begge de to nye *-objektivene frister, men prisen er i drøyeste laget. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Billedeksempler fra DA* 50-135/2,8 Dvs, egentlig er dette en slags preview fra DCWatch, men det er vel få her som har særlig nytte av å lese en japansk tekst http://dc.watch.impress.co.jp/cda/lens_rev...09/19/7001.html Det finnes et kort sammendrag av teksten på engelsk her http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24878771 Kos dere. Jeg fikk ikke akkurat mindre LBA av å se dette. Sjelden å se så lekker bokeh fra en zoom. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Fanboy eller ikke. Jeg liker og være ballansert. Jeg har fått referert en polsk test som var svært kritisk til DA* 16-50/2.8. Jeg er dessverre ikke i stand til å gjengi detaljene, siden jeg bare har fått en røff oversetelse. Men det eksemplaret som var testa hadde en rekke optiske svakheter, eller heller, feil. Sannsynligvis et desentert element eller noe i den stilen. Samtidig så har vi altså sett flere eksempler på det motsatte, men altså ikke formelle tester, foreløpig. Slenger ut litt mer brukererfaringer og billedeksempler, samme fyr som sist fra DPR. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24877925 Og så enda mer eksempler fra samme fyr, denne gangen 100% på full åpning (søt bikkje han har forresten) http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=24841259 Jeg tror vi kan slå fast at ikke det er noe i veien med dette eksemplaret Mvh Tim Typo Endret 19. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
goffen Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Kanskje du må vente på E-3 før du ser hva objektivene dine virkelig er gode for? Kanskje du da vil oppdage at du også vil måtte blende litt ned før de yter optimalt? Nope, e-510 har den oppløsningen som trengs for å vise det motsatte. Til og med kit objektivet er tilnærmet ca fritt, og skarpt full åpent. Oly ruler !! (Er fanboy jeg og da). Kommer nok muligens til å skaffe meg en 16-50 på litt sikt. Har fremdeles stor sans for k10d, og værtetting er bra greier i Bergen.. Ettersom e-1 er den eneste værtette boksen jeg har værtette objektiver til til ( hos oly snakker vi værtetting på alle objektiver utenom de aller kjipeste, dvs i min haug 50mm,14-50mm 50-200mm, 11-22mm 7-14mm pluss 1,4 telekonv) så har det blitt endel e-1 i det siste. Må si den imponerer stadig med sine 5 mp. Faktisk så er det eneste jeg savner IS (stabilisering i huset) og større skjerm med mer enn 4x zoom på skjermen for sjekking av skarphet. Har du en Oly og noen av mid eller pro range objektivene så er det duket for mye billige E-1 brukt snart... Goffen Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. september 2007 Forfatter Del Skrevet 19. september 2007 Kanskje du må vente på E-3 før du ser hva objektivene dine virkelig er gode for? Kanskje du da vil oppdage at du også vil måtte blende litt ned før de yter optimalt? Nope, e-510 har den oppløsningen som trengs for å vise det motsatte. Til og med kit objektivet er tilnærmet ca fritt, og skarpt full åpent. Oly ruler !! (Er fanboy jeg og da). <snip> Goffen 9525822[/snapback] Jeg tviler ikke på at Olympus har gode objektiver Goffen, slapp av Jeg har bare litt vanskelig for å tro at de opphever naturlovene, eller mer presist, optiske lover. Men det er et alt for stort tema til å gå inn i. Ikke har jeg særlig dyptgående kunnskap på emnet heller. Men når de som har skikkelig kunnskap sier at det må inngås kompromisser når en vid til normal zoom skal designes, da tror jeg altså på det. Men som sagt, jeg har stor tro på at Olympus lager god optikk Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Litt rart det ikke har kommet noen skikkelige tester av DA* objektivene enda. Har vært visst et par på gang som ikke gikk bra pga. feil på objetivene. Relativt store problemer i produksjonen virker det som... Planen er å anskaffe 50-135'en når den blir tilgjengelig. Hadde håpa å fått den før sommeren (opprinnelig var jo release i april/mai), men dengang ei. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 Et nydelig eksempel fra Bruce Dayton: Shot just before the wall, so early evening light, just as the sun was dropping below the horizon. Pentax K10D, DA* 50-135/2.8 @ 108mm ISO 200, 1/125 sec @ f/5.6, Handheld http://www.daytonphoto.com/PAW/bkd_4962a.htm -- Bruce --------- Hvis noen stusser over den venstre kanten så kan jeg berolige dere med at det er rusk etter en litt for rask klonejobb. Han har rett og slett gått litt for nær, sånn at blomsten berørste billedkanten. For å rette på det har han klona inn litt ekstra bakgrunn. Ellers så tror jeg ikke bildet er nevneverdig manipulert. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. september 2007 Forfatter Del Skrevet 21. september 2007 (endret) Litt rart det ikke har kommet noen skikkelige tester av DA* objektivene enda. Har vært visst et par på gang som ikke gikk bra pga. feil på objetivene. Relativt store problemer i produksjonen virker det som... Planen er å anskaffe 50-135'en når den blir tilgjengelig. Hadde håpa å fått den før sommeren (opprinnelig var jo release i april/mai), men dengang ei. 9539653[/snapback] Jeg tror vi skal være forsiktige med og overdramatisere disse "produksjonsproblemene". Sannsynligvis bare storm i et vannglass. Jeg er medlem av PDML en mailgruppe for Pentax freaks. Der er det ikke rapportert om så mye som et eneste eksemplar med feil. Jeg har kjennskap til ett eksemplar med feilfokus i Norge. Og så vidt jeg vet er et nytt feilfritt eksemplar på vei i posten til ham. Det dukker opp en del feilrapporter på DPReview, men det gjør det alltid. Sjekk f.eks Nikon forumet der rett etter at D200 kom. Store sjanser for at mye av problemene skyldes urealistiske forventninger og feil bruk. Det som er synd er at slike rykter lett fester seg. Nikon slet en stund med dette etter at D200 kom, nå har kritikken stilnet. Rett og slett fordi den var uberettiget. Jeg påstår ikke at det ikke finnes DA* med feil, det gjør det sikkert. Akkurat som med alle andre objektiver i markedet. Det kan og hende at feilprosenten for DA* er i største laget. Men jeg tror ikke det er grunn til krisemaksimering. Er du uheldig tar du det bare opp med importøren. Pentax Norge (Fovi) er dønn seriøse og ordner opp. Mvh Tim Typo Endret 21. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Er du uheldig tar du det bare opp med importøren. Pentax Norge (Fovi) er dønn seriøse og ordner opp. Yup, enig i den. De fire-fem gangene jeg har vært i kontakt med dem (har hatt Pentax siden ca 1980) har de opptrådt lytefritt. Uansett, ser frem til noen skikkelige tester av DA*ene... Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Litt rart det ikke har kommet noen skikkelige tester av DA* objektivene enda. Har vært visst et par på gang som ikke gikk bra pga. feil på objetivene. Relativt store problemer i produksjonen virker det som... Planen er å anskaffe 50-135'en når den blir tilgjengelig. Hadde håpa å fått den før sommeren (opprinnelig var jo release i april/mai), men dengang ei. 9539653[/snapback] Ser at FotoVideo har nokre DA*50-135 på lager, men DA*16-50 ser ut som er på vent som alle andre plasser, men det er vel og eit meir ettertrakta objektiv mht til bruksområdet.. http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.asp...er&g2txt=Pentax Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ser at FotoVideo har nokre DA*50-135 på lager, men DA*16-50 ser ut som er på vent som alle andre plasser, men det er vel og eit meir ettertrakta objektiv mht til bruksområdet.. Takk for tipset, det er greit å ha i bakhånd. Jeg venter på objektivet gjennom andre "kanaler" så jeg får det til lavere pris. Ulempen er at det tar en smule tid... Mht. bruksområde så liker jeg personlig best lyssterke fastobjektiver under 50mm, syns zoom'en har mindre for seg og fastoptikk gir mer igjen for penga. Særlig med 10mp (eller mer) hvor det er mulig å crop'e en del. For tiden går det mest i Sigma 30mm F1.4, glimrende til 'hverdagsbilder' selv om den sliter litt med fokus (minimal DOF) på lav blender. Men 16-50'en er jo sikkert glitrende som eneste objektiv, den kommer vel som kit med K10d (eller neste utgave) etterhvert regner jeg med. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 22. september 2007 Forfatter Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Det kan se ut som om eventuelle kvalitetskontrollproblemer er løst: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-...da-16-50-a.html Foreløpig ubekrefta informasjon, men det at det oppgis serienummer gjør at det virker som litt mer enn et løst rykte. Poenget er vistnok at de må ha en viss kontroll på produksjonen før kallibrering kan foregå automatisert ved hjelp av laser. Det blir også hevdet at det har vært problemer med underleverandørerene. At de har hatt problemer med å møte de strenge tolleransene for linse elementene. Det at det har vært forsinkelser bygger opp under den teorien. Mvh Tim Typo Endret 22. september 2007 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå