x-team Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Heisann. Har helt nylig startet i fast jobb med en timeslønn på 139kr som startlønn. Har etterhvert tenkt og ta et lån som blir mitt første til og kjøpe meg ny snøscooter, på rundt 60.000kr Scooteren har en listeverdi på 66.000kr, kjøper den av en kamerat så får den litt billigere.. Hvordan forholder banken seg til en 19år gammel gutt som vil ta lån til det? Er det noe 'regler' på at jeg må ha jobbet i 1år fast før jeg kan få noe lån eller lignene? Takker for svar. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 gå i banken og spør, dei er dei einaste som kan gi deg sikkert svar. men, eg er elektrikerlærling (19 år) og har per dags dato billån på 156 000. etter februar 2009 er det ingen som veit om eg har jobb eller ikkje då eg ikkje er garantert jobb etter læretida. trur dette skal gå bra. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Regner med at banken kommer til å kreve pant i scooteren. Tinglysing på noen brunlapper kommer altså i tillegg på toppen av lånet. Hvis du ikke har noe annet som sikkerhet da? Og full kasko kreves sikkert i tillegg. Vet ikke åssen forsikringsprisene er for scooter. Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 eg har sikkerheit i mamma, så viss eg ikkje klarer å betale ned lånet min tar banken mammaen min ifra meg... Lenke til kommentar
x-team Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Regner med at banken kommer til å kreve pant i scooteren. Tinglysing på noen brunlapper kommer altså i tillegg på toppen av lånet. Hvis du ikke har noe annet som sikkerhet da? Og full kasko kreves sikkert i tillegg. Vet ikke åssen forsikringsprisene er for scooter. 9435075[/snapback] Hva mener du med tinglysning? Kan ta scooteren i sikkerhet går jo fint, da den er verdt mer enn jeg kommer til og ta i lån på den, etter listene til forhandlerne.. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Vet ikke hvordan det blir å ta opp et lån på noe som er mindre verdt enn lånet. Men det går an å prøve. Tinglysing er dette. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Scooteren er MER verdt enn lånet.. Hos en forhandler vil de gi 66.000kr for den snøscooteren vist de skulle tatt den i innbytte, for så solgt den videre for en noe høyere pris. Jeg skal betale 57-58.000 for den. Endret 5. september 2007 av x-team Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Scooteren er MER verdt enn lånet.. Okay, da burde være greit å låne det aktuelle beløpet iallfall. EDIT: Ring flere banker ettersom det er stor forskjell på rentesatser. Endret 5. september 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
x-team Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Det skal jeg gjøre. Hele familien min er kunde hos sparkebanken nordnorge, så skal høre der først om fremst. Men må bare spørre da jeg har ingen peiling, hva er 'normale' renter sånn ca? 10%? 15%? 6-9%? Vet det er forsjellig men en peikepinn finnes vel.. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Rentesats? Vel, det varierer til stor grad hva du låner penger på. Et huslån ligger vel på omtrent 5,2 – 6,5 prosent. Mens et forbrukslån gjerne har 3 ganger mer rente! Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Rentesats? Vel, det varierer til stor grad hva du låner penger på. Et huslån ligger vel på omtrent 5,2 – 6,5 prosent. Mens et forbrukslån gjerne har 3 ganger mer rente! 9435833[/snapback] EDIT: sist jeg kjøpte bil tok jeg det som forbrukslån. Det er veldig enkelt da, bare å hente pengene i banken. Ingen pant i bilen eller noen ting. Renten derimot, er slettes ikke så bra. Spør hvilke muligheter og lånetyper banken kan gi deg på et lån. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Denne banken er ganske ivrig på forbrukslån (det er det de tjener penger på): https://ya.no/portal/content.ap?thisId=85 Men finns det ingen muligheter for å låne privat da med avtalt rente ? Endret 6. september 2007 av geirm Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 billån ligg ofte på 7-10% Lenke til kommentar
KS Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Heisann. Har helt nylig startet i fast jobb med en timeslønn på 139kr som startlønn. Har etterhvert tenkt og ta et lån som blir mitt første til og kjøpe meg ny snøscooter, på rundt 60.000kr Scooteren har en listeverdi på 66.000kr, kjøper den av en kamerat så får den litt billigere.. Hvordan forholder banken seg til en 19år gammel gutt som vil ta lån til det? Er det noe 'regler' på at jeg må ha jobbet i 1år fast før jeg kan få noe lån eller lignene? Takker for svar. 9433947[/snapback] Med 139 kr timen eller ca 250' i året vil du i de aller fleste banker kunne få et helt minimalt lån. Noe som i grunn er det du trenger også, så den var ud heldig med. Best betingelser får du normalt om du kan bruke dine foreldres bolig som sikkerhet. Har foreldrene dine lån selv, kan det tenkes at det er ledig sikkerhet på det pantet som foreldrene dine har i sin bank. Søker du i den samme banken vil du helt sikkert kunne få bruke det. Dermed sparer du en del penger. Du trenger ikke å jobbe noe først. Det holder ofte å legge frem at man skal begynne å jobbe. Du trenger altså ikke være i jobb en gang. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Har hørt meg litt rundt med kjente og ukjente, vet om mange som ikke har fast jobb som har tatt lån på 60-70.000kr til bil, å de har ikke fast jobb.. Altså ingen fast inntekt og det har gått bra for deres del. Skal i banken i morgen og høre, sparebanken nordnorge. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Da er nok foreldre inne i bildet også.. står som kausjonist, eller en annen sikkerhet.. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Vurder også hvor mye lånet koster i forhold til verdien på det du skal kjøpe. Med lang nedbetaling har du fort betalt det dobbelte. Sparing er fine greier. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Bare gå i banken og hente pengene du Har du en plettfri positiv betalingshistorikk så kan jeg med 99.9% sikkerhet si at du får pengene på dagen. Lenke til kommentar
x-team Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Vet ikke om jeg har plettfri betalings historikk, men tror ikke det er noe gale med den. Har kansje betalt telefon regninga eller noe, forsent noen ganger men har da betalt.. Har nå søkt, men venter enda på svar. Ble oppringt i går da de spurte om jeg hadde vært eller skulle til førstegangs tjeneste.. Svarte nei, og skulle heller ikke fordi forsvaret ikke ønsket meg p.g.a dårlig rygg og ville ikke ta ansvar for det. Så skulle jeg høre fra de. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Har kansje betalt telefon regninga eller noe, forsent noen ganger men har da betalt.. Så lenge ikke regninger går til inkasso kommer det ikke opp på en kredittsjekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå