Gå til innhold

Ødelegge hovedkort ved å sette kontakter feil?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann..

Lurte bare på at man kan ødelegge et hovedkort ved å koble led's og kontakt til strøm/resetbryter feil..

Noen som vet? Gjelder et Asus Av7 333 kort.

Nei...jeg har hvertfall aldri klart å ødelegge noe ved å sette kontaktene feil. Det er eneste er at knapper/lys ikke vil fungere :wink:

Lenke til kommentar

Hvis du mener bare å snu de feil vei, så er svaret nei. Det er kun LED som bryr seg om polaritet, og det betyr bare at de ikke lyser.

Men hvis du plugger de inn på feil plass, så er det kanskje mulig. Det går muligens an å lage kortslutning hvis du setter kontakten på tvers, og da kan det gå galt.

Lenke til kommentar

Ikke snu de feil nei.

Men.. Det er to rader med sånne små pinner.. Kanskje 10 pinner bortover.

Noen av kontaktene skal på den nederste raden, og noen skal på den øverste.

Hvis man setter den som egentlig skal nederst, på den øverste. Vil det da kunne gjøre skade?

(Beklager dårlig forklaring)

Lenke til kommentar
100% sikre på dette? Altså leds, speaker, powerswitch, og resetswitch..

I så fall har jeg fått TO hovedkort på rad av komplett som ikke fungerer..

Ja, jeg er 100% sikker :yes:

helt sikker på at du har satt dem riktig ?

Se NØYE på hovedkortet og manualen, for det skal ikke mye til å sette dem feil. Og husk led'ene er viktig å sette riktig vei (+/-) For ellers fungerer dem ikke. Dette gjelder ikke for reset og power.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er 100% sikker  :yes:  

Se NØYE på hovedkortet og manualen, for det skal ikke mye til å sette dem feil. Og husk led'ene er viktig å sette riktig vei (+/-) For ellers fungerer dem ikke. Dette gjelder ikke for reset og power.

Jeg er sikker på at de står riktig nå. Hovedkortet får strøm osv. Resetbryter fungerer, og leds lyser.

Men får "system failed: cpu test" eller noe sånt i høyttalerne.

Kan det være fordi jeg koblet feil først, slik at maskinen ikke startet?

Lenke til kommentar

Så det er ikke min skyld at jeg nå får denne feilmeldingen? ("System failed - cpu test") Skjer med to forskjellige prosessorer. Begge fungerer i en annen maskin..

Som sagt.. Jeg kan ikke kortslutte noenting ved å sette det feil vei? Altså, det som skal stå på rad 1, satt jeg på rad 2. Skjønner? Det er det jeg må være helt sikker på her.

Lenke til kommentar

Det er post som sier ifra at cpu ikke funker...

Enten fungerer den ikke ellers så fungerer den bare at du må ta den ut av sokkelen og sette den skikkelig på plass etterpå og dra ned armen og på med vifter (husk den sakl bare gli ned og i det ene hjørnet mangler det noen pinner det gjør det også på socketen så vet du hvilken vei den skal stå ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg er 100% sikker  :yes:  

Jeg er sikker på at de står riktig nå. Hovedkortet får strøm osv. Resetbryter fungerer, og leds lyser.

Men får "system failed: cpu test" eller noe sånt i høyttalerne.

Kan det være fordi jeg koblet feil først, slik at maskinen ikke startet?

http://www.sysopt.com/userreviews/mboards/...Tek_A7V333.html system failed cpu test har ikke noe med led, resett, poweron led å gjøre. Men se om du finner noe i linken eg postet som kan hjelpe deg.

http://www.computing.net/cpus/wwwboard/forum/4511.html

http://www.computing.net/cpus/wwwboard/forum/3473.html

http://forums.viaarena.com/categories.cfm?...=15&STARTPAGE=2 De på dette forumet burde kunne hjelpe deg??

Lenke til kommentar
Er ikke alltid det går som det står i manualen, har satt sammen en pc der hdd-led måtte stå bortpå de pinnene der det i følge manualen ikke var noe. Men det var det da......

Nei det har eg og opplevd at manualen ikke stemmer med det som står stemplet på hovedkortet, men da fulgte eg det som sto stemplet ved siden av hovedkortet. Da tenker eg på alle de små pinnene hvor du setter nedi led, power on led, hd led, osv.

Lenke til kommentar

Har du en vifte koblet på CPU_FAN kontakten på hk som går fort nok?

Hvis viften du har på kjører med for lite rpm (runder per minutt), eller hvis du ikke har noen vite tilkoblet er det noe slik som at CPU ikke får strøm til å starte opp, da hovedkortet tror CPU ikke har kjøling.

Dette kan da deaktiveres en plass mener jeg.

(Jeg har forresten samme hovedkort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...