ikkeno Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hei Arbeidsgiveren til min mor skylder henne 21000 i lønn som ikke har blitt utbetalt siden juli. Når hun ringer får hun beskjed på at det kommer når de får tid og diverse andre unskyldninger. Hvilke rettigheter har vi her? Finnes det regler for hvor lenge dette kan holde på? Hvordan er det med renter? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) hun kan jo få arbeidgiver begjært konkurs for utestående lønn, er ikke det mulig? hvor var det jeg leste at trussler er "inn" i arbeidslivet... Endret 5. september 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hei Arbeidsgiveren til min mor skylder henne 21000 i lønn som ikke har blitt utbetalt siden juli. Når hun ringer får hun beskjed på at det kommer når de får tid og diverse andre unskyldninger. Hvilke rettigheter har vi her? Finnes det regler for hvor lenge dette kan holde på? Hvordan er det med renter? 9433382[/snapback] Hva sier arbeidskontrakten? Lenke til kommentar
Caos King Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Din mor må bare fremme et krav og hvis det ikke blir innfridd umiddelbart skal hun kontakte arbeidstilsynet, er hun organisert i en fagforening kan hun kontakte foreningen og hun kan også snakke med tillitsvalgt hvis det finnes noe sånt der hun jobber. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Din mor må bare fremme et krav og hvis det ikke blir innfridd umiddelbart skal hun kontakte arbeidstilsynet, er hun organisert i en fagforening kan hun kontakte foreningen og hun kan også snakke med tillitsvalgt hvis det finnes noe sånt der hun jobber. 9435087[/snapback] Enig. Dette er vel det beste og enkelste forligby. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 det første hun må gjøre er å skrive et påkrav til arbeidsgiver. hvordan dette bør gjøres kan du finne på denne siden hos NAV. det er viktig at dette sendes rekomandert slik at moren din kan bevise at det er sendt. det står om påkrav litt nede på siden på den linken men du/hun bør lese hele siden _nøye_. når det gjelder forumleringen på brevet kan det være noe slikt som følger: <adresse til mottager> sted, dato <navn og adresse til avsender> Påkrav til arbeidsgiver Kravet gjelder: Ikke utbetalt opptjent lønn fra arbeidsgiver <navn på arbeidsgiver> for opptjeningsperiodene<sett inn periode/datoer her>. Det foreligger manglende betaling for XXX arbeidstimer pr. <dato>. Dette tilsvarer XXXX kroner. (jmf. vaktlister og timelister) Jeg stiler krav om at manglende beløp blir utbetalt til min konto XXXXXX senest innen en uke fra dags dato (dvs. senest <dato>) hvis ikke vil saken bli bragt videre inn for arbeidstilsynet og forliksrådet. Jeg håper vi finner en enkel løsning på dette, og unngår lignede situasjoner i fremtiden. Vennlig hilsen <navn> Vedlegg: her listes arbeidsaler, vaktlister og lignende i den grad det finnes. Kopi: hvem som ogsåmottar brevet hvis det sendes kopi til fagforening, advokat eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå