Gå til innhold

Viktig ang. NAT Type 2 på PS3

Mr. Floppy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ingenting av det der :( Ps3'en min har NAT type 3, men jeg skulle gjerne fått den ned til 2. Helst 1 selvfølgelig, men det vet jeg ikke om er mulig. Jeg bruker kabel, og har en ruter av type Cayman 3351.

Noen som kan lage en liten step by step guide for hvordan ordne dette?

Ville vært evig takknemlig :)

Lenke til kommentar

Mr. floppy?(eller andre)

Jeg har blant annet lagt inn innlegg på nettverk på forumet for å hjelp. Nemlig om mitt problem angående Resistance:FOM til ps3, som jeg har funnet at at mest sannsynlig er angående port forwarding.

Fant bruksanvisning på portforward.com til min ruter..

Link:

http://www.portforward.com/english/routers...ion_Network.htm

Men kommer opp feilbeskjed fordi jeg ikke fyller ut noe i "Start IPs" under "Source IP adress"... Feilmelding = ERROR: FAIL TO UPDATE DUE TO... Invalid starting port !

En mulighet jeg har insett er: kanskje jeg skal inn med en statisk PS3 IP, som jeg må lage.. Du skrev litt om hvorden jeg kan gjøre dette, men jeg er ikke like dreven som andre innen nettverk og forkortlerser og lignende.

Hvis det er mulig, lurte jeg på om jeg kunne fått en nærmere forklaring på dine to punkter i "posten" din? Hadde vært hyggelig, ønsker virkelig å kunne spille litt PS3 live snart...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ingenting av det der :( Ps3'en min har NAT type 3, men jeg skulle gjerne fått den ned til 2. Helst 1 selvfølgelig, men det vet jeg ikke om er mulig. Jeg bruker kabel, og har en ruter av type Cayman 3351.

Noen som kan lage en liten step by step guide for hvordan ordne dette?

Ville vært evig takknemlig :)

9494984[/snapback]

NAT Type 1 er når PS3 er koblet til internettlinja uten å gå gjennom en såkalt NAT-device - for hjemmebrukere betyr det som oftest at PS3 må kobles rett til internettlinja. Men det er faktisk ikke nødvendig, så ikke se på det som et tap om du kun får Type 2. Type 2 er når PS3 kobler til nettet gjennom en NAT-device, men at port forwarding er satt riktig opp i denne devicen (som oftest routeren) slik at PS3 allikevel har "fri tilgang" til internett i den grad den trenger det.

Jeg kjenner ikke til Cayman overhodet, så jeg har ingen konkrete tips nå. Hvor stopper det opp når du leser gjennom førsteinnlegget mitt?

En mulighet jeg har insett er: kanskje jeg skal inn med en statisk PS3 IP, som jeg må lage.. Du skrev litt om hvorden jeg kan gjøre dette, men jeg er ikke like dreven som andre innen nettverk og forkortlerser og lignende.

9495172[/snapback]

Du bør ordne statisk IP til PS3, ja. Hvis du ikke er så dreven, så er det lettest å gjøre det ved å endre i nettverksinnstillingene på PS3 som jeg kort beskrev i det andre punktet. Er problemet ditt at du ikke vet hva du skal svare når du velger manuelle nettverksinnstillinger i PS3?

Til dere begge... uten å love noe, så har jeg planer om å skrive en bedre guide hvis jeg finner tid til å gjøre det i helgen. Så skal jeg prøve å skrive mer detaljert steg for steg.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at det er en port som må forwardes til PS3. Jeg aner ikke hva begrepet "forwarde" betyr, men det høres ut som om det er det som er hovedtingen jeg må gjøre.

Problemet her er at jeg aner ikke hvordan dette gjøres. Jeg har faktisk ikke skjønt hvor jeg gjør noe med ruteren i det hele tatt. Jeg skjønner ikke hvor jeg finner kontrollpanelet til ruteren, hvis du skjønner hva jeg mener.

Så forstår jeg at det er er lurt å sette fast IP på PS3'en, dette trodde jeg ikke skulle bli noe stort problem, fordi jeg kan jo bare skrive inn den IP adressen PS3'en pleier å være på right? Men jeg fant fort ut at jeg måtte fylle ut en del andre opplysninger også, og da klarte ikke jeg å henge med lenger.

Håper du forstår hva som skal til, for å ordne dette rotet :p Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Vel det jeg mente med at det stopper opp med innlegget ditt, er at det ikke er detaljert nok, men du sa jo nå du kanskje kan få skrevet en bedre med steg-for-steg som ville hjulpet med mye...

MITT PROBLEM er følgende(i hovedsak):

1. Online Resistance: FOM til ps3(kan ikke koble seg til nettet, bare dette spillet)

2. Etter litt om og men, finner jeg siden portforwarding.com.

3. Leser en del, velger port forwarding-guide for min ruter(prestige 660HWT-3)

4. Velger videre playstation network innen port fowarding-guide.

5. Følger guiden( skrive inn ruter-IP på internet browseren)

6. Velger: "Advanced setup", så "NAT", så: "SUA only"+ edit details.. Visstnok for å åpne disse portene for min PS3 med ruteren.

7. Her det er skjema jeg må fylle inn en del IP'er/porter.. (hvis du vil se nærmere må du inn guiden via mine intrukser/se linken ovenfor...

8. Jeg fyller ut: "Destination Port NO." inkl "Start Port No." + "End Port No."

9. fyller ut: "IP Address"(enten dette er ruter IP/PC IP, eller ikke.

10. "Protocol": ICP/

11. Her er det mangler ting og tang

- Feltene jeg mangler er følgende: "Source IP Adress" som inkluderer "Start IP" + "End IP"

- Spørsmålet er jo: hvilke IP'er skal føres inn her..

- Kan være noe med denne statik IP'en til PS3 som jeg kan lage

- Eller noe med: Kjør-> Telnet <modemets ip> -> <et eller annet passord>, så noe med en Meny 15.2.1 og føres inn der eller no sånt:

Det siste har jeg fått som tips(fra bruker: "Rim") i

en annen tråd( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=827856)

Håper dette hjelper ;)

Endret av Layn
Lenke til kommentar

Hmm... det var aldri meningen at førsteposten skulle være en steg for steg guide for helt nybegynnere innen nettverk. Jeg skjønner nå at dere ikke har forutsetninger for å forstå det jeg skriver om der, men det er naturlig at ikke alle er like gode til alt her i verden, så ikke ta det ille opp.

Når det er sagt, så forstår jeg at behovet for en guide for absolutte nybegynnere er stort. Det er helt sikkert mange som kjøper PS3 uten å vite så mye om data og nettverk.

Jeg skal se hva jeg kan få snekret sammen i løpet av helgen...

Lenke til kommentar

:blush:

Dessverre vært veldig opptatt med jobb denne uka, så guiden ligger fortsatt godt lagret inne i hodet mitt.

Men siden jeg gav dere forventninger, så må vi jo få en snarlig ordning på det. Kan ikke dere to (Firetrucken og Layn) sende meg PM med adressen deres på MSN- eller Y!-messenger og et passende tidspunkt i helgen? Så skal vi se om det ikke kan bli en løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...