Gå til innhold

Viktig ang. NAT Type 2 på PS3

Mr. Floppy

Anbefalte innlegg

Det er mange som ikke vet hva de snakker om når det kommer til å ordne NAT Type 2 for PlayStation3. Til og med nettsteder som portforward.com er ute å kjører litt.

Det snakkes om diverse porter (80, 443, osv) - dette er porter som PS3 kobler seg til for å snakke med diverse servere på nettet (som beskrevet i PS3-manualen). De aller, aller fleste har ikke noen restriksjoner på utgående forbindelser. Du trenger derfor ikke tenke på alle disse portene.

Men for å kunne ta i bruk chat må PS3-maskinen din være tilgjengelig for andre PS3-maskiner der ute ettersom kommunikasjonen sendes direkte mellom spillerne og ikke via en server. For å være tilgjengelig utenfra må PS3 enten kobles direkte til internettlinjen (NAT Type 1), eller du må sette opp én enkelt port forwarding i ruteren din (NAT Type 2).

Som beskrevet i manualen er det UDP port 3658 som må forwardes til PS3 (legg merke til at det kun er UDP-porten som må forwardes - det er ikke nødvendig med TCP-porten).

Dessverre finnes det alt for mange rutere til at jeg kan gi en steg-for-steg beskrivelse som passer alle. Sjekk for eksempel portforward.com hvis du trenger hjelp, men se bort fra alle de andre portene, det er kun UDP 3658 som må forwardes for å ordne NAT Type 2.

I tillegg har jeg lest at enkelte spill trenger andre åpne porter i tillegg. Dette har jeg ikke sett nærmere på, men ville tro at Sony har lagt det opp slik at det ikke skal være nødvendig med flere enn den ene offisielle chat-porten. Så med mindre det står spesifikt i spillets manual, så skal det ikke være nødvendig å åpne flere porter.

NB: Det lønner seg å sette fast IP-adresse på PS3, ellers "forsvinner" port forwardingen hver gang PS3 får ny IP-adresse av routeren (dvs DHCP serveren).

Det er to måter du kan sette fast IP-adresse...

1. Hvis routeren din har mulighet til å sette statiske IP-adresser i DHCP serveren, så kan du sette det opp der.

2. Bruk manuelle innstillinger for nettverket i PS3, og sett en statisk IP-adresse i stedet for automatisk tilordning. Det er viktig at adressen er i samme "nummerserie" som routeren din - så hvis routeren er 10.0.0.x, så bruker du 10.0.0.y på PS3. Eller hvis routeren er 192.168.1.x, så bruker du 192.168.1.y på PS3. Sett det siste tallet til noe som ikke allerede er i bruk i lokalnettet ditt, og som er utenfor den nummerserien som routeren bruker til automatisk utdeling. Jeg tipper på at for eksempel y=233 er et trygt valg.

Håper noen har nytte av dette.

EDIT: La til info om hvordan du kan ordne fast IP-adresse.

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flytte PS3 til DMZ er en mulighet, ja. Men de fleste rutere til hjemmebruk tilbyr ikke "ordentlig" DMZ, og du ender dermed opp å eksponere PS3 fullstendig for resten av verden. Ikke det at jeg vet om noe sikkerhetshull i PS3 enda, men for de av oss som setter sikkerhet først, så er ikke det en fristende løsning.

Dessuten er det kanskje noen som allerede har satt datamaskinen sin i DMZ, og da får de sannsynligvis problemer hvis de setter PS3 der i stedet.

Til sist så finnes det vel faktisk rutere som ikke tilbyr DMZ i det hele tatt, eller? Og da må man til med port forwarding.

Men jo, har man mulighet til å sette PS3 i DMZ, så er det en alternativ løsning. Jeg postet først og fremst for å fjerne noen av misforståelsene rundt port forwarding for PS3.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noen farligheter ved å sette Ps3 i DMZ? Jeg har det og gikk fra Nat 3 til Nat 2. Det er selvsagt ikke den sikkreste, men for de av oss som ikke har tolmodighet til å portforwarde hele tiden(med tanke på at forskjellige spill kan kreve forskjellige porter) så er DMZ et alternativ :) Uansett Good Job ;)

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg?

Jeg hadde NAT-type 3 en stund, så fikk jeg bytta over til type 2...Så plutselig ble det type 3 av en eller annen merkelig grunn. Så ordna jeg til 2...Å nå i kveld er det blitt type 3 igjen å får ikke byttet...

btw, har en Netgear ruter om det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

@Triiiip: Som sagt i første post, det kan være vanskelig å få det til å fungere hele tiden hvis du ikke gir PS3 fast IP-adresse på lokalnettet. For hvis PS3 stadig får forskjellige adresser fra DHCP-serveren (les: ruteren), så vil det bare virke de gangene den får den samme adressen som du brukte i port forward-regelen.

Lenke til kommentar
Prøv å bruke 192.168.0.x, der x ikke allerede brukes av noe annet i nettverket (1 og 2 pleier ofte være opptatt, velger du 43 eller noe annet tilfeldig tall er du ganske sikra).

Om det ikke fungerer kan du prøve med 10.0.0.x

9436356[/snapback]

192.168.0.x er vell en D-link ip hvis jeg ikke tar helt feil? 1 er ruteren, så den er vel opptatt. :hmm:

Lenke til kommentar
Prøv å bruke 192.168.0.x, der x ikke allerede brukes av noe annet i nettverket (1 og 2 pleier ofte være opptatt, velger du 43 eller noe annet tilfeldig tall er du ganske sikra).

9436356[/snapback]

192.168.0.x er vell en D-link ip hvis jeg ikke tar helt feil? 1 er ruteren, så den er vel opptatt. :hmm:

9436556[/snapback]

Det er vel ganske standard på de fleste routere. Min SMC tar f.eks. 192.168.0.(100-255), med muligheter for endring om man vil.

Lenke til kommentar

9436356[/snapback]

Det fungerte enda ikke...Fikk samme svar som ista. :dontgetit:

http://dump.no/view/files/43f34be33ae1/Uten_navn.JPG

Her kan dere se skjøl. Hvordan jeg må taste inn om det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

9436356[/snapback]

9436556[/snapback]

Det er vel ganske standard på de fleste routere. Min SMC tar f.eks. 192.168.0.(100-255), med muligheter for endring om man vil.

9436608[/snapback]

Jaok :) da tok jeg vell feil :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg har NAT 3 og skulle gjerne fått den til å bli NAT 2 eller NAT 1 men jeg skjønner nestenn ingenting av førsteposten, fordi jeg er så n00b på pc og sånt :p , når jeg skal spille online så tar jeg ethernett kabelen ( tror jeg den heter :p ) og putter den inn i ruteren er det noe jeg kan gjøre for å få NAT2 eller NAT1? Er det noe jeg gjør feil?

takker for alle enkle svar :p

Lenke til kommentar
Er det vanlig at IP-adressen til min PS3 skal bytte nummer her: 192.168.1.X?

Da er det sånn at jeg som regel nå må innpå instillingene til routern og bytte om nesten hver dag å sånt... :S

9447747[/snapback]

når du slår av og på din ps3 så kan den får ny ip adresse ja..

ruteren gjir den den ip adressa den har tilgjengelig..så det er frå 101 til 109 eller høgare alt etter din ip range..

Lenke til kommentar
Er det vanlig at IP-adressen til min PS3 skal bytte nummer her: 192.168.1.X?

Da er det sånn at jeg som regel nå må innpå instillingene til routern og bytte om nesten hver dag å sånt... :S

9447747[/snapback]

Nettopp... det var det jeg sa på slutten av første post, at du bør sette fast IP-adresse på PS3 for å få dette til å fungere knirkefritt.

Det er to måter du kan sette fast IP-adresse...

1. Hvis routeren din har mulighet til å sette statiske IP-adresser i DHCP serveren, så kan du sette det opp der.

2. Bruk manuelle innstillinger for nettverket i PS3, og sett en statisk IP-adresse i stedet for automatisk tilordning. Det er viktig at adressen er i samme "nummerserie" som routeren din - så hvis routeren er 10.0.0.x, så bruker du 10.0.0.y på PS3. Eller hvis routeren er 192.168.1.x, så bruker du 192.168.1.y på PS3. Sett det siste tallet til noe som ikke allerede er i bruk i lokalnettet ditt, og som er utenfor den nummerserien som routeren bruker til automatisk utdeling. Jeg tipper på at for eksempel y=233 er et trygt valg.

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen Mr. Floppy. Jeg har nå skrevet inn IP-adressen mauelt på PS3en min. Jeg skrev inn IP-adressen: 192.168.1.233 og jeg har nå NAT-type 2.

Vil jeg komme til å ha type 2 nå fremover da? For IP-adressen til PS3en min kommer vel ikke til å bytte av seg selv den nå lenger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...