Haddock Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hei! Usikker på om denne bør ligge under bil/motor eller her, men går ut fra at jeg får litt klarere svar fra dere "jurister" Hadde bil'n inne til Eu-kontroll for 2 mnd. siden og fikk ikke bestått. har fiksa alle feil utenom én 2-er feil (Gamle bremseslanger). Har bestilt slanger og skal få de montert til helga, men må ut på noen oppdrag med bilen før den tid. Bremsene er jeg 100% sikker på at holder, fikk de undersøkt på et annet verksted der de sa at det ikke var noe bråhast enda, så dette skal gå fint, men jeg lurte på hva straffen var for å bli tatt i å kjøre en bil som ikke har blitt eu-godkjennt og ikke vært inne til etterkontroll enda. Har ikke fått noe varsel om avskilting enda... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hei! Usikker på om denne bør ligge under bil/motor eller her, men går ut fra at jeg får litt klarere svar fra dere "jurister" Hadde bil'n inne til Eu-kontroll for 2 mnd. siden og fikk ikke bestått. har fiksa alle feil utenom én 2-er feil (Gamle bremseslanger). Har bestilt slanger og skal få de montert til helga, men må ut på noen oppdrag med bilen før den tid. Bremsene er jeg 100% sikker på at holder, fikk de undersøkt på et annet verksted der de sa at det ikke var noe bråhast enda, så dette skal gå fint, men jeg lurte på hva straffen var for å bli tatt i å kjøre en bil som ikke har blitt eu-godkjennt og ikke vært inne til etterkontroll enda. Har ikke fått noe varsel om avskilting enda... 9433079[/snapback] sånn som jeg har forstått dette gå greit så lenge du ikke har fått avskiltningsbegjæringen kan du kjøre den. mulig forsikringselskapet vil ha noe si vis du kommer i ulykke Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Så lenge du har godkjent bilen din før utløpet av måneden etter kontrollmåneden så vil det ikke skje noe. Er det avskiltingsbegjæring på bilen så kan du risikere å miste skilter, samt få regress/ avkortning på forsikring hvis du skulle komme ut for en skade/ kollisjon. Lenke til kommentar
Caos King Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 2'er feil på EU-kontrollen trenger ikke repareres umiddelbart men innen en måned så vidt jeg husker, det er noen år siden jeg jobbet som bilmekaniker så jeg husker ikke dette helt men du får ikke noen straff om du kjører med dette. Du kunne jo f eks ønske og reparere dette selv. Mener det skal stå på kontrollseddelen når bilen skal vises igjen og jeg tror det er en måned frem i tid, altså skal den vises innen en måned. Garantert ingen straff! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Om det er 2 måneder siden, er du nok utenfor fristen. Politiet vil ikke avskilte deg med mindre det foreligger avskiltningsbegjæring, men forsikringsselskapet kan nok være ugreie dersom det skulle skje noe. Du kan jo sende dem en mail og høre? Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Om det er 2 måneder siden, er du nok utenfor fristen. Politiet vil ikke avskilte deg med mindre det foreligger avskiltningsbegjæring, men forsikringsselskapet kan nok være ugreie dersom det skulle skje noe. Du kan jo sende dem en mail og høre? 9435624[/snapback] Det vil automatisk bli avskiltningsbegjæring på en bil som ikke har fått godkjent PKK. PKK er en lovpålagt kontroll som skal være utført og godkjent for at bilen skal være i forskriftmessig stand. Det er vel stort sett manglende forsikring, manglende/ikke godkjent PKK og manglende innbetaling av årsavgift som gir "rett" til avskiltningsbegjæring. Endret 6. september 2007 av Hachon Lenke til kommentar
Ingebrigt Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Feil klassifiseringene for en PKK (ikke den kurdiske geriliaen, men det som populært kalles EU-kontoll) er som følger 1 = Feil funnet, må repareres men utløser ikke krav om etterkontroll. 2 = Feil funnet, må repareres og utløser krav om etterkontroll. 3 = Feil funnet, utløser kjøreforbud og krav om etterkontroll 4 = Kan ikke kontolleres på nåværende tidspunkt (jeg mener å huske at avgasskontroll kan få feil 4 hvis eksosanlegget har lekkasjer, avgasskontoll må i såfall taes på etterkontroll) Det vil si at med bare 1'er feil er bilen godkjent, men eier plikter å utbedre anmerkede feil. Ved en eller flere 2'er feil må bilen fremstilles for etterkontroll. Ved en eller flere 3'er feil får man kjøreforbud på bilen og det er da ikke lov å bruke denne. Fristen for godkjenning er avhengig av kjennemerkets siste siffer, 1 = januar 2 = februar 3 = mars 4 = april 5 = mai 6 = juni 7 = november (NB!!) 8 = august 9 = september 0 = oktober Bilen kan godkjennes i nevnte måned eller i løpet av de fire forutgående måneder, det vil si at en bil med 5 som siste siffer kan kontrolleres fra og med 1. januar. Hvis denne bilen ikke er godkjent innen 31. mai vil det sendes ut et brev, hvor bileier får får frist til 30. juni med å få bilen godkjent. Denne purringen kommer enten det foreligger en kontoll med 2 og/eller 3'er feil eller i det tilfelle bilen ikke har vært fremstilt for kontroll. Om bilen ikke har blitt godkjent innen 30. juni er det bare et spørsmål om tid før avskiltingbegjæring blir utstedt. Således er blir svaret til trådstarter at såfremst han ikke hadde 3'er feil på kontrollen og fristen for kontroll ikke er overskredet med mer enn en måned er det tillatt å bruke bilen. Det som er viktig å huske på er at bruker av bilen er forpliktet å forvisse seg om at den er i forskriftsmessig stand før den takes i bruk og forsvarlig stand så lenge den er i bruk. Dette vil, slik jeg leser loven, si at dersom trådstarters vurdering viser seg å være feil og en bremseslange ryker med en farlig situasjon eller et trafikkuhell som følge vil trådstarter kunne stilles ansvarlig da det er dokumentert at han visste om feilen. Hvorvidt slike saker blir bøtelagt eller forsikrinsselskapet vil fremme regress krav skal ikke jeg uttale meg om da jeg ikke kjenner til praksis rundt dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå