Laughing Madcap Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Diskuterte igår med en som mente han var kristen men ikke religøs, fikk aldrig noe klart svar på hva han mente med det. Noen som kan svare på det? Endret 5. september 2007 av Sebbe Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Mange er registrert i statskirka ettersom de er døpt og kristelig konfirmert i kirken, men ikke særlig kristne allikevel. Utenom det vil jeg helst beskrive en person som religiøs hvis han selv kaller seg kristen. Kanskje det var det han mente? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Mange er registrert i statskirka ettersom de er døpt og kristelig konfirmert i kirken, men ikke særlig kristne allikevel. Utenom det vil jeg helst beskrive en person som religiøs hvis han selv kaller seg kristen.Kanskje det var det han mente? 9433001[/snapback] Tror ikke det, han snakket mye om at han fjernet visse ting som at det er synd å gjöre ditt og datt osv, derfor er han kristen ikke religiös. Selv synes jeg det höres ut som en billig unnskylding for å akseptere ting som kristne egentlig ikke aksepterer, homofili, alkohol osv. Men jeg vet ikke helt, derfor jeg spörr dere her. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Høres ut som en slags personlig deisme/svak agnostisisme. Tror ikke han vet hva han mener sjøl engang siden han ikke klarer å definere hva hans standpunkt vedrrende det supernaturlige er.... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hva med å forandre emnetittelen til et sitat, med spørsmålstegnet utenfor gåsetegnene? [ Hva menes med "Jeg er kristen men ikke religiøs"? ] Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Hva med å forandre emnetittelen til et sitat, med spørsmålstegnet utenfor gåsetegnene? [ Hva menes med "Jeg er kristen men ikke religiøs"? ] 9433365[/snapback] God ide Lenke til kommentar
Varen Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Virker som det er noe enkelte kristne sier fordi de "vet" at kristendommen er "fakta", og at det er mer vitenskapelig enn vitenskapen selv, og at de derfor er overbevist om at de ikke er religiøs, men at de tror på er det som er "vitenskapelig bevist" av sånne "creationist scientists" eller noe i den duren. Men det kan jo også hende som noe som er sagt tidligere, at det er en unnskyldning for å tolke bibelen til det man vil. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Diskuterte igår med en som mente han var kristen men ikke religøs, fikk aldrig noe klart svar på hva han mente med det. Noen som kan svare på det? 9432989[/snapback] Sakset fra et annet forum: dei religiøse som det står om i bibelen, for ikkje å ta menneskelig tolka begrep på det, er dei skriftlærde; det vil sei farisearane og sadukearane. dei trudde at dei kom til himmelen ved å holda dei 10 bud, osv. lovgjerniske, med andre ord. men dei som bygger si tru på lovgjerninger er under forbannelse, står det i Guds Ord. for alle har synda og fattes Guds ære, ikkje ein einaste rettferdig utenom Jesus. du må gjerne kalla meg religiøs, men eg kaller meg iallefall ikkje for det, for ikkje å bli misforstått, blanda i lag med lovgjerniske. eg bygger mi tru på Jesus og Han åleina, ikkje noko bud og regler, osv. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det går an å skille mellom "religiøsitet" og "tro". Selv om noen som tror kan sies å være religiøs, så er det ikke sikkert at det var slikt det var ment. Kanskje "religiøs" i sammenhengen referer til personlige ritualer, slik som bønn og bibellesning, og sosiale ritualer, slik som å gå i kirka, i stedet for det simple faktum at man tror på den kristne gud. Jeg tør påstå at mesteparten av Norges befolkning er areligiøse, i den forstand at de aldri eller sjelden ber eller leser i hellige skrifter, at de ikke går i kirka utenom kanskje julaften og dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse og at deres tro eller fravær av tro ikke generelt innehar noen viktig rolle i dagliglivet eller identitetsfølelsen. For eksempel sier foreldrene mine at de tror på en gud (ikke nødvendigvis den kristne) og et liv etter døden, men de ber aldri, går aldri i kirka utenom dåp/bryllup/begravelse/konfirmasjon og leser så absolutt ikke hellige skrifter. Slik tror jeg det er med de fleste troende i Norge. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) En post var off topic her i tråden og er slettet. Svar på eller diskuter trådstarters spørsmål, andre synspunkt på kristendommen har vi andre tråder til. Reaksjoner på moderering tar vi som vanlig på PM, ikke her i tråden! Geir Endret 6. september 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå