Gå til innhold

Innvandringsstopp i Groduddalen?!

Anbefalte innlegg

Innvandrere må tilpasse seg norsk kultur og norske regler. Syntes det er helt tragisk det staten har gjort de siste 30 årene for å hjelpe til med integreringen.

9462487[/snapback]

Dette "norsk kultur og norske regler", hva mener du med det? Er det et problem at innvandrere bevarer sin egen kultur? Er det et mål at innvandrere skal forkaste sin egen kultur og omfavne det rotnorske? Holder det ikke at innvandrere følger norsk lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei jeg mener det at dersom de vil være del i det norske samfunnet så er det visse kulturelle tilpasninger de må gjøre. Kvinnesyn er en av disse tingene. I Norge er kvinner og menn like mye verdt, det må de rett og slett bare akseptere. Norsk språk bør de også lære seg temmelig kjapt. Hvis ikke vil de være svært hemmet i arbeidsmarkedet. Samfunnsfag, historie osv. er fag som nye landsmenn bør prøves i før de får statsborgerskap. Jeg har aldri sagt at de skal forlate sin egen kultur, det er dine egne ord. Men som jeg skrev, så må de tilpasse seg norsk kultur. Det finnes en mellomting, alt er ikke bare svart/hvitt. Veldig mange innvandrere greier dette, og ingenting er bedre enn det. Men dessverre ser man at i enkelte områrder i og rundt hovedstaden at det er såkalt ghettofisering. Franske tilstander vil vi vel ikke ha?

Norske regler menes med norske lover. Du er vel for det? Eller mener du at det skal være egne lover for pakistanere, egne for dansker, egne for chilenere osv?

Lenke til kommentar
Jo mer politisk korrekte vi blir, jo vanskeligere vil det være å fortelle noen at nei, du kan ikke få kjøpe denne rimelige blokkleiligheten, du er jo mørk i huden, snakker ræva norsk og ber til Allah. De har noen fine 1-roms på Frogner, vet jeg.

9463222[/snapback]

Hva i hulleste mener du med dette? Har man tjent pengene på ærlig vis så skal man ha lov å kjøpe det man har råd til uansett hudfarge, og religion. Jeg ber til Allah men jeg slenger ikke dritt om "dere" og deres religion.

Hva er det som gjør det at du tror at du er bedre enn de du vil forhindre i å kjøpe den rimelig blokkleilighet? Fordi du er norsk? Så hva med det? Fordi du snakker norsk bedre enn dem? HVA MED DET? Fordi du står på kjøkkenet lager middag og tar oppvasken og han som "du vil forhindre i å kjøpe den rimelig blokkleilighet" lar kona si ta seg av den jobben? Fordi du er HVIT i huden? Eller rett og slett fordi du har 5 min. skolegang og er redd for det du ikke vet så mye om?

En må få lov å leve sitt liv slik en vil, så lenge ikke det kommer i konflikt med loven, PUNKTUM.

Hørte ikke du FRP-sin valgreklame på radio. "DU er best i å bestemme hvordan en vil leve livet ditt, hvilken sykehjem en skal benytte seg av, og hvem en skal ha inn til seg (som hjemmehjelp)." Lurer på om dette gjelder også de Isbilen vil forhindre i å kjøpe en rimelig blokk leilighet fordi de er mørk i huden, snakker ræva norsk og ber til Allah?

Folk spør meg om jeg snakker norsk hjemmet med barnet mitt!? Og hva bør en svare på det? Vil gjerne høre et par kommentar før jeg "sier" hva jeg svarte på det spørsmålet.

En ting til. Hva er det så spesielt med de som har engelsk som morsmål? Mange av dem lærer seg aldri norsk, og selv når de lærer den så snakker de ræva norsk, MEN ingen klager på dem. Har VEDLIG skjelden hørt kommentar om hvor han/hun er dårlig i norsk, eller har bodd her i 5 år, bør ha lært seg norsk. NEI, de snakker gudsspråk, engelsk, trenger ikke å snakke norsk.

På den andre siden når en som ikke har enegelsk som morsmål, benytter seg av den, blir en (bak ryggen) kritisert med en gang.

Har hatt en del engelsktalende pasienter som snakker norsk og må si at de snakker ræva norsk. Jobbet med en som bodde i Norge i 30 år, alle mine arbeidskoleger sa at min norsk var bedre enn hennes, selv om jeg hadde bare 8 år (norsk erfaring).

Kan noen forklare meg det?

Dette er mine personlige erfaringer fra min arbeidsplass (sykehus).

Hilsen

Staljin

EDIT: Leif

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Var det noe å hisse seg opp over da? Jeg tror du misforsto meg, jeg slengte ikke dritt i det hele tatt, det var bare et eksempel satt på spissen. Poenget var bare at jeg er redd Staten den norske er lite i stand til å velge mellom to onder, og da er det en fare for at man ender opp med det verste.

Selv vil jeg ikke i utgangspunktet forhindre noen i å kjøpe noe som helst, men det er ikke til å komme utenom at ghettoer ikke er bra. Det bør man prøve å gjøre et eller annet med, uten at jeg skal påstå at jeg sitter inne med noen løsning.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Staljin: det kan jo tenkes at du hadde blitt bedre likt i norskfødte miljøer hvis innvandrere hadde blitt bedre integrert?

Innfør oblikatorisk norsk prøver/undervisning for alle (ikke arbeids) innvandrere som kommer til Norge. Består de ikke må vi finne et system slik at de lærer norsk evt. at vi sender dem hjem.

9457509[/snapback]

Generalisering, generalisering. Det at en del andre invandrere ikke er like godt integrerte har ingeting med meg å gjøre, stikk motsate bør jeg bli bedre mottat/likt (om du vil) siden jeg er så godt integrert, men jeg er ikke akkurat ute etter å være "den mest populare gutten i klassen"!

Det jeg GIR er god (gameldags) skikk og respekt og jeg KREVER det samme. Ingen trenger å like meg, men de MÅ respektere meg som et likeverdig meneske og like mye som jeg respekterer dem. Og jeg skal si at jeg har mange ganger opplevd at mine arbeidskoleger viser stor respekt for meg, og det er jeg meget taknemlig for, og prøver å gi samme respekt i retur.

Når det gjelder norsk undervisning så er det faktisk krav fra NAV at en må bestå mellomnivå i norsk kurs for å kunne registrere seg som arbeidssøker. Man tar selfølgelig utgangspunkt i det at den nivå av norsk kunskaper en får i den "obligatoriske" språkkurset gir grunnlag for videreutvikling av norske kunnskaper.

Problemet er at en del av invandrere får/vil ikke utvikle sine norske kunnskaper yterligere.

Det er vel flere årsaker til det. Først tar det som oftest lang tid for dem å komme seg i arbeidsmarket, og selv da får de en job hvor de ikke "må snakke så veldig mye". I mellomtiden, mens de søker jobb, så er de sosialt isolert, både fordi en del av dem (oss siden jeg er en av "dem) ikke vil ha så veldig mye kontakt med nordmen og en del klarer rett å slett ikke å få til en fast kontakt med nordmen.

Ufff, ble trøtt nå. GOD NATT

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Var det noe å hisse seg opp over da? Jeg tror du misforsto meg, jeg slengte ikke dritt i det hele tatt, det var bare et eksempel satt på spissen. Poenget var bare at jeg er redd Staten den norske er lite i stand til å velge mellom to onder, og da er det en fare for at man ender opp med det verste.

Selv vil jeg ikke i utgangspunktet forhindre noen i å kjøpe noe som helst, men det er ikke til å komme utenom at ghettoer ikke er bra. Det bør man prøve å gjøre et eller annet med, uten at jeg skal påstå at jeg sitter inne med noen løsning.

9469032[/snapback]

Det er det som er problemet. Demokrati, frihet (for alle). Enkelte ting må man bare tåle i frihetsin navn.

Jeg liker det ikke jeg heller, men det er ikke til å ungå. Det er ikke uten grunn at en sier "like barna leker best", dvs oss mot dere :ph34r::innocent::whistle::D

staljin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...