thekid Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Se f.eks her http://www.johninjapan.com/tags/hdr/, hvordan klarer man denne effekten? Har eos 350. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Det finnes mange tråder om emnet i både kategoriene for fotografering og programvare. Lenke til kommentar
thekid Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Det finnes mange tråder om emnet i både kategoriene for fotografering og programvare. 9432637[/snapback] hmmm Hint: denne posten er første hit på google så det kan ikke ha vært så mange.. men kikket litt lenger ned i søkeresultatet og fant det jeg trengte. Lenke til kommentar
MoviePhile Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Noen med link til hvordan ta hdr bilder? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Les for eksempel denne artikkelen. Kort fortalt: Du bruker stativ og tar en rekke bilder i forskjellige eksponeringer, og så setter du dem sammen i etterbehandlingen, hvor du bruker forskjellige biter fra forskjellige bilder. Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 http://blog.hdrshooter.net/hdr-tutorial/ Denne karen har laget en bra HDR tutorial (han bruker Photomatix og PS), og har komponert mange smakfulle HDR bilder. Lenke til kommentar
CardinalGuzman Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 http://www.stuckincustoms.com/hdr-tutorial/ Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Gratisprogram for å sette sammen flere bilder til ett HDR-bilde er Luminance HDR. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Ser for meg at en tar bilder i manuell modus, med fast blender. Si at "korrekt" eksponering sier 1/60. Hvor mange bilder anbefaler dere og hvor mye over-under eksponert fra 1/60 vil dere anbefale?1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) De få gangene jeg eksponerer for HDR bruker jeg 5 eksponeringer. -2, -1, 0 , +1, +2. Endret 12. juni 2013 av medlem-83883 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 -2, -1, 0, +1 og +2 er et fint utgangspunkt - fra 1/60s blir det 1/240s, 1/120s, 1/60s, 1/30s og 1/15s. Hvert hele blendertrinn dobler eller halverer lukkertiden. Lenke til kommentar
tow Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Nå har jeg ingen erfaring med HDR, men: Et normalt kamera har et dynamisk område på rundt 12 EV. Er det virkelig noe poeng i å eksponere så tett som trinn på 1 EV? Burde det ikke holde med -3, 0 og +3? Om kameraet har et dynamisk område på 12 EV økes det på den måten til 18 EV, og ingen områder mangler? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Nå har jeg ingen erfaring med HDR, men: Et normalt kamera har et dynamisk område på rundt 12 EV. Er det virkelig noe poeng i å eksponere så tett som trinn på 1 EV? Burde det ikke holde med -3, 0 og +3? Om kameraet har et dynamisk område på 12 EV økes det på den måten til 18 EV, og ingen områder mangler? Jeg forstår heller ikke hvorfor folk eksponerer så tett. Hvis kameraet ditt har 12 EV DR så bør du med 2 stop bracketing få [10-12] stop SNR mens med 1 stop bracketing vil du få [11-12] stop SNR. Knapt noe å rope hurra for. Et argument for å gjøre dette må være hvis programmet som setter sammen bildene er quirky. -k Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Et argument for å gjøre dette må være hvis programmet som setter sammen bildene er quirky. Det er det eneste jeg kan tenke meg, men som sagt, jeg har ingen erfaring på området. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Noen ganger rekker det med +1, -1 for å dekke det reelle omfanget. En annen ting er at f. eks på Nikon D800 kan du ikke sette stegene på mer enn 1EV ( med forbehold, men jeg har hvertfall ikke funnet ut av det.) For å få med -3, må du også ha med deg -2 og -1. For ordens skyld, jeg har rimelig bra erfaring med HDR, og det har ingenting med "quirky" å gjøre. Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Noen ganger rekker det med +1, -1 for å dekke det reelle omfanget. En annen ting er at f. eks på Nikon D800 kan du ikke sette stegene på mer enn 1EV ( med forbehold, men jeg har hvertfall ikke funnet ut av det.) For å få med -3, må du også ha med deg -2 og -1. For ordens skyld, jeg har rimelig bra erfaring med HDR, og det har ingenting med "quirky" å gjøre. OK, det forklarer jo en del. Hva slags program bruker du for å sette sammen bildene? Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 OK, det forklarer jo en del. Hva slags program bruker du for å sette sammen bildene? Jeg bruker Photomatix. Har prøvd en del andre også, men landet tilslutt på Photomatix. For å tilføye det jeg skrev lenger opp, det er selvfølgelig ikke nødvendig å bruke alle bildene i programmet. Noen ganger bruker jeg bare de ytterst, noen ganger annenhvert og noen ganger de på minus-siden. Det viktigste er at du får med deg hele det dynamiske omfanget i de bildene du bruker. Lenke til kommentar
tow Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 Til trådstarter: Her er en som har laget instruksjonsvideo for EOS 350D http://canoneos350ddigital.blogspot.no/2011/12/hdr-settings-for-canon-eos-350d-digital.html Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 For ordens skyld, jeg har rimelig bra erfaring med HDR, og det har ingenting med "quirky" å gjøre. Hva mener du? -k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå