Gå til innhold

Hvilket bilderedigeringsprogram til nybegynner?

Anbefalte innlegg

Hei, da har eg prøvd noen av programene.

Trail versjonen til PS cs3. Veldig avansert, men for dyrt.

Photomatix pro. Fungerte greit til å sette sammen bilder med bracketing (?).

Paint.net var veldig enkelt og greit å jobbe med.

Men klarer paint.net å behandle rawfiler og komprimere de til jpeg?

Og er det noen grei metode for bracketing (hva er egentlig riktig ord her?) i paint.net?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det noen gratis/billig program for å behandle raw filer?

9505215[/snapback]

Fant flere da jeg søkte på Google, har ikke brukt selv (for det fulgte med ett for Kamera), her var ett: Gratisprogrammet RawShooter essentials (RSE), og Picasa2 kan vel også så vidt jeg husker.

RandiA

Lenke til kommentar
:thumbup:

Jeg har akkurat lastet ned oppdatert versjon av Corel PaintShopPro PhotoX2og kan absolutt anbefale dette. Enklere å komme i gang med enn Adobe programmene og masse muligheter. Undervurdert program!

9506577[/snapback]

Ja, den er fin den, enklere en Photoshop...men gratis er det vel ikke. Bare en trial versjon vel. Husker for noen år siden at jeg drev og lastet ned Paint Shop mange ganger, prøveversjonen, men da det ble "kroken på døren" gikk jeg til anskaffelse av Photoshop.

RandiA

Lenke til kommentar
Finnes det noen gratis/billig program for å behandle raw filer?  9505215[/snapback]
Fant flere da jeg søkte på Google, har ikke brukt selv (for det fulgte med ett for Kamera), her var ett: Gratisprogrammet RawShooter essentials (RSE), og Picasa2 kan vel også så vidt jeg husker.

RandiA

9505672[/snapback]
RSE var visstnok veldig bra, men Pixmantec som laga det vart kjøpt opp av Adobe, som implementerte deler av teknologien i Lightroom. RSE har dermed ikkje vorte oppdatert på ei god stund, og nyare kameramodellar vil ikkje vere støtta.

Eit anna alternativ er RawTherapee.

Lenke til kommentar

Ja, den er fin den, enklere en Photoshop...men gratis er det vel ikke. Bare en trial versjon vel. Husker for noen år siden at jeg drev og lastet ned Paint Shop mange ganger, prøveversjonen, men da det ble "kroken på døren" gikk jeg til anskaffelse av Photoshop.

RandiA

9506775[/snapback]

Latet ned oppdatering av tidligere registrert versjon jeg da, ikke bare prøveversjon. Psp har utviklet seg mye siden den tid og kan etter min mening godt konkurrere med PhotoShop (som ikke jeg har penger til å kjøpe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...