Gå til innhold

Hvilket bilderedigeringsprogram til nybegynner?

Anbefalte innlegg

Hei, er helt fersk på speilrefleks, så fersk at jeg ikke har kjøpt det enda... :)

Skal snart kjøpe... (låner fattern sitt av og til)

Har tenkt å lære meg bilderedigering. Men hvilket program passer best for meg?

Det jeg vil gjøre er å...

Behandle raw-bilder, Komprimere til jpeg, justere WB mm...

Ta bilder med ulik eksponering for så og sette sammen til riktig eksponert bilde

(for eks. lys himmel/mørke fjell)

Fjerne flekker.

Dele opp bildet får å gjøre ulike forandringer på bare deler av bilde (lasso)

Klipp og lim.

Hvilke program passer?

evt. følger det med gode nok program i kamerapakkene? (canon/nikon)

Takk for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utav det du har listet opp så gjør Lightroom bare følgende :

- Behandle raw-bilder, Komprimere til jpeg, justere WB mm...

- Fjerne flekker.

For å sette sammen flere bilder med ulik eksponering trenger du noe annet.

For å redigere utvalgte områder så trenger du noe annet.

Lightroom er veldig bra på det det er ment for (min mening), men vil ikke kunne utføre alle de oppgavene du ønsker.

Jeg tror Elements kan redigere utvalgte områder (lasso-verktøy) og en del slikt, men mangler muligheten for å sette sammen flere bilder med ulik eksponering (dersom du ikke vil gjøre det manuelt med layers osv).

Så da sitter du igjen med CS2/CS3.

Det finnes egene programmer for å sette sammen bilder med ulik eksponering, og jeg tror et av de mest brukte er gratis. Så det kan være penger å spare der...

Mvh,

Beej80

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Photoshop er veldig bra, og ikke så vanskelig å lære.

9433414[/snapback]

Ja, Photoshop er enkelt, begynte med en elementær PS verson 4 jeg, har Photoshop 7 nå, og da jeg begynte kjøpte jeg det veldig lettfattelige heftet i PC skolen, ca 50kr. (Karbo: Adobe Photoshop 7 -lær det selv. (de har til tidligere versjoner også)

(Gimp bruker mange og det ligger for gratis nedlasting)

RandiA

Lenke til kommentar

Anbefaler at du prøver mange forskjellige programmer før du bestemmer deg. Hvordan de er å bruke varier og det som noen elsker trenger ikke å passe for deg. De fleste (alle?) har mulighet for å laste ned en tidsbegrenset versjon, dessuten finnes det mange gode gratisprogrammer.

Liste over noen gratisprogrammer.

http://www.pintoen.com/program/

PS Selv bruker jeg Corel Paint Shop Pro Photo, og er meget godt fornøyd med det.

http://www.corel.com/content/pdf/pspp11/Co...heet_PSPPXI.pdf

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
ok, Hvilken versjon trenger jeg for mitt behov. cs3, elements eller lightroom?

Pris er også viktig...

9433718[/snapback]

Anbefaler klart Elements 5, med en god bok til, tilsammen ca. 1000.

Den kan gjøre det aller meste som CS3, men mye enklere å bruke, og en god Organizer inkludert!

Anbefaler boka fra Scott Kelby, den er utrolig bra! Veldig rett på sak hvordan du løser de fleste oppgaver og utnytter programmet maksimalt.

Så kan du heller oppgradere til CS3 etter hvert ved behov.

(jeg har gått ned fra vanlig PS til Elements...)

Lenke til kommentar
Anbefaler at du prøver mange forskjellige programmer før du bestemmer deg. Hvordan de er å bruke varier og det som noen elsker trenger ikke å passe for deg. De fleste (alle?) har mulighet for å laste ned en tidsbegrenset versjon, dessuten finnes det mange gode gratisprogrammer.

Jepp, ett av de beste gratisprogrammene etter min mening er Paint.net

Det fungerer dessverre ikke på Windows 2000 og eldre.

Ellers er PhotoFiltre heller ikke bortevekk, men det støtter ikke layers. Finnes dog i norsk versjon, kan lastes ned her. Den har også kommet i en litt mer avansert betalingsutgave, men den har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Skal ikke utale meg om noe :) Men har man tenkt å holde på med litt bilder ol.

.. så er det verdt å hoppe i adobe sine programmer, altid greit å bare hoppe i det.. det r veldig mange guider der ute.. åsså har man jo HW.. veldig greit program..

Jeg synes ikke det er verdt å betale penger for bildebehandlingsprogrammer med mindre du skal bruke det _mye_ *og* du har kommet over terskelen der Paint.net ikke er nok. Eller at noen betaler lisensen for deg da (fortrinnsvis arbeidsgiver).

Er det bare snakk om mindre redigering av bilder han har tatt selv, holder Paint.net i massevis...

Lenke til kommentar
Hvordan er systemkravene til pc for CS3? Tenket og skaffe noe til fattern som tar bilder i ett sett, å la han begynne og editere litt i dem. Er det noen bra bøker på norsk for produktet?

9436981[/snapback]

Jeg vet det finnes en hel del engelske bøker, men du finner sikkert norske også om du sjekker ut en bokhandel. PS for dummies kanskje? :p

Jeg ville anbefalt å bruke tutorials som du finner på internett. Veldig bra forklart, og du lærer mye. I tillegg er det gratis!

Lenke til kommentar
Hvordan er systemkravene til pc for CS3? Tenket og skaffe noe til fattern som tar bilder i ett sett, å la han begynne og editere litt i dem. Er det noen bra bøker på norsk for produktet?

9436981[/snapback]

Jeg vet det finnes en hel del engelske bøker, men du finner sikkert norske også om du sjekker ut en bokhandel. PS for dummies kanskje? :p

Jeg ville anbefalt å bruke tutorials som du finner på internett. Veldig bra forklart, og du lærer mye. I tillegg er det gratis!

9442020[/snapback]

Jeg planlegger å kjøpe et billedbehandlingsprogram og vakler mellom Photoshop Elements og Paintshop pro. Et poeng i forhold til dette valget kan være at fotoblader som omtaler bilderedigering nesten alltid handler om redigering i Photoshop Elements.

Lenke til kommentar
Jeg planlegger å kjøpe et billedbehandlingsprogram og vakler mellom Photoshop Elements og Paintshop pro. Et poeng i forhold til dette valget kan være at fotoblader som omtaler bilderedigering nesten alltid handler om redigering i Photoshop Elements.

9463658[/snapback]

Du kan laste ned prøveversjon av begge. Selv om de i utgangspunktet er like, er det relativt stor forskjell å bruke. Velg det som passer deg best. Tenk også på prisen, Paint Shop Pro (som har nettopp kommet i ny versjon) er mer eller mindre likeverdig med Photoshop CS3 (fullversjonen av Photoshop) og koster under tusenlappen, ca samme pris som Elements 5.

Sammen med Paint Shop Pro Photo X2, følger det bl.a med en 3,5 timer lang innføringsvideo på DVD. Etter hvert kommer det helt sikkert noen bøker også.

Skriver mest om PsP, da det er det jeg bruker, men anbefaler at du prøver begge og velger det du blir mest komfortabel med når prøvetiden er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...