Gå til innhold

Brukerkontoer i OSX

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg jobber men en skoleoppgave der jeg skal gjøre rede for de foskjellige kontoene vi finner i OSX.

Fra egen erfaring er der disse kontoene:

Root

Admin

User

Eller Rotkonto,administrator og vanlig bruker :D

Jeg har skrevet det som trengs for Root & Administrator + Vanlig bruker.

Så kommer det, gjeste kontoen. En kjapp runde på MAC maskinen på skolen sier meg at det ikke finnes en Guest konto ?

Er Guest det samme som vanlig bruker (altså den uten root/administrator rettigheter) ?

Hvis ikke, så hadde det hvert fint om dere hadde lagt med litt informasjon om denne kontoen som jeg kan bruke. Dvs jeg må legge med kildehenvisning og kommer i konflikt med copyrights uten tilatelse til å bruke det som blir sakt.

Takk på forhond

Ny bruker av MAC OSX :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg først laget en topic r det en del flere spørsmål jeg kunne tenkt meg svar på.

Er det mulig å skaffe seg administrator rettigheter gjennom en Vanlig Brukerkonto ?

Jeg mener jeg leste dette på et forum en plass, dette ville i så fall være et sikkerhetshull som jeg måtte skrive om, jeg vil ikke ha noe informasjon om eventuelt hvordan amn skaffer seg disse rettigheten, bare omd et er mulig eller ikke.

Etter hva jeg har lest/hørt har OSX aldri hvert utsatt for hacking eller virus og lignende ?

Lenke til kommentar
Er det mulig å skaffe seg administrator rettigheter gjennom en Vanlig Brukerkonto ?

9432505[/snapback]

OSX har fra tid til tid svakheter som kan benyttes til å få administratorrettigheter. Dette gjelder alle OS.

Etter hva jeg har lest/hørt har OSX aldri hvert utsatt for hacking eller virus og lignende ?

9432505[/snapback]

Hacking er så mangt, alt fra "sosial" hacking til utnyttelse av sikkerhetshull. Vil tippe at det har forekomt på mac og. Når det gjelder virus-utbredelsen er den så å si ikke-eksisterende :)
Lenke til kommentar

Takk for svarene :)

Kompis som fant en artikkel som riktinokk skal bevise at det har blidt hacket, men tror ikke på alt jeg leser i aviser :p

Mangler enda litt om Guest elelr gjestekonto, er dette under fildeling at det kommer frem eller som konto på OSX ?

Edit: Takk for nice link :p

Endret av Don_Nemanja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...