Gå til innhold

Lei av å jobbe som konsulent - alternativer?

Anbefalte innlegg

Her jobbet 5-6 år som systemkonsulent og begynner bli rimelig lei maset det er (samt firmaet jeg jobber for). Stadig nye steder en skal jobbe, ofte mye urelevante arbeidsoppgaver, for mye krav om overtid m.m. Jeg er klar for å roe ned dette "kjøret" en smule.

Har jobbet mest med infrastruktur og servere m.m., spesielt Citrix og Microsoft. Driver å ser etter ny jobb, uten helt å vite hva jeg har lyst til å jobbe som. Synes det er vel mye stillinger som enten kun er support og utvikling og/eller utlyses av vikarbyråer og konsulentfirmaer. For min del er ikke det så spennende at det gjør noe. Er det andre gode alternativer til dette, om en vil jobbe innen drift, outsourcing, implementering, infrastruktur o.l. (ja, ja, disse "buzz words" som betyr både det ene og andre).

Jeg trenger noen gode råd, enkelt og greit. Hvor kan jeg finne en passende jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger noen gode råd, enkelt og greit. Hvor kan jeg finne en passende jobb?

9432243[/snapback]

Vi har tre ledige stillinger på IT akkurat nå - kanskje en av dem passer?

http://fhi.jobbportal.no/

Har du kompetanse som går litt utenpå den beskrevne kan du sikkert prøve deg likevel, vi trenger egentlig mer av alt.

Tips: vær nøye med norsken også...

Endret av llth
Lenke til kommentar

Er vel mest det at jeg er lei og arbeidsoppgavene jeg får "suger" i forhold til det man holdt på med før da firmaet var mindere.

En annen greie er ofte det at på stillingsannonser ramser de opp bøttevis med ting som jeg tviler på det finnes én ekneltperson som kan alt av. Er 4 av 5 bra nok liksom? Folkene som antagelig kan godt det som står på kvalifikasjonssmørbrødslistene - har nok fete jobber og sjelden ute på jobbmarkedet. Gjerne skal man også kjenne til et eller annet spesialsystem - noe som er ytterst sjelden det matcher - er nok bedre å lære opp noen som kan alt det viktige i det i steden. Men det er vel gjerne slik at de forlanger mer enn de kan få, og velger ut den som kommer nærmest...

For å ta et lite eksempel (kremt - uten å nevne hvor jeg fant det):

• god erfaring med Microsoft Active Directory, spesielt Group Policyer

• erfaring med LANDesk

• erfaring med Cisco sine produkter

• erfaring med brannmurer og regelsett

• erfaring med Symantec produkter

• erfaring med VM-ware og SAN løsninger

• erfaring med ITIL prosesser og roller

En som er god til å sette opp AD og lage komplekse GPO strukturer, tror jeg sjelden er spesielt flink til å sette opp Cisco med brannmurer og regelsett.

Ja, jeg er dreven på det første, men ikke rakkern om jeg kan annet enn å skru av og på et produkt fra Cisco... :!:

Lenke til kommentar
Er vel mest det at jeg er lei og arbeidsoppgavene jeg får "suger" i forhold til det man holdt på med før da firmaet var mindere.

En annen greie er ofte det at på stillingsannonser ramser de opp bøttevis med ting som jeg tviler på det finnes én ekneltperson som kan alt av. Er 4 av 5 bra nok liksom? Folkene som antagelig kan godt det som står på kvalifikasjonssmørbrødslistene - har nok fete jobber og sjelden ute på jobbmarkedet. Gjerne skal man også kjenne til et eller annet spesialsystem - noe som er ytterst sjelden det matcher - er nok bedre å lære opp noen som kan alt det viktige i det i steden. Men det er vel gjerne slik at de forlanger mer enn de kan få, og velger ut den som kommer nærmest...

For å ta et lite eksempel (kremt - uten å nevne hvor jeg fant det):

• god erfaring med Microsoft Active Directory, spesielt Group Policyer

• erfaring med LANDesk

• erfaring med Cisco sine produkter

• erfaring med brannmurer og regelsett

• erfaring med Symantec produkter

• erfaring med VM-ware og SAN løsninger

• erfaring med ITIL prosesser og roller

En som er god til å sette opp AD og lage komplekse GPO strukturer, tror jeg sjelden er spesielt flink til å sette opp Cisco med brannmurer og regelsett.

Ja, jeg er dreven på det første, men ikke rakkern om jeg kan annet enn å skru av og på et produkt fra Cisco... :!:

9434162[/snapback]

må bare legge til en liten komentar her...

slike jobber er oftest rettet mot en spesiell person, dette skjer ofte pga lover og regler med ansettelse og utlysninger, spesiellt i staten.

F.eks hvis en person er midligtidig ansatt, og skal få fast må det lyses ut for alle.

De lager det så spesifik at de kan luke ut stort sett alle pga av at de ikke er kvalifiserte.

men det finnes mange alternativer til jobb, og selv om det står ramset opp masse så holder det oftest at du har god kunnskaper på en del av det og noe kunnskaper på resten

vanedyret: drift er jo der for at support skal ha noe å gjøre :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Ja, jeg kjenner til disse offentlige "jukse"-utlysningene av en stilling  :D 

Ja, jeg pleier som regel slenge inn en søknad om jeg kun kan halvparten av det som står på en slik "smørbrødliste", bare stillingen og firmaet virker interessant.

9445933[/snapback]

Nå er det faktisk ikke tilfelle akkurat her.

Men jeg foreslår å lese annonsen litt nøyere. "God erfaring med" vs "Erfaring med" burde gi en liten pekepinn om hva man ønsker seg. Og sistnevnte kan bety så mangt: alt fra å vite noe om hva det er til faktisk å ha jobbet med det.

Så får man vurdere selv.

Lenke til kommentar

At de lister at en person bør kunne mye betyr ikke at personen skal kunne alt på listen.

De er også ofte på jakt etter noen med så mange som mulig fagområder som passer inn.

Selv kan jeg krysse av 6 av 7 fagområder. Har du jobbet en liten i et variert miljø har du som regel vært innom de fleste der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...