Jada-jada Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jasså, snakker vi om "helsyntetisk"? Hvor har dipstick skrevet at han bruker helsyntetisk? 9439932[/snapback] Man burde skjønne at trådstarter ønsket pris på olje til sin bil som er en 1997 Skoda og den skal ha helsyntetisk olje, jeg tar det som en selvfølge at alle som da gir råd vet vilken olje det da er snakk om. Tror det er lite int for trådstarter om Erik B eller Dipstick kjører rundt med Norges billigste olje.... En gylden regel bør være å ta utganspunkt i første post/spørsmål før man gir råd om ting. Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg har ikke gitt råd, jeg har bare gitt deg en mulig forklaring på hvordan dipstick kan komme unna med 180kr for et oljeskift Nettopp fordi det ikke er interessant for trådstarter hvilken olje som er i min motor har jeg heller ikke nevnt et ord om det Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Jasså, snakker vi om "helsyntetisk"? Hvor har dipstick skrevet at han bruker helsyntetisk? 9439932[/snapback] Man burde skjønne at trådstarter ønsket pris på olje til sin bil som er en 1997 Skoda og den skal ha helsyntetisk olje, jeg tar det som en selvfølge at alle som da gir råd vet vilken olje det da er snakk om. Tror det er lite int for trådstarter om Erik B eller Dipstick kjører rundt med Norges billigste olje.... En gylden regel bør være å ta utganspunkt i første post/spørsmål før man gir råd om ting. 9440006[/snapback] jada jada, jeg skrev ikke at trådstarter skal bruke semisyntetisk olje. Poenget mitt var vel heller at oljeskift er en enkel jobb å gjøre selv, og det var kun ment som et eksempel. Så lenge jeg verken skrev syntetisk eller semisyntetisk i posten min, så blir det jo litt rart å beskylde meg for å anbefale feil oljetype. Jeg er forøvrig svært fornøyd med å kjøre rundt med Norges billigste olje. Jeg beklager virkelig om noen ble støtt av mine uttalelser. Det var prisen på oljeskift det var snakk om, og poenget mitt var at oljeskiftet mitt koster 0,- pluss olje og filter. Vi kan snakkes når bilen min runder 300k om hvorvidt det var lurt å bruke norges billigste olje eller ikke. Jeg håper med dette at vi kan avslutte denne kveruleringen. Edit: det er som regel gamle ørner som har levd et langt liv med dyr olje som irriterer seg over at ungdommen kjøper billig olje på Biltema. Edit 2: Siden folk allerede har diskutert det: jeg kjøper en 4 liter kanne 10w40 til 139,- og et filter til 44,- Edit 3: Jada jada: ikke beskyld andre for å forvirre folk når du selv konsekvent omtaler biltema olje som matolje. Både du og jeg vet at det ikke er matolje, så la oss styre unna slike barnsligheter og kutte ut dette og prøve å gi trådstarter litt seriøse råd i stedet for forvirre. Igjen beklager jeg dypt om min post førte til forvirring hos trådstarter. Endret 6. september 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Man avslutter ikke kvelurering eller en diskusjon med det du skriver som edit... Gamle ørner har livserfaring og med sin vitenskap har de også feilet, derfor prøver de å gi unge fjortiser fakta kontra uvitenhet Endret 6. september 2007 av Jada-jada Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Man avslutter ikke kvelurering eller en diskusjon med det du skriver som edit... Gamle ørner har livserfaring og med sin vitenskap har de også feilet, derfor prøver de å gi unge fjortiser fakta kontra uvitenhet 9440460[/snapback] Joda, men Sierraen min har også livserfaring. Den har gått på semisynth fra biltema siste 10 år, og det ser ikke ut til å plage den... Da får jeg vel avslutte med Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Vi kan snakkes når bilen min runder 300k om hvorvidt det var lurt å bruke norges billigste olje eller ikke. Bilen min runner snart 330000 har kun brukt kvalitets olje null tein til slitasje på motor går jevnt og fint ingen olje forbruk whatover, det er pga det er japansk kvalitet og brukt bra olje hele veien. Og det er en 2l 16v bensin som trives best på 3000 omdreininger og oppover. edit: biltema olja er sikkert grei den, men ikke noe mere. Kjenner flere som bruker den 5w-40 olja dems. Endret 6. september 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Vi kan snakkes når bilen min runder 300k om hvorvidt det var lurt å bruke norges billigste olje eller ikke. Bilen min runner snart 330000 har kun brukt kvalitets olje null tein til slitasje på motor går jevnt og fint ingen olje forbruk whatover, det er pga det er japansk kvalitet og brukt bra olje hele veien. Og det er en 2l 16v bensin som trives best på 3000 omdreininger og oppover. 9440534[/snapback] Skulle jo bare mangle Men det at din bil har gått bra på kvalitetsolje, betyr jo ikke at min bil ikke går bra på billigolje. Jeg setter min lit til billlig olje og hyppige oljeskift. Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Vi kan snakkes når bilen min runder 300k om hvorvidt det var lurt å bruke norges billigste olje eller ikke. Bilen min runner snart 330000 har kun brukt kvalitets olje null tein til slitasje på motor går jevnt og fint ingen olje forbruk whatover, det er pga det er japansk kvalitet og brukt bra olje hele veien. Og det er en 2l 16v bensin som trives best på 3000 omdreininger og oppover. 9440534[/snapback] Skulle jo bare mangle Men det at din bil har gått bra på kvalitetsolje, betyr jo ikke at min bil ikke går bra på billigolje. Jeg setter min lit til billlig olje og hyppige oljeskift. 9440560[/snapback] Ja du har sikkert ingenting å frykte.. Men det beste er å velge valvoline eller mobile1, samt bytte 2 ganger i året en før vinter og en etter vinter med forskjellige viskositet da det kreves en litt tynnere olje om vinter. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Ja du har sikkert ingenting å frykte.. Men det beste er å velge valvoline eller mobile1, samt bytte 2 ganger i året en før vinter og en etter vinter med forskjellige viskositet da det kreves en litt tynnere olje om vinter. 9440581[/snapback] Det er godt mulig jeg hadde brukt en dyrere og bedre olje dersom bilen var nyere. Men når jeg kjøpte denne bilen var den allerede gammel og forrige eier hadde kjørt den på semisynth fra biltema. Siden motoren går som ei klokke så så jeg ikke noe poeng i å gjøre noe annet enn å fortsette med det. Skifter dog sommer som vinter og det sammenfaller mer eller mindre med 10.000 intervallen uansett. Holder meg til samme (billige) viskositet da vi ikke har særlig kalde vintre her allikevel. Lenke til kommentar
trra Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Biltema har helsyntetisk olje. 5W50 av følgende kvalitet. ACEA A3/B3, API SL/CFHvis du sammenligner dette med dyre merker, ser du at den er ikke dårlig. 9439285[/snapback] Da burde du se nøyere etter neste gang, biltema sin olje tilfredstiller ikke kvalitets normene til merce, bmw,porsche, vw osv. Oljer som tilfredstiller disse koster sjeldent mer enn 10-30kr litern enn biltema sin, sjekk her f.eks www.oljelagret.no Clas ohslon sin olje tilfredstiller også endel krav fra disse. Endret 6. september 2007 av trra Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Biltema har helsyntetisk olje. 5W50 av følgende kvalitet. ACEA A3/B3, API SL/CFHvis du sammenligner dette med dyre merker, ser du at den er ikke dårlig. 9439285[/snapback] Da burde du se nøyere etter neste gang, biltema sin olje tilfredstiller ikke kvalitets normene til merce, bmw,porsche, vw osv. Oljer som tilfredstiller disse koster sjeldent mer enn 10-30kr litern enn biltema sin, sjekk her f.eks www.oljelagret.no Clas ohslon sin olje tilfredstiller også endel krav fra disse. 9441313[/snapback] tja, man kan jo spørre seg om hvor mye de normene er verdt. f.eks fk mineral olja har mange slike normer ifra vw og det er en suppe som jeg ikke vil ha på bilen min. denne: http://fk.no/trade/productview/397044/768/ norm VW 505.00/500.00, MB 229.1 10 liter 240kr... ikke f.. om jeg har den på bilen min. mange flere eksempler. Endret 6. september 2007 av freddy85 Lenke til kommentar
sgt.pepper Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hvis det er økonomien som teller, så ville jeg heller bruke en rimelig olje og halvere intervallene. Det viktigste er å bytte ofte nok og bruke en olje som oppfyller kravene til bilprodusenten. Har sett enkelte steder at de tilbyr gratis oljeskift, du betaler bare for olja. Feks Autovulk. Mener at dekkmann har hatt lignende tilbud. Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 tja, man kan jo spørre seg om hvor mye de normene er verdt. f.eks fk mineral olja har mange slike normer ifra vw og det er en suppe som jeg ikke vil ha på bilen min. denne: http://fk.no/trade/productview/397044/768/ norm VW 505.00/500.00, MB 229.1 10 liter 240kr... ikke f.. om jeg har den på bilen min. mange flere eksempler. 9441503[/snapback] Nå har jeg eller ikke snakket om mineralolje, men helsyntetisk Og hvorfor vil du ikke ha den suppa på bilen? Skulle jeg først velge mineral så hadde jeg hvertfall valgt en som hadde bedre spec enn biltema sin, f.eks den til FK. Mobil1 sin 0-40w olje(helsyntetiske) som går for å være noe av det bedre, har 505 og 500 fra vw og noen andre jeg ikke kommer på i farta. Lenke til kommentar
Monna Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Hmmm...ble litt av en tråd det her Jeg har ihvertfall fått bytta olje og filter i dag, og betalte 890 til sammen. Fikk syntetisk olje, og forstod det slik at det var det jeg skulle ha... Jeg visste ikke engang at det var forskjell på olja før denne tråden kom, men så er ikke akkurat bil det jeg kan mest om... Var vel mest ute etter hva slikt arbeid bør koste, men har nå ihvertfall lært at olje er med andre ord ikke bare olje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå