Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL på LAN

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på et lan der vi skal få til ADSL, vi er 3 stk, og en 10Mbit søkke HUB, men det som er problemet er at det er bare jeg som klarer å koble meg til internet...jeg er koblret til port 1 mens de to andre er koblet til 2 og 3. Det eneste jeg gjorde for å koble meg til internet var å gå på TCP/IP

og ta på obtain ip adress eller noe...så var jeg på :D. De andre to prøver akkurat det samme uten å lykkes :( .

Hva gjør vi galt??

Takk for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo litt rart ut at man kan dele ADSL via hub... Fungerer altså nettverket hvis alle velger Obtain IP adress auto.??

Har ikke så veldig peiling, men etter hva jeg vet er en HUB ganske uintelligent og hver maskin må vel settes opp med hver sin egen IP...??

For å få delt internett må så den maskinen som er tilkoblet dele tilkoblingen på nettet... Eller har jeg misset noe?? :-?

Hvorfor finnes det i såfall bredbåndsrutere? Mitt forslg er en slik en..de finnes jo til under 500 kr..

Lenke til kommentar

HUB og switch gjør jo det samme forskjellen er jo bare at switchen klarer å gi alle på linja en høy hastighet mens når det er mange maskiner så synker hastigheten på huben, det er iallefall det jeg har fått med meg. Ang deling av ngt så vet jeg ikke har telenor...

Stilig avatar forresten, sånne skulle det vært flere av :wink:

Lenke til kommentar

nextgentel modemet har innebygd router, den deler ut ip'er, ikke hub'en. Ta å skjekk hva slags ip'er de andre får, du får sikkert 10.0.0.xxx, hvis de andre ikke får det får de ikke ip tildelt. Da kan man prøve å skrive inn alt selv, ip gateway osv, bare velg forskjellig ip til alle, feks: 10.0.0.20 og 10.0.0.40

Lenke til kommentar
Jeg sitter på et lan der vi skal få til ADSL, vi er 3 stk, og en 10Mbit søkke HUB, men det som er problemet er at det er bare jeg som klarer å koble meg til internet...jeg er koblret til port 1 mens de to andre er koblet til 2 og 3. Det eneste jeg gjorde for å koble meg til internet var å gå på TCP/IP

og ta på obtain ip adress eller noe...så var jeg på :D. De andre to prøver akkurat det samme uten å lykkes :( .

Hva gjør vi galt??

Takk for alle svar :D

Er kablene i orden?

Hvis du flytter din kabel over i en av de andre portene fungere det da?

Hvis ja, hva om du kobler en av de andre til kabelen?

Er alt av brannvegger avskrudd på maskinene som ikke fungerer? Hvilket OS?

Lenke til kommentar

For å få delt internett må så den maskinen som er tilkoblet dele tilkoblingen på nettet... Eller har jeg misset noe?? :-?  

Du har sikkert TN ADSL, de har jo laget det ekstra vrangt med og bruke pålogging med PPPoE, de bytter jo IP i et sett også av en eller annen grunn.

På Bluecom får du tre IP pr modem tildelt med DHCP, veldig greit, ikke noe pålogging eller noe søl. Tror Tiscali har det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...