Gå til innhold

AMD/ATI på vei inn i linux for fult =)

VikinGz

Anbefalte innlegg

Etter lengre tid har AMD/ATI skuffet voldsomt på Linux siden.

Men nå ser trenden ut til å snu og de låver opp til 90% forbedringer i spill som f.eks quake 4 og doom 3 :D

Samt

I fjerde kvartal i år skal Catalyst-pakken for Linux også få støtte for åpen kildekode-prosjektet Accelerated Indirect GLX (AIGLX), som er inkludert i flere nyere Linux-distribusjoner. Denne teknologien kan blant annet bidra til å skape brukergrensesnitt i 3D basert på X Window System og OpenGL.

http://digi.no/php/art.php?id=395658

jeg håper virkelig de holder det de lover =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Too little, too late. Men de skal ha cred for jobben. Hva med stabiliteten? Eneste som er nevt i artikkelene om AMD er ytelsen.

Kommer nok uansett aldri til aa kjope et kort fra AMD.

9432385[/snapback]

Helt enig, kommer neppe til å kjøre ATI kort igjen.. Dette tok alt fr lang tid, selv om det er en utrolig bra fremgang for de som nå har ATI kort.

Lenke til kommentar

Dette høres flott ut. Endelig innser AMD/ATI at linux er noe de må satse på, dog må jeg si det var lovlig seint for ikke å si ulovlig også. Kanskje jeg snart kan ha god batteritid OG Beryl kjørende på laptopen samtidig? Uannsett tror jeg ikke før jeg får se det, og jeg kjøper iallfall ikke noe grafikkort fra AMD/ATI med det første for dette bør være noe vedvarende og ikke et eller annet stunt for å trekke til seg kunder midlertidig.

Lenke til kommentar
Helt enig, kommer neppe til å kjøre ATI kort igjen..
Men ATI er "ikke" lengre ATI ettersom de ble kjøpt opp av AMD. Har jeg forstått det riktig så har alltid AMD vært Linux vennlige - og hvis de nå retter på driverne for ATI skjermkort så er det vel ikke så interessant lengre hva ATI selskapet har gjort tidligere. Dersom de nå kommer med åpne drivere så blir det spennende å se hva nVidia gjør :)

Har selv en bærbar med ATI skjermkort. Problemet med denne har vært at selger selv lager driverne(for windows), de driveren som ATI selv legger ut kan ikke brukes. Selger har imidlertid aldri oppdatert disse til min irritasjon. Dersom nå ATI lager drivere, som jeg forstår er generelle - vil jeg da kunne bruke dem?

Lenke til kommentar
Helt enig, kommer neppe til å kjøre ATI kort igjen..
Men ATI er "ikke" lengre ATI ettersom de ble kjøpt opp av AMD. Har jeg forstått det riktig så har alltid AMD vært Linux vennlige - og hvis de nå retter på driverne for ATI skjermkort så er det vel ikke så interessant lengre hva ATI selskapet har gjort tidligere. Dersom de nå kommer med åpne drivere så blir det spennende å se hva nVidia gjør :)

9434235[/snapback]

Min oppfatning også at AMD er mye mer linux-vennlige enn hva tilfellet var for ATI alene. Virker som utviklingen av nye drivere skjøt litt fart når AMD kom inn i bildet. Leste at utviklingen av de nye driverne startet i gjor, kanskje en liten stund etter at AMD kjøpte ATI?

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=821&num=1

Lenke til kommentar
Håper at de kommer med ordentlige drivere, sitter selv med et ati X800 kort som fungerer dårlig. 90% forbedring høres veldig bra ut, blir spennende å se om det stemmer.

9434934[/snapback]

er vell snakk om enkelte kort...

men 90% økning i ytelsen, det sier jo bare en ting at de vet selv at de har krølla det til tidligere :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Håper at de kommer med ordentlige drivere, sitter selv med et ati X800 kort som fungerer dårlig. 90% forbedring høres veldig bra ut, blir spennende å se om det stemmer.

9434934[/snapback]

er vell snakk om enkelte kort...

men 90% økning i ytelsen, det sier jo bare en ting at de vet selv at de har krølla det til tidligere :p

9435163[/snapback]

Nå er det jo ati aleine som har "krølla til" da. Amd veit godt at hardware må man ha uansett om man kjører windows, linux eller noe annet ;)

Lenke til kommentar
gleder meg virkelig til å se driverene. Hadde vært morsomt om de da tok knekken på nvidia ^^

Da hadde amd/ati gjort det stort på linux sia =)

9436745[/snapback]

Tror faktisk ikke bedre ytelse enn nvidia vil være noe til å få linux brukere over til ATI kort med det første. En del som missliker ATI ganske sterkt pga. så dårlige drivere over så lang tid. Nå som de derimot slipper specs så en kan lage drivere selv vil jeg tippe det kommer til å bli noe mer ATI kort i linuxhjem.

Lenke til kommentar
Ser ut som AMD ikke bare lager bedre drivere, de har også planer om å åpne opp alle specs/info om kortene sine, så det blir mulig å lage en open source driver. Spennende om det er sant! Håper isåfall at det dytter nVidia i samme retning.

9439172[/snapback]

Jepp det stemmer, men de gir bare spesifikasjonene ut under NDA til utviklere, med andre ord, bare til xorg utviklere, men ser ikke noen grunn til at de skal gi dem ut til hvem som helst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-disclosure_agreement

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...