Gå til innhold

Kjøp av macintosh nå?

Ata

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart kjøpe meg en bærbar. Er veldig i tvil om jeg skal velge å kjøpe en bærbar pc eller om jeg skal kjøpe en macintosh powerbook. Uansett hva jeg velger så skal den bærbare oppfylle følgende krav:

1. oppløsning større enn 1024x768

2. relativt lett vekt (~2,5kg)

3. godt skjermkort (radeon)

4. dvd/cd-rw

en powerbook G4 15,2" er høyst aktuelt, men jeg er usikker på hvordan utviklingen av apple-maskiner vil bli fremover. PB 17" har jo nå fått DDR-minne, og jeg er usikker på om 15,2"en også vil får det i nærmeste fremtid. Dersom noen vet noe, eller har noen tips til gode alternativer til bærbar pc-pc (og hvor de kan kjøpes) hadde jeg vært veldig takknemlig.

- Ata Sobriquet -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter i akkurat samme dilemma selv.

Jeg får ikke bestemt meg for hvilken jeg vil ha.

Powerbook står meget høyt på lista, men Faktisk så har 15,2" modellen bedre skjermkort enn 17" modellen (ati r9000 og nvidia Gf4 440).

Merkelig at de ikke har brukt Nvidia Gf4 460 i Powerbooken.

Eller ihvertfall Ati R9000.

Det syntes jeg er dumt.

Samtidig så har jo 17" modellen en del ekstra stæsj som gjør den barskere enn 15" modellen 8)

Om det rettferdiggjør en prisforskjell på 6-7000,- er jeg ikke sikker på.

Her kan du se en test av dem oppimot hverandre:

http://www.barefeats.com/pb17.html

Er jo ikke så stor forskjell egentlig.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerer litt på er informasjonsmengden som utgis fra Apple om deres maskiner.

Jeg mener at Apple på lik linje med sine konkurrenter (Dell osv.) kanskje kunne være litt mer offensive i reklamekampanjene, slik at folk får vite litt mer om produktene deres.

Ellers er det jo svært bra maskiner.

N.I

Lenke til kommentar

Det er en stygg feil på 15" modellen egentlig.

De er lakkert og lakken har en stygg uvane med å løsne :cry:

Den nye PB med 17" er laget i aluminium, slik at den kan ikke flasse på noen måte.

Mac er jo ikke akkurat utbredt andre steder enn i USA vel?

Ihvertfall ikke på samme måte som PC.

Lenke til kommentar

en powerbook G4 15,2" er høyst aktuelt, men jeg er usikker på hvordan utviklingen av apple-maskiner vil bli fremover. PB 17" har jo nå fått DDR-minne, og jeg er usikker på om 15,2"en også vil får det i nærmeste fremtid. Dersom noen vet noe, eller har noen tips til gode alternativer til bærbar pc-pc (og hvor de kan kjøpes) hadde jeg vært veldig takknemlig.

- Ata Sobriquet -

Om de har DDR RAM eller SD har lite å si ettersom busshastigheten er så lav. Den gamle DP 1GHz med SD RAM var faktisk ørlite raskere enn den nye med DDR RAM.

Jeg ville heller satset på en maskin med 1 GB SDRAM enn en med 512 DDR RAM.

Lenke til kommentar

Fikk levert min PB rett før Jul, det ble den billigste utgaven (866,40G,Combo m/256Mb xtra)) og angrer ikke. Skjermen er mer enn stor nok og ytelsen er grei (tilogmed til video). Batteritiden er dessuten topp.

Kunne selvsagt tenkt meg Superdrive, men pengeboka var ikke dyp nok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er en stygg feil på 15" modellen egentlig. De er lakkert og lakken har en stygg uvane med å løsne

Hvis det skjer er det en garantisak og Apple fikser feilen gratis. Har en kamerat som opplevde det der. I Australia. Så det er ikke så _veldig_ vanlig. Hendte bare på de første to modellene.

Ehhh... Jo. Hørt om grafisk bransje?

Og på Blindern er det om lag 1.000 macer i drift til enhver tid. Men det er klart, macbrukerne er et lite mindretall av databrukerne. Markedsandelen til Apple er om lag 3 prosent på verdensbasis. Markedsandelen varierer eller voldsomt over hele verden. I Japan har maccen opptil 30-40 prosent til tider, i USA rundt 25, avhengig av hvilken stat det er og hvor mange penger folk har.

Men _andelen_ macbrukere er mye høyere. Noe som skyldes at maccerne er mer datainteressert enn gjennomsnittet og at hardwaren lever lenger. Og det gjør den virkelig. I pressen der jeg jobber, er det fremdeles 10-12 år gamle maccer i daglig drift. PC-ene av samme generasjon er forlengst sendt på gjenvinning, eller enda verre, er miljøfarlig avfall et eller annet sted. Vel, vel. Men nye maskiner er nå det morsomste. Og med OS X er det å kjøpe Mac mer spennende enn noen gang. Det beste fra Linux- og windows kombinert med maccens elegante GUI. En sikker vinner. Det har aldri vært bedre å være maccer enn nå. Dessuten er det bare død fisk som svømmer med strømmen. Men det koster selvsagt litt å gå utenfor opptråkkede stier, også i kroner og øre, men det er det verdt. Jeg er helt sikker på at Cost of Ownership er lavere på Mac enn en på en ordinær Billware-boks. Hvis jeg gidder skal jeg kanskje grave fram dokumentasjon på det også.

Uansett. Maccerne har det aldeles fortreffelig i Norrge, og det er nok av brukergrupper å velge mellom dersom man ikke kjenner noen andre med samme sære interesse.

Lenke til kommentar
I Japan har maccen opptil 30-40 prosent til tider, i USA rundt 25, avhengig av hvilken stat det er og hvor mange penger folk har.

Hæ? Stemmer dette? Er andelen virkelig såå høy? Det tror jeg ikke før du viser dokumentasjon. Har nemlig hørt at andelen macer/macbrukere i USA er omlag 5%. Ikke 25. Da hadde vel Apple solgt flere maskiner også. ;)

Lenke til kommentar
I Japan har maccen opptil 30-40 prosent til tider, i USA rundt 25, avhengig av hvilken stat det er og hvor mange penger folk har.

Hæ? Stemmer dette? Er andelen virkelig såå høy? Det tror jeg ikke før du viser dokumentasjon. Har nemlig hørt at andelen macer/macbrukere i USA er omlag 5%. Ikke 25. Da hadde vel Apple solgt flere maskiner også. ;)

Apple sin del av markedet har vært stor i forhold til HP, Compaq etc, men antall folk som bruker Mac i forhold til Windows så ligger de nok langt under 25%. På studentmarkedet i USA for noen år siden var faktisk Apple det firma som solgte flest datamaskiner.

PowerBook er en fantastisk nydelig maskin som sikkert kan gi glede i maaaange år fremover.

Lenke til kommentar
Det er en stygg feil på 15" modellen egentlig. De er lakkert og lakken har en stygg uvane med å løsne

Hvis det skjer er det en garantisak og Apple fikser feilen gratis. Har en kamerat som opplevde det der. I Australia. Så det er ikke så _veldig_ vanlig. Hendte bare på de første to modellene.

Ehhh... Jo. Hørt om grafisk bransje?

Og på Blindern er det om lag 1.000 macer i drift til enhver tid. Men det er klart, macbrukerne er et lite mindretall av databrukerne. Markedsandelen til Apple er om lag 3 prosent på verdensbasis. Markedsandelen varierer eller voldsomt over hele verden. I Japan har maccen opptil 30-40 prosent til tider, i USA rundt 25, avhengig av hvilken stat det er og hvor mange penger folk har.

Men _andelen_ macbrukere er mye høyere. Noe som skyldes at maccerne er mer datainteressert enn gjennomsnittet og at hardwaren lever lenger. Og det gjør den virkelig. I pressen der jeg jobber, er det fremdeles 10-12 år gamle maccer i daglig drift. PC-ene av samme generasjon er forlengst sendt på gjenvinning, eller enda verre, er miljøfarlig avfall et eller annet sted. Vel, vel. Men nye maskiner er nå det morsomste. Og med OS X er det å kjøpe Mac mer spennende enn noen gang. Det beste fra Linux- og windows kombinert med maccens elegante GUI.

OSX er vel heller en kombinasjon av Unix og Apple.

Min mening er at GUIn er tragisk! glorete og unødvendig, men det er vel dette de fleste vil ha ettersom de fleste windowsbrukere har et OSX theme på maskinen sin også.

Lenke til kommentar

barefeats er ikke til å stole på når det gjelder tester.. så tviler litt på de testene de har av powerbookene. Litt vanskelig å teste maskiner som faktisk enda ikke er kommet ut av fabrikken? :)

jeg har en 15.2 powerbook.. veldig fornøyd med den, ingen problemer og NYEDELIG design. Rask til alt.. virker like rask som naboens 2GHz dell bærbare (hvis ikke raskere)

Kan gå god for de samme kjipe tingene med lakken.. den går lett av, men kjøpte maling fra usa til dem- funket fint!

-kristoffer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...