Goscinny Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hei! Jeg har nå 1 GB RAM fra Geil(tror det er denne, men jeg er ikke sikker). Jeg kjører Windows Vista og lurer på om jeg vil tjene mye på å kjøpe mer RAM. Det beste er vel å kjøpe en dobbeltpakning, for den jeg har nå er vel ikke den beste, eller? Kan dere anbefale noe RAM som ikke er altfor dyrt? Leste i en annen tråd at prisen på RAM vil synke utover høsten, men er dette veldig mye, eller bare den vanlige gangen? Maskinvare: Asus A8N-SLI SE AMD Athlon 64 X2 4600+ Ellers har jeg 32-bit Vista så 4 gb er ikke aktuelt. Dessuten regner jeg ikke med å klokke noe særlig. Goscinny Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Litt forundra over at Goscinny snakket norsk. Prisene på minne forventes falle litt i September, men det er nok ikke snakk om enorme forskjeller. Du bør kjøpe en brikke som er mest mulig lik den du har fra før, hvis de skal brukes sammen. Ellers kan du risikere at de ikke fungerer så godt sammen. Det skal være plass til 4 brikker, DDR. Prisen på 1GB DDR er < 400,- nå, så det er jo forsåvidt en rimelig investering. Vista yter nok bedre med 2GB enn 1GB, nesten uansett hva du bruker pc til. Over 2GB blir litt meningsløst, med mindre du bruker pc til veldig krevende programmer eller spill. Skal du ikke overklokke ser jeg ikke poenget med raskere brikker. Spar pengene til du oppgraderer/kjøper nytt. Det er selvfølgelig en viss forskjell i ytelse på brikker med forskjellig timings, men det er så lite at det ikke er noe poeng å bruke pengene der. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Fire RAM-brikker som totalt sett er over 2 gb gjør det jo bare værre siden jeg ikke har Vista 64-bit. Kan du linke til noen brikker fra prisguiden jeg kan bruke sammen med min eksisterende GeIL-brikke? EDIT: POST 3000! :o Goscinny Endret 5. september 2007 av Goscinny Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Klarer du finne timings på brikken? CPU-Z f.eks. 4x1GB yter bedre på min pc (P965+DDR2), selv om jeg ikke får brukt alt med 32-bits OS. Men forskjellen er minimal. Litt dårligere timings må man regne med. Med AMD, skal bedre timings ha litt mer å si, men likevel kan man jo fordele lese/skriveoperasjoner på 4 brikker i stedet for 2. Her er flere brikker: Geil DDR-400 Du kan jo evt. kjøpe en pakke med 2x1GB for å være sikker, men det går nok greit med en med CL3 eller lavere.. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Goscinny Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Regner med at dette er samme under SPD. Både #1 og #3 på linken bør fungere greit. #2 var 2x512MB. Samme timings. Nå står det riktignok 2,65V, men det får du bare teste ut. Ikke sikkert du trenger det, men det er jo likevel bare 0,15 over default. Med 1 brikke skal de visstnok klare CL2,5. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Hei igjen, folkens! Takket være god veiledning har jeg nå kjøpt inn en brikke som fungerer sammen med den andre brikken jeg har Men jeg er litt usikker på om jeg har satt den i riktig spor. Tror det står en i a1 og en i b1 nå. Er det riktig? Får jeg "dual"-greiene-som-jeg-ikke-helt-husker-hva-heter da? Goscinny Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 For å være sikker kan du sjekke i CPU-Z under Memory-Tab eller Everest. Normalt skal brikkene stå i annenhvert spor. Spor med samme farge. Det finnes imidlertid hovedkort som er annerledes. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Sitter ikke på den PC-en nå, men jeg skal sjekke det senere Brikkene står i annenhvert spor nå, så det kan stemme. Tror ikke det er noen fargekode, nei. Litt rart igrunn. Men da tror jeg alt er i skjønneste orden Takk for hjelpen. Goscinny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå