Gå til innhold

hjelp til viftestyring (selvlagd)

Anbefalte innlegg

hei, er ikke noen mester innen elektronikk men kan litt grunleggende,

lurte da på om noen har vært borti pot.meterne fra microplex:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=KOCVS1&mcat=

kan disse justeres ifra 0-12V, for og stoppe viftene helt, eller stopper de på 5v?

eller om noen kan anbefale noen andre måter og lage viftestyring med rheostat.?

edit: skrivefeil

Endret av kimma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei, er ikke noen mester innen elektronikk men kan litt grunleggende,

lurte da på om noen har vært borti pot.meterne fra microplex:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=KOCVS1&mcat=

kan disse justeres ifra 0-12V, for og stoppe viftene helt, eller stopper de på 5v?

eller om noen kan anbefale noen andre måter og lage viftestyring men rheostat.?

9431309[/snapback]

Potmeter og rheostater er vel i praksis det samme, bare at rheostater er beregnet på større spenninger?

Lenke til kommentar

Her har du en enkel viftestyring.

Basert på et POT-meter. resistansen i potmeteret kan du velge selv. om du bruker et med lav resistans vil du få større spenning på vifta i laveste hastighet. har du høy nok resistans i potmeteret vil vifta stoppe når du har den på minimum hastiget.

finns sikkert også mer innvikla løsninger men denne funker i alle fall.

viftestyringmz0.png

EDIT: er et voltmeter der lengst til høyre det er det bare å drite i. glemte å ta bort det før jeg lasta opp tegninga. :p

Endret av weebl
Lenke til kommentar
Her har du en enkel viftestyring.

Basert på et POT-meter. resistansen i potmeteret kan du velge selv. om du bruker et med lav resistans vil du få større spenning på vifta i laveste hastighet. har du høy nok resistans i potmeteret vil vifta stoppe når du har den på minimum hastiget.

finns sikkert også mer innvikla løsninger men denne funker i alle fall.

http://img159.imageshack.us/img159/2668/viftestyringmz0.png

EDIT: er et voltmeter der lengst til høyre det er det bare å drite i. glemte å ta bort det før jeg lasta opp tegninga. :p

9435339[/snapback]

Denne vil ikke fungere med en vanlig vifte med mindre det er et vanvittig svært potmeter som tåler effekten.

Skal man gjøre det slik er det enklere å kople på en regulerbar spenningsregulator.

Spenningsregulatore finnes i forskjellige former, da jeg var ny med elektronikkens verden brukte jeg en som heter LM317 som fungerte ypperlig som viftestyring, gi et kjapt søk på google etter LM317 så finner du flere guider for å mekke viftestyring eller spenningsregulatore. :=)

Lenke til kommentar

Den skal kunne gå ned til 0 volt tror jeg, det er mulig den stopper på 1 volt, men viftene vil stoppe når dem får mindre enn ca 5 volt, motoren klarer ikke å drive dem rundt med den spenningen.

Den vil heller ikke kunne gå helt opp til 12 volt, da regulatoren 'spiser' 0.6 volt (tror det var 0.6).

Så max vil være ca 11.4, men det er ikke spesielt merkbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...