Gå til innhold

Partition Magic og bruk av denne+oppgradering av PC

RandiA

Anbefalte innlegg

Emnet har sikkert vært tatt opp før, men jeg er ikke så "kjent her inne". Jeg ble anbefalt å bruke dette programmet,(Partition Magic ) trolig leverer jeg inn maskinen og får det gjort. Men jeg har noen spørsmål om funksjonaliteten til dette programmet. Mitt problem er at jeg har tre disker. En opprinnelig C som bare har 5GB, og jeg står igjen med skarve 400MB og selv om jeg rydder hver dag, blir det et tregt system. Jeg har flyttet over det jeg kan av programmer og slikt. Nå har jeg 3GB ledig på E disk (denne disken ble fra starten partisipert fra C ). Kan jeg uten å berøre programmer eller ødelegge noe oppsett, få ført et par GB til C så den har litt å arbeide med når tunge programmer kjøres? Jeg har enda 100GB på en D disk, så det er nok lagringsplass, i tillegg 250GB ekstern harddisk. Er det uproblematisk å få ført tilbake litt plass til C-disken? Hva kan oppstå av ugreie når man gjør slikt?

Takknemlig for svar.

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Partiton magic er jo som du sikkert vet en programpakke designet for å blant annet endre størrelse på harddiskpartisjoner uten tap av data. Men, når det er sagt: Det er alltids en mulighet for at programmet kræser med den konsekvens at eventuelle data som lå på disken blir korrupte etter dette. Så uansett: ta backup først, f.ex på en ekstern disk.

Bare for å nevne det: Partition magic (fork. PM) er et program som koster en del penger. Da kan det være greit å vite at det finnes et alternativ som heter Gnome Partition Editor som har samme funksjonalitet.

Men skal du nå på d&l bruke PM, så bruk dos-versjonen. Grunnen til dette er at jeg har testet PM noen ganger, og det jeg fant ut var at PM som kjørte under windows hadde en tendens til å henge seg når den nesten var ferdig, med dertil tap av data.

Har testet både dos-versjonen av PM og gparted og har enda til gode at de henger seg, og dette er noe jeg har gjennomført på en god del maskiner. Men du bør likevel ta backup av viktige filer.

Når det kommer til partisjonering så foreslår jeg å sette windows-partisjonen til ikke mer enn 20 Gb (litt avhengig av OS). Og så har du en egen partisjon for temporære data, altså cache-mappe til nettlesere, epost-programmer samt temp-mappa til windows. Dette for å redusere fragmentering av windowspartisjonen og spare plass på den. På sikt vil OSet ikke bli så tregt som hvis du ikke gjør det. Denne partisjonen kan du la være på rundt 15 - 30 Mb, det pleier å holde i massevis.

Og så har du en partisjon hvor du lagrer data, installerer programmer, osv på. Den kan -hvis du lar det være én partisjon- oppta det du måtte ha igjen av diskplass etter at du har definert størrelsen til windows-, og temporary partisjon.

En ekstra fordel med et slikt oppsett er at det er mulig å ta sikkerhetskopi/speilbilde av systempartisjonen og lagre dette på en annen partisjon på disken. Har du en veldig stor windows-partisjon og installerer masse programmer og legger filer der, så vil det bli verre å sikkerhetskopiere systemoppsettet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for opplysningene. Jeg vil nok ikke gjøre denne operasjonen selv, kommer til å levere den inn, - det var imidlertid litt lang ventetid nå, så jeg får fortsette å plages med dette :hrm: (kan for lite om slikt teknisk) men vil gjerne ha tips om hvor mye jeg da skal føre fra E tilbake til C, alt sammen? Eller noe av det som er ledig. Jeg kommer for fremtiden til å passe på at jeg legger minst mulig på C, men når det kommer Windows update og slikt, vil det alltid legge seg der og ta ny plass. Delene består av:

C på 4,33 GB, med ledig 400MB

E som er Partisipert fra denne er på 3,97 GB med ledig 2,20 GB

D som er ganske ny er på 75 GB, med ledig 63GB. I tillegg har jeg en ekstern harddisk på 250GB.

Da har jeg kvittet meg med alt unødig og kjørt ”renseprogram”

Når jeg jobber med Photoshop får jeg ofte problemer, med advarsel at det ikke er nok arbeidsminne, sitter ofte med bare 100mb ledig på C da. (Selv om jeg har tatt Photoshop av C og lastet den på D i stedet)

RandiA

Lenke til kommentar

Det er lite vits i å levere inn en maskin for å få dette gjort, det kan du utmerket godt gjøre på egenhånd. Spørsmålene om hva du mister kommer an på hvor du har lagret ting.

Det virker lite sannsynlig at du skal ha behov for å partisjonere noen av dine disker. En 8GB disk er minimium for en systemdisk, det vil fort bli for lite om du driver arbeider med store filer og har mange programmer installert. Jeg vil derfor anbefale deg å bruke 75 GB-disken som systemdisk og 8-GB disken som en backupdisk for personlige filer.

Derfor: kopier alt av filer du vil ta vare på over på den eksterne disken, koble fra 8 GB-disken, formater D-disken og installer Windows på denne. Deretter kobler du på 8 GB-disken på nytt, formaterer denne og bruker den som backup-disk. Du kan selvsagt partisjonere 75 GB-disken men jeg ser ikke for meg at det skal være noe vits for din bruk.

Lenke til kommentar

kjeklulf, det er ikke riktig at 8 Gb er for lite for en systemdisk. For så lenge brukeren konsekvent lagrer filene på et annet sted enn på systempartisjonen så blir ikke denne fylt opp (winXP). F.ex flytte lokasjonen til "mine dokumenter"

Men på en annen side så er nok en 75Gb (raptor?) disk veldig mye raskere enn en gammal 8 Gb disk både på aksesstid og overføringshastighet, så det lønner seg uansett å benytte en nyere disk til systempartisjon (og da er det jo ingen vits å begrense systempartisjonen til så lite som 8 Gb)

Men hvis jeg skulle ha satt opp en maskin med en rask 75 Gb disk og en gammel tregere 8 Gb disk, så ville jeg ha partisjonert følgende:

post-87910-1190982012_thumb.png

Midlertidige filer her er typisk cache-mappen til nettleseren, epost-mappen til epost-programmet (tas uansett backup av), temp-mappa til windows pluss mappa som lagrer de sist brukte snarveiene.

Selv om den gamle disken er tregere så vil du fremdeles vinne på å ha swap-fila der, og det er fordi du reduserer overheaden på systemdisken (selv om denne er rask).

Lenke til kommentar

Hmmm.. ikke så enkelt for meg det der nei :hmm: Dessuten har jeg noen viktige programmer som ble lagt inn på den opprinnelige, og jeg har ikke CD-ene til disse. (Windows xp, Office, slektsprogrammer m.m)...og ser ikke lyst på å begynne å ta av "systemet" selv. Men kan jo komme med forslag til hvordan jeg vil ha det, når jeg leverer inn boksen. :)

RandiA

Lenke til kommentar
kjeklulf, det er ikke riktig at 8 Gb er for lite for en systemdisk. For så lenge brukeren konsekvent lagrer filene på et annet sted enn på systempartisjonen så blir ikke denne fylt opp (winXP). F.ex flytte lokasjonen til "mine dokumenter"

9593303[/snapback]

Du må lese hele setninger, ikke bare frem til første komma: "Det kan fort bli for lite om du jobber med store filer og har mange programmer installert". Å partisjonere en hel masse vil være fullstendig bortkastet for denne brukerens behov, det vil bare lage komplikasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg graver og spør litt mer jeg, på denne tråden jeg startet. Har ikke levert inn "boksen" enda, for jeg må da være uten i ca 3 uker -( men jeg ser det må skje, er nede i 170MB ledig der når jeg gjør noe i Photoshop). Jeg snakket med verkstedet i dag, og de foreslo noe annet som ikke hørtes så dumt ut: Sette inn en ny, større og bedre C-disk og "speile" over det som nå er på den gamle C og partisjonen E ... går dette greit slik at jeg bevarer alle viktige programmer og slikt jeg har på den gamle C, som jeg ikke har CD-er til? (Er bare en gammel dame som er litt data-freak og avhengig), på den annen side går mitt trådløse nettverk gjennom denne jeg må koble fra og innlevere, jeg har to bra laptoper som er trådløst på nett fra den stasjonære. Men når jeg har koblet den fra, virker vel ikke det trådløst nettverket for laptopen? Blir vanskelig å være uten nett i tre uker. Jeg er rimelig flink til å bruke PC og nett, men ikke særlig flink til å koble saker og ting :hmm::hmm: så jeg er litt usikker på hvordan jeg kan være på nett når "boksen" er borte. :!:

RandiA

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fortsetter litt på denne jeg: Leverer inn datamaskinen nå og får satt inn en ny C-disk, og med håp om at de får over til den nye det jeg må ta vare på. Med det samme kan jeg sette inn annet jeg trenger, vil gjerne ha noe tips om annen oppgradering jeg kan ha nytte av. Mer RAM kanskje, har 512, bruker ikke noe spill og slikt.

"Boksen" min er slik:

Intel® Pentium® 4CPU, 3.00GHz, 3.04 GHz, 512 Mb RAM. C/E disk har 5GB+4GB, D-disk har 75 GB.

CD-rom, DVD rom, Hva anbefales av oppgradering. (for en godt voksen dame :D ) , bruker data mye til Photoshop, lage web-sites. Powerpoint , ipod/itunes m.m.)

RandiA

Lenke til kommentar
Driver du med mange og store bilder i Photoshop vil du ha utbytte av mer RAM. 2 GB får du for en slikk og ingenting om dagen.

Fint, takk skal du ha, da blir det mer RAM...går for det samme det. (Skal begynne mer å fotografer i RAW nå, da blir det større filer.)

Burde vel hatt noe høytalere også kanskje. Den jeg har i skjermen er ikke særlig god, dårlig å bruke på Skype. Høytalerne jeg har i Laptoppene er mye bedre. Trenger bare noen små, rimelige, bruker ikke PC-en til å høre musikk. Tar gjerne imot tips.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...