Gå til innhold

Gradient farger vises "hakkete", og ikke rent.

Trinitonn

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp kjøpt Samsung 22" LCD Syncmaster.

Når jeg redigerer bilder i et bildebehandlingsprogram og lager "gradient" fra grått til sort virker det som at skjermne min ikke takler alle fargenyansene mellom grått og sort. (kjører 32-bit colors, 60hertz).

En annen LCD-skjerm jeg har ved siden av fungerer det veldig bra på.

Har prøvd å lage en rekonstruksjon av problemet mitt med et .jpg-bildet og et .gif-bildet. Bilde nr 1 viser hvordan det egentlig skal være, og bilde nr 2 viser sånn omtrent hvordan skjermen min viser det. Håper bildene får vist dere sånn omtrent hva jeg mener, men det kommer jo også an på deres skjerm.

Bilde 1: 1.jpg

Bilde 2: 2.gif

Har dere noen formening om hva dette kan være? Jeg har prøvd alle mulige innstillinger på skjermen uten at jeg får "ren" gradient farge. Tror ikke den nye skjermen er så mye dårligere enn min gamle lille 15" Sony-skjerm.

Mvh Trinitonn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar problemet er 6-bits panel ("16.2 millioner farger") som viser sin stygge side? Isåfall er det ganske naturlig at fargeoverganger blir litt middelmådige :)

Hvis ikke, ta en titt på skjermkortets fargeinnstillinger (kontrast/lysstyrke). Ellers kan også skjermens egne presets / fargejusteringer påvirke resultatet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har samme problemet på en 8-bits skjerm. Nå bruker jeg analoge kabler, vet ikke om det har noe å si ? Jeg har bare etterhvert oversett problemet, så der har du den trøsten

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg bruker DVI forresten.

Men vil det si at den skjermen jeg har kjøpt aldri egentlig viser 32-bits farger?

Mulig å finne ut hva slags panel som sitter i skjermen min?

Har prøvd alle mulige kontrast- og lysforholdinnstillinger. Kan evt. være noe med skjermkortet mitt, men finner ingen flere steder hvor jeg kan endre på innstillinger.

Har XFX gforce 8800gts

Da er jo skjermen min bare møkka i så fall :p

Skal prøve å koble til laptoppen når jeg kommer hjem, og se om jeg får samme resultat.

Mvh Trinitonn

Endret av Trinitonn
Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om rene gråtoner (tenker på RGB(0,0,0), (1,1,1), (2,2,2) osv.) så må du ikke glemme at det kun finnes 256 verdier fra helt sort til helt hvit (fra RGB(0,0,0) til RGB(255,255,255), så det er ikke nødvendigvis feil at du ser overgangene. Du kan f.eks. sjekke "black level test", hvor RGB(0,0,0) til RGB(15,15,15) vises. Hvis skjermen klarer å vise disse fargene skikkelig skal bildet være klart oppstykket, ikke jevnt. Med vanlig 24-bit farger er det rett og slett ikke så mange forskjellige gråverdier å velge mellom.

Rett meg gjerne om jeg tar feil, ser ikke på meg selv som noen ekspert ;)

Edit: Dagens skjermer kan vise 24-bits farger (TN jukser seg fram til det), siden hver sub-piksel har 8-bit (256) forskjellige verdier. TN har kun 6-bit, men klarer å trikse seg fram vha. "dithering".

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Takk for svar dravisher.

Bildet jeg lagde er fra 323232 til 000000.

Syns dette er så rart ettersom min andre LCD-skjerm viser mange farger mellom disse punktene, men den nye skjermen ikke klarer det. Virker ikke som det er skjermen som er problemet, men innstillingene.

Den skjermen jeg har på jobben, HP LP2065 koster litt over 1000kr og viser disse fargene flott, og har dårligere spesifikasjoner en skjermen min hjemme.

Skal ta blacklevel test når jeg kommer hjem. Så skal jeg samtidig sjekke hva slags panel jeg har fått.

Om skjermen viser seg og ikke takler slike farger får jeg evt. kjøpe en dyrere eizo skjerm. Regner med at disse klarer dette bedre?

Hvis skjermen klarer å vise disse fargene skikkelig skal bildet være klart oppstykket, ikke jevnt.

Mener du med at blacklevel testen kan du se om skjermen er god eller ikke? Hvis skjermen er "god" skal du kunne se skillene mellom disse fargene, og ikke at det er jevnt (for da er det jukst med dithering?).

Endret av Trinitonn
Lenke til kommentar

Ja hvis skjermen klarer å skille mellom disse fargene skal man se skarpe overganger. Øynene våre klarer fint å se forskjellen (i allfall så vidt jeg vet), så det er opp til skjermen å vise det skikkelig.

Har laget en gråskala i Paint.NET som går fra RGB(0,0,0) på venstre side til RGB(32,32,32) på høyre side. Over og under har jeg fyllt inn sort (RGB(0,0,0)) siden jeg syns det er lettere å se hvis det ikke er lyst på skjermen (det kan være fordelaktig å se på bildet i fullskjerm, da er det enda lettere å se). Jeg mener at en god skjerm skal vise klare overganger mellom disse 33 fargene, og burde klare det samme opp til RGB(255,255,255). På skjermen min slik den er innstilt nå ser jeg ikke lengre opp enn til ca. 250, mulig pga. at den ikke er kalibrert.

post-7092-1188993362_thumb.png

(Det er lettere å se de skarpe overgangene hvis man forstørrer bildet)

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

Kan kommentere at i kontrollpanelet for mitt ATI-kort måtte jeg endre "Black and White Levels" fra "Microsoft MCE black and white levels" til "PC Standard black and white levels". Microsoft MCE var beskrevet som passende for video, og virket som om det klippet bort de laveste og høyeste verdiene (så nesten ingen skiller på black level test med MS MCE), mens PC Standard var beskrevet som passende for vanlig PC-grafikk. Tror kanskje det har noe med at filmer vanligvis ikke bruker hele RGB, fra wikipedia sin artikkel om "RGB color model": "Instead, video RGB uses a convention with scaling and offsets such that (16, 16, 16) is black, (235, 235, 235) is white, etc."

Hvis du har ATI-kort finner du denne instillingen under "Color".

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen.

På den skjermen jeg ser nå, kan jeg så vidt se overgangene. Hadde jeg sitti foran skjermen hjemme hadde jeg klart sett skarpe skiller. (Skal se på bildet når jeg kommer hjem også).

Jeg hadde planer om å lage en ny webside med slike farger som bakgrund. Alternativet blir å styre unna de mørke fargene, men det er ikke så gøy å styre unna gråtonede farger pga. et slikt problem.

Hvis jeg finner en funksjon på f.eks skjermkortet mitt som viser fargene med dithered-funksjon, så vil det evt. vises slik jeg vil ha det, men dette er da formentlig juks?

Mvh Trinitonn

Edit: Har XFX 8800GTs.. Nvidia sådan. Fant ikke noe slikt når jeg lette i hele går.

Endret av Trinitonn
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er mulig å vise en skala av en farge over et stort område, jeg har ikke oversikt over hva slags "juks" (hvis det i det heletatt er mulig) man kan bruke for å vise det. Skalaen går fint så lenge den er over et lite område, slik at disse overgangene kommer tett, men hvis man sprer det over en stor skjermflate så skjønner jeg ikke hvordan det kan bli bra på dagens skjermer.

Kunne ikke noen med skikkelig peiling gi en kommentar eller to? :p

Edit: Ingen skjermer skal ha noen funksjon som utgjevner disse overgangene. Skjermen skal jo helst vise eksakt det den blir matet, og hvis bildet den mottar har slike skarpe overganger skal den også vise det. Dithering på TN-paneler skal ikke ha noe med dette å gjøre, men slike paneler kan kanskje slite litt mer med å vise forskjellen på de mørkere fargene i det heletatt. Det kan kanskje også oppstå såkalt "banding", hvor overgangen ikke vises skikkelig (de to fargene "blør" inn i hverandre).

Tviler egentlig på at det finnes en instilling i skjermkortetdriveren som kan fikse det heller, siden skjermkortdriveren også burde vise bildet slik det er. Hvis man finner en instilling som forskyver sortnivået (slik jeg syns det virker som om "Microsoft MCE" gjør i ATI sine drivere) har man jo bare fjernet en del av fargene. De skarpe overgangene skal fremdeles være synlige på lysere farger som ikke blir klippet.

Men igjen må jeg si at jeg ikke er spesielt kyndig på dette området, jeg bare sier det slik jeg forstår det :)

Endret av dravisher
Lenke til kommentar

hehe okey, men du har gitt meg noen gode tips jeg skal undersøke nærmere når jeg kommer hjem i kveld. Om det er slik at bildet skal vises med slike skiller, så er vel det egentlig bra, ettersom det er "riktig" måte å vise fargene på.

Husker min gamle CTR skjerm hvor det var helt anderledes (savner CRT:P).

Kommer inn igjen på forumet i kveld og fortsetter tråden. Takk for følget så langt =)

Mvh Trinitonn

Lenke til kommentar

Skal være slik på CRT-skjermer også dessverre. Om jeg ikke tar feil så har de også kun 24 bit per piksel (8 bit per subpiksel). Det er mulig CRT-skjermer har såpass lav kontrast under vanlig belysning at det kan være vanskelig å se (jeg er ikke sikker på om LCD eller CRT har best kontrast under vanlig belysning), men i mørke burde det definitivt være lett synlig på en CRT, antageligvis enda mer merkbart enn på en LCD siden CRT-en har suveren kontrast i mørke.

Merk at en slik gråskala er forferdelig vanskelig å se hvis området rundt er lyst, så hvor stort problem dette gir er veldig avhengig av bildets sammensetning.

Hvis du vil sjekke en skala med alle 256 stegene for både rødt, grønt og blått kan du kjøre denne (f.eks. RGB/Gray (fullscreen)). Jeg ser klare skiller langs så godt som hele gradienten for alle fargene, men det er nok litt pga. at jeg har såpass høy horisontal oppløsning (2560x1600). Hvert steg er da 10 piksler bredt. Stegene kan nok være vanskeligere å se på en mindre skjerm. Men hvis du ser dem kan du sjekke etter såkalt "banding", som framkommer som ensfargede områder som er bredere enn de skal være. Hadde faktisk vært interessant å høre om dette skjer på skjermen din (det er vel en relativt ny samsung TN?).

Lenke til kommentar

God kveld!

Med egendefinerte innstillinger:

Testet fullscreenversjonen. Det er lite med blanding, for jeg ser alle stegene (10px), men noen av dem virker litt bredere enn de andre, men ikke når jeg stirrer på dem. Hvis jeg drar synet mitt over så ser det ut som noen av dem er smelta sammen (2 stk i 1). Men ved litt nærmere titt ser jeg en liten strek i midten.

Disse "sammensmelta" boksene kommer omtrent for hver 100px (vanrett). Og i midten der er det 9-10 10-pixlers bokser.

Når det kommer til de store boksene ser jeg forskjell på alle sammen, utenom de 4 boksene helt til høyre på rødfargen, de 5 boksene til høyre på blåfargen. 3 borteste på grønn. På hvit ser jeg alle klart. Var det forståelig? =)

Fabrikkinnstillinger:

Ser så vidt noen små streker loddrett på 10-pixelsboksene. De går fra venstre og til midten. Fra midten og til høyre er det fri flyt i fargene.

De store boksene: Ser alle veldig skarpt og bra, bortsett fra de to helt til høyre på grønnfargen. De er litt vanskelig å skille.

Finner ingen ting i nvidia kontrollpanelet som kan hjelpe meg.

PS: Hadde forresten på noe Magic Color innstillinger på skjermen jeg ikke hatt sett at jeg hadde på. Fjernet dette og det ble litt bedre. Lager jeg gradient med f.eks e90000 -> 5f0000 (Rødfarger). Blir det veldig pent, og jeg ser ingen form for streker og skiller mellom fargene.

Mvh Trinitonn

Lenke til kommentar

Høres vel ut som om fabrikkinstillingene er best på denne testen i allfall (det er selvsagt fordelaktig å se så mange forskjellige farger som mulig), men det er jo ikke bare det som teller.

Hvis jeg skulle gjette kan det jo hende Magic Color er noe ala "digital vibrance" i nvidia sine drivere, som går ut på å forsterke farger, men det fører naturlig nok til at man ikke ser endene av fargeskalaene, siden man effektivt klipper dem bort. Det er i allfall det jeg kan se for meg at det er.

De tynne overgangene var 10 piksler bred på min skjerm, siden jeg har 2560 piksler i bredden på min skjerm, og det er 256 streker, som gir (2560 piksler)/(256 streker) = 10 piksler per strek, men jeg skjønner hva du mener :).

Hvordan ser black level test ut? Kan være fordelaktig å se på den også i fullskjerm (F11).

Håper du finner ut av ting i allfall. Hadde vært greit å hørt hva en litt erfaren bilderedigerer (kan man kalle dem det?) har å si om saken syns jeg.

Lenke til kommentar

Hei!

Beklager jeg ikke har svart på en stund. Har vært opptatt med jobb.

Blacklevel-testen viste tydelig skille mellom fargene, utenom de 3-4 mørkeste.

Men det er vel ganske normalt regner jeg med.

Hva slags skjerm har du forresten? =)

Edit: HP LP3065 30" 2560x1600 LCD-Skjerm ja ;)

Hva var grunnen til at du valgte LP overfor Eizo når du gav så mye for en skjerm?

Du får kanskje ikke 30" Eizo til denne prisen?

Grunnen til at jeg lurer er vel fordi jeg alltid har fått for meg at Eizo er det beste. Av egenerfaringer og utifra hva profesjonelle "bilderedigerer" benytter ;)

Endret av Trinitonn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...