Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Arbeidsgiver vil ikke betale overtid, hva nå?

Christian86

Anbefalte innlegg

arbeidsgiver kan gjennomsnittsberegne arbeidstidene dine over 52 uker, så de timene du jobber over de ta bort som evt avspasering i løpet av den perioden. jobber du 41 timer en uke, så har du ikke krav på overtidsbetalt med mindre det er avtalt at det skal utbetales overtid på det. hvis ikke så får du ikke det utbetalt før perioden er omme og antall timer summeres.

dette reguleres av tariffavtalen, men siden du er vikar så vet jeg ikke om du faller inn under denne. i min bransje så sier den at overtid skal utbetales om man jobber mer enn 9.30 timer på én dag, og over 45 timer på én uke. jobber man mindre enn dette kan de timene tas vekk på andre dager/uker slik at overtid ikke trenger å utbetales.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var merkelige regler. Dersom tariffavtalen er slik, mener jeg den må være i strid med arbeidsmiljøloven (AML). Da forutsetter jeg at vi snakker om "vanlig" arbeid, der man er på jobb mellom to klokkeslett. Jobber du et sted der, veggiss, der arbeidet har karakter av akkord eller noe sånt?

Lenke til kommentar
arbeidsgiver kan gjennomsnittsberegne arbeidstidene dine over 52 uker, så de timene du jobber over de ta bort som evt avspasering i løpet av den perioden. jobber du 41 timer en uke, så har du ikke krav på overtidsbetalt med mindre det er avtalt at det skal utbetales overtid på det. hvis ikke så får du ikke det utbetalt før perioden er omme og antall timer summeres.

dette reguleres av tariffavtalen, men siden du er vikar så vet jeg ikke om du faller inn under denne. i min bransje så sier den at overtid skal utbetales om man jobber mer enn 9.30 timer på én dag, og over 45 timer på én uke. jobber man mindre enn dette kan de timene tas vekk på andre dager/uker slik at overtid ikke trenger å utbetales.

9456906[/snapback]

Gjennomsnittsberegning kan bare skje etter avtale, og den avtalen har vi ikke. Så den delen er jeg klar over, men argumentet til min arbeidsgiver er at siden jeg er vikar/deltid så dekkes jeg ikke av aml. Den gjelder bare for de som jobber heltid.

Lenke til kommentar
AML gjelder naturligvis også deltid. Men du får ikke, som jeg skrev over, overtidsbetaling før du kommer over 40 t/u. Jeg mener å huske at AML har en regel om 6 t 40 min pr dag, og at overtid trer inn etter det. Men det er mulig det er fra tariffavtalen vår.

9456949[/snapback]

Nja, jf aml så inntrer overtid fra 9 timer og ut, eller 40 avhengig av hva som er høyest.

Lenke til kommentar
Dette var merkelige regler. Dersom tariffavtalen er slik, mener jeg den må være i strid med arbeidsmiljøloven (AML). Da forutsetter jeg at vi snakker om "vanlig" arbeid, der man er på jobb mellom to klokkeslett. Jobber du et sted der, veggiss, der arbeidet har karakter av akkord eller noe sånt?

9456930[/snapback]

hva mener du er i strid med aml? jeg kan ikke helt se problemet her.

Lenke til kommentar
§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

*klipp

§ 10-5. Gjennomsnittsberegning av den alminnelige arbeidstid

(1) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at den alminnelige arbeidstid kan ordnes slik at den i løpet av en periode på høyst 52 uker i gjennomsnitt ikke blir lenger enn foreskrevet i § 10-4, men slik at den alminnelige arbeidstiden ikke overstiger ni timer i løpet av 24 timer og 48 timer i løpet av sju dager.

*klipp*

§ 10-6. Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

*klipp*

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

Når det gjelder din situasjon så er det mest sansynlig at det er vikarbyrået som betaler deg lønn. Ergo er det vikarbyrået du skal forholde deg til. Spørsmålet er om det eksisterer en tariffavtale mellom vikarbyrået og de ansatte i vikarbyrået. Hvis en slik tariffavtale finnes så vil den sansynligvis ha en bestemmelse om 37,5-timers arbeidsuke og 8-timers arbeidsdag (7,5 time arbeid + 0,5 time pause).

Hvis det ikke finnes en tariffavtale så er den eneste grunnen til at du ikke skal få overtidsbetalt gengitt i § 10-5. Men en slik avtale må ha blitt inngått mellom vikarbyrået og deg personlig. Det samme gjelder § 10-6(12). Det er DU som skal ha ingått denne avtalen.

Dette er iallfall slik jeg har forstått arbeidsmiljøloven.

Edit: La til 10-4(1)

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...