Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Arbeidsgiver vil ikke betale overtid, hva nå?

Christian86

Anbefalte innlegg

Sitter litt med denne problemstillingen jeg:

Vi har 40 timers uker, og man får ikke overtidsbetalt før man evt passerer denne grensen pr uke, og ikke det at man jobber litt ekstra på en dag. Overtid er egentlig et begrep for fulltidsansatte som feks har en avtale om 1950 timer pr år. (et normalår består av 1950 timer) hvis man så totalt sett jobber mer enn dette, vil de fleste bedrifter ha for sine ansatte en mulighet til å enten få overtidsbetalt eller ta ut ekstra timer som avspasering.

Pr dags dato har vi ikke overtidsbetalt ordning med Fjellinjen, da ingen skal passere denne grensen. Men jeg vil ta opp med Karin nettopp behovet for å sitte overtid og hva som gjelder mm.

Jeg jobbet 2,5 timer overtid en dag, og ca en time overtid totalt en uke, men de mener at jeg ikke har krav på overtidsbetalingen om jeg jobber overtid i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg jobbet 2,5 timer overtid en dag, og ca en time overtid totalt en uke, men de mener at jeg ikke har krav på overtidsbetalingen om jeg jobber overtid i det hele tatt.

9430646[/snapback]

Gjelder dette bare for deg på arbeidsplasssen?

Lenke til kommentar

9430646[/snapback]

Gjelder dette bare for deg på arbeidsplasssen?

9430695[/snapback]

ja, for jeg er eneste fra det vikarselskapet. De andre får 50% overtidsbetalt i tilsvarende situasjoner som jeg ikke får det i.

Lenke til kommentar
Sitter litt med denne problemstillingen jeg:

Vi har 40 timers uker, og man får ikke overtidsbetalt før man evt passerer denne grensen pr uke, og ikke det at man jobber litt ekstra på en dag. Overtid er egentlig et begrep for fulltidsansatte som feks har en avtale om 1950 timer pr år. (et normalår består av 1950 timer) hvis man så totalt sett jobber mer enn dette, vil de fleste bedrifter ha for sine ansatte en mulighet til å enten få overtidsbetalt eller ta ut ekstra timer som avspasering.

Pr dags dato har vi ikke overtidsbetalt ordning med Fjellinjen, da ingen skal passere denne grensen. Men jeg vil ta opp med Karin nettopp behovet for å sitte overtid og hva som gjelder mm.

9430646[/snapback]

Jeg tror du har rett på overtidsbetaling hvis du arbeider mer enn din kontraktsfestede arbeidstid. La oss si at du har en deltidsansettelse på 17 timer i uka. Hvis du så jobber fulltid den uka, så tror jeg at du har krav på overtidstillegg for den tiden du jobber utover din arbeidstid. Årsaken til at jeg tror det er slik er for at arbeidsgiver ikke skal kunne bruke deg som deltidsansatt hvis det er behov for en 100% ansatt i stillingen.

Ikke ta dette for god fisk, men jeg mener å tro at det er slik det fungerer.

Lenke til kommentar
har du tatt dette opp med vikarfirmaet?

9430793[/snapback]

Japp, det var min personalsjef der som svarte det. Jeg mener selv at svaret er i strid med aml 2005, fordi den ikke regulerer ansattes rettigheter beroende på hvilken stilling de har.

Det at jeg er vikar, og hittil har jobbet 100%, og har jobbet overtid minst 1 dag, men får beskjed om at slik får jeg ikke ekstra betalt for, vel det reagerer jeg på.

Men jeg sendte spørsmål til arbeidstilsynet om riktigheten av dette, og så får jeg ta en titt i amlboken en gang. (Nå aner jeg hvorfor det at jeg skal ha 15 sp. arbeidsrett er en fordel)

Lenke til kommentar
Når du er vikar, så har du ikke mange rettigheter. Du har f.eks ikke rett på provisjon, tillegg på lønn etter kl det og det.

Der hvor jeg jobber har bedriften snytt meg for mange mange tusen kr fordi jeg ikke fikk fast jobb før etter ca 1 år som vikar.

Urettferdig ja, men sånn er det. Gjør du en god jobb, så bør du true med å slutte hvis de ikke ansetter deg. Det måtte jeg gjøre, og fikk endelig fast jobb.

9448828[/snapback]

ikke provisjon? sånn som jeg har fått beskjed om at det er så skal en vikar ha samme lønnsavtale som fast ansatte. har ikke jobbet i bedrift med provisjonsutbetaling, det høres jo latterlig ut at du skal gjøre samme jobben som noen andre i samme bedrift og de får provisjon mens du ikke får det.

jeg tar sikkert feil men det høres helt på trynet ut

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Mja.... Jeg jobber selv sommerturnus for tiden og får i teorien ikke overtid dersom jeg jobber mer enn 37,5 timers arbeidsuke. Dette gjelder dog bare hvis jeg jobber "mindre" i de påfølgende ukene. Det er en eller annen lov/forskrift som regulerer vikararbeid (timelister) og som sier at man ikke kan jobbe mer enn 37,5t/uke over f.eks. 4 uker... Dvs. du kan jobbe 2x 70-timers uker, men da MÅ du ha fri de påfølgende 2 ukene. Hvis du jobber 2x 70-timers uker, og deretter 2x vanlige uker (37,5t) har du krav på 70 timer overtid... Jeg synes dette er topp, da jeg nå kan opparbeide meg fri frem i tid....

F.eks. hos oss går vi ni-ukers turnuser... Dvs. jeg kan i løpet av disse 9 ukene ikke jobbe mer enn 337,5 timer. Selv jobber jeg nå ca. 50-timers arbeidsuke (nattevakter på 10 timer), og får da en hel uke fri i slutten av denne måneden (turnusuke 5). Genialt :)

Har også vært ansatt i samme foretak som vanlig vikar i 2 år, og arbeidet da totalt 450t overtid på 1.5 år... Dette er strengt tatt for mye iht. arbeidsmiljøloven, men pokker heller... Fikk overtid på alt sammen. Ca. 100.000 ekstra rett i lommen (minus 36% skatt da :D)

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Når du er vikar, så har du ikke mange rettigheter. Du har f.eks ikke rett på provisjon, tillegg på lønn etter kl det og det.

Der hvor jeg jobber har bedriften snytt meg for mange mange tusen kr fordi jeg ikke fikk fast jobb før etter ca 1 år som vikar.

Urettferdig ja, men sånn er det. Gjør du en god jobb, så bør du true med å slutte hvis de ikke ansetter deg. Det måtte jeg gjøre, og fikk endelig fast jobb.

9448828[/snapback]

ikke provisjon? sånn som jeg har fått beskjed om at det er så skal en vikar ha samme lønnsavtale som fast ansatte. har ikke jobbet i bedrift med provisjonsutbetaling, det høres jo latterlig ut at du skal gjøre samme jobben som noen andre i samme bedrift og de får provisjon mens du ikke får det.

9449287[/snapback]

jeg jobbet i bedriften via et bemanningsbyrå, det var de jeg fikk lønning av. Så bedriftene sparer mye penger på denne måte, men jeg vil nesten kalle det svindel at bedriften beholder pengene som man har rett på. Dessverre er det bare sånn

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

9448828[/snapback]

9449287[/snapback]

jeg jobbet i bedriften via et bemanningsbyrå, det var de jeg fikk lønning av. Så bedriftene sparer mye penger på denne måte, men jeg vil nesten kalle det svindel at bedriften beholder pengene som man har rett på. Dessverre er det bare sånn

9456618[/snapback]

ville snakket med arbeidstilsynet angående den avtalen...

Lenke til kommentar

Det er helt krystallklart at du har krav på overtidsbetaling for pålagt overtidsarbeid, minst 40%, for timer utover 40 t pr uke, med mindre du er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene i AML (dvs har lederstilling). Dersom du har deltidsstilling, får du vanlig timelønn opp til 40 timer.

Men all overtid skal være avtalt på forhånd, det holder ikke at du sitter litt lenger en dag. Noen må ha bedt deg gjøre det.

Det er vikarbyrået som betaler lønna til deg, så det er fra dem du har krav på overtid. Så de må ha godkjent det. Det vanlige er at bedriften attesterer at du har jobbet overtid. Om vikarbyrået har en avtale med bedriften om å få dekket overtidsbetalingen, er uversentlig. Men det er vanlig at de har det. AML gjelder uansett. Den kan ikke fravikes.

Hvis det ikke fungerer slik, kan du ikke pålegges overtid. All overtid er i prinsippet pålagt. Det er ikke noe som heter frivillig overtid.

Pålagt overtidsarbeid kan avspaseres, dersom du vil det. Da skal du ha utbetalt mellomlegget mellom vanlig timelønn og overtidslønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...