toth Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) http://www.dinside.no/php/art.php?id=395508 Jeg kan ikke se noen grunn til å ikke gjøre dette helt obligatorisk på nye biler..? Staten kunne rett og slett pålagt importørene at det skal være montert i fabrikknye biler før de selges i Norge? *edit: link fikset Endret 5. september 2007 av toth Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 det er noe feil med linken din Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Oops.. Her er den korrekte http://www.dinside.no/php/art.php?id=395508 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 http://www.dinside.no/php/art.php?id=395508 Jeg kan ikke se noen grunn til å ikke gjøre dette helt obligatorisk på nye biler..? Staten kunne rett og slett pålagt importørene at det skal være montert i fabrikknye biler før de selges i Norge? *edit: link fikset 9430586[/snapback] Her er en grunn: Dette utstyret kommer garantert til å ved flere anledninger slutte å fungere og nekte brukeren å kjøre uten grunn. Dette kunne vært unngått, vil kanskje noen si, ved å la systemet tillate kjøring når det ikke fungerer, men du kan jo tro folk ville la være å utnytte dette. Da er vi tilbake ved start, bare med nok en barriere av kostbar og brukerfiendtlig high-tech mellom oss og målet. Lenke til kommentar
Golito Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 http://www.dinside.no/php/art.php?id=395508 Jeg kan ikke se noen grunn til å ikke gjøre dette helt obligatorisk på nye biler..? Staten kunne rett og slett pålagt importørene at det skal være montert i fabrikknye biler før de selges i Norge? *edit: link fikset 9430586[/snapback] Det bør ikke bli på påbudt etter min mening. I nødstilfeller må en bil kunne startes hvis du må vekk, ikke alle steder du har deknings osv vettu Kjedelig å ha parti oppi skauen og en skader seg kraftig, for så å ikke kunne få han til sykehus pga en alkolås.. På den andre siden er det som nevnt dette med pålitelighet, jeg er genrelt spektisk til mye elektronikk i bil, og dette er absolutt ikke noe unntak. På fly, taxi, buss og andre offentlige transportmidler skulle det vært påbudt for lenge siden. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 http://www.dinside.no/php/art.php?id=395508 Jeg kan ikke se noen grunn til å ikke gjøre dette helt obligatorisk på nye biler..? Staten kunne rett og slett pålagt importørene at det skal være montert i fabrikknye biler før de selges i Norge? *edit: link fikset 9430586[/snapback] Det bør ikke bli på påbudt etter min mening. I nødstilfeller må en bil kunne startes hvis du må vekk, ikke alle steder du har deknings osv vettu Kjedelig å ha parti oppi skauen og en skader seg kraftig, for så å ikke kunne få han til sykehus pga en alkolås.. På den andre siden er det som nevnt dette med pålitelighet, jeg er genrelt spektisk til mye elektronikk i bil, og dette er absolutt ikke noe unntak. På fly, taxi, buss og andre offentlige transportmidler skulle det vært påbudt for lenge siden. 9434089[/snapback] Åsså på veien til sykehuset skader du 14 andre fordi du kjører påvirket! Yeah! Good! Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg kan ikke se noen grunn til å ikke gjøre dette helt obligatorisk på nye biler..? Staten kunne rett og slett pålagt importørene at det skal være montert i fabrikknye biler før de selges i Norge? De bør også innføre kjøreforfortlås, kjøreforsaktelås, snakkeimobilenlås, kjøreutenbeltelås, kjørefornærmebilenforanlås, glemtåblinkelås, dumblondinelås, rånelås, farligforbikjøringslås etc. Da vil trafikkproblemene også løse seg siden de fleste ikke vil få start på bilen sin. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Fantastisk, Mythos! Nei til alkolås, selv om jeg ser meningen i det! Lenke til kommentar
toth Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 Okei.. Hva med obligatorisk alkoMÅLER i bil da? Altså ikke lås, men måler som en selv kan avgjøre fra resultatet av. Klart, dette får ikke notoriske fyllekjørere av veien, men derimot alle som mer eller mindre ubevisst kjører påvirket f.eks en søndags morgen. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Den kan jeg støtte Lenke til kommentar
Golito Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 http://www.dinside.no/php/art.php?id=395508 Jeg kan ikke se noen grunn til å ikke gjøre dette helt obligatorisk på nye biler..? Staten kunne rett og slett pålagt importørene at det skal være montert i fabrikknye biler før de selges i Norge? *edit: link fikset 9430586[/snapback] Det bør ikke bli på påbudt etter min mening. I nødstilfeller må en bil kunne startes hvis du må vekk, ikke alle steder du har deknings osv vettu Kjedelig å ha parti oppi skauen og en skader seg kraftig, for så å ikke kunne få han til sykehus pga en alkolås.. På den andre siden er det som nevnt dette med pålitelighet, jeg er genrelt spektisk til mye elektronikk i bil, og dette er absolutt ikke noe unntak. På fly, taxi, buss og andre offentlige transportmidler skulle det vært påbudt for lenge siden. 9434089[/snapback] Åsså på veien til sykehuset skader du 14 andre fordi du kjører påvirket! Yeah! Good! 9436194[/snapback] En eneste øl kan være nok til å hindre start vettu, skal du komme med usaklige innlegg så kan du finne deg en annan plass Hvis ikke de er helt blåst så regner jeg med at de fleste skjønner hva jeg mener... Lenke til kommentar
Andreas-J Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Okei.. Hva med obligatorisk alkoMÅLER i bil da? Altså ikke lås, men måler som en selv kan avgjøre fra resultatet av. Klart, dette får ikke notoriske fyllekjørere av veien, men derimot alle som mer eller mindre ubevisst kjører påvirket f.eks en søndags morgen. 9436923[/snapback] Det har jeg også tenkt på. Den dagen jeg kjøper meg egen bil, så kommer jeg til å anskaffe meg en alkomåler som skal ligge i bilen. Er kjekt å ha "dagen derpå" eller noe sånt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Jeg ville ikke hatt alkolås på biler, selv om jeg ser nytten av det. Jeg ville heller ha gått for en "lås" som gjorde at du måtte blåse for og starte bilen, men da kun for og gjøre deg oppmerksom på hvor mye promille en har. Bilen ville uansett starte. Dette ville selvfølgelig ikke ha fått de mest notoriske vekk fra veien, men det kan gjøre folk mer bevisst på hvor mye promille en eventuelt har. Og dermed muligens få noen vekk fra veien. EDIT: leif was here... Endret 6. september 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Nødrett hadde jo ikke virket, idiotiske saker. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Når du sier nødrett antar jeg du tenker på å f.eks kjøre noen til sykehuset, når de trenger det akutt? Men, har man faktisk lov å bryte loven i slike tilfeller? Kan man kjøre for fort, eller alkoholpåvirket, dersom det står om liv? I praksis kan man nok, men hva sier loven pr. def? Husker jeg fikk dispenasjon av politiet til å sitte bakpå kameratens moped til legevakta da jeg brakk armen.. dvs de sa "vi kommer ikke til å stoppe deg..." Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Nødrett: En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig nåra) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen. Altså ja, innenfor rimelighetens grenser. At du fikk sitte på med kompisen din var nok mer politiet som var ålreite med dere, den situasjonen hadde neppe sortert inn under dette. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Men man har vel ikke lov å utsette andre for fare for å redde en...? Altså: Kjøre f.eks i fylla, for å redde kompisen for så å treffe fire andre på veien? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Du gir ikke flat fjøl inn i en folkemengde i fylla for å kjøre dama til legevakten med forstuet lilletå, for å si det sånn. For at nødvergespørsmålet skal oppstå må man uansett først stilles for retten. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Men man har vel ikke lov å utsette andre for fare for å redde en...? Altså: Kjøre f.eks i fylla, for å redde kompisen for så å treffe fire andre på veien? 9444211[/snapback] Da jeg ble tatt var det første de spurte om jeg kjørte i nødverge. Jeg sa selvsagt ja så lo vi alle godt Tror man slipper unna hvis det er en skikkelig situasjon på gang. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Virker jo ganske genialt da. Og selvfølgelig er det Volvo som har det . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå