Gå til innhold

Bærbar med RAM problemer?

zuViking

Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar pc bygget av zepto (z-note 4200, Pentium M 1,8 Ghz) med 512 mb RAM. Denne er nå 2.5 år gammel og blir til tiders treg.

Tenker på å oppgradere med en Kingston 1 Gb Ram, slik at det blir totalt 1,5 GB ram på mine to slots. Vil dette gjøre maskinen raskere? Er det noen risiko for at dette ikke vil fungere?

Hvordan kan jeg se om det er RAM som gjør maskinen min treg nå? F.eks på 'task manager'' under performance, ser jeg da på 'Physical Memory (k)' for ram? Eller under processes på 'commit charge'?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som du har engelsk XP, så i task manager åpner du performance, så ser du på CPU Usage History under vanlig bruk av maskina, om da grafen ligger høyt belaster du prosessoren mye. Om du ser på Page File Usage History så viser grafen bruken av page file, som er den delen av disken som windows bruker som viruelt minne. Dersom denne ligger jevnt høyt tyder det på at du har for lite minne. Windows vil da måtte bruke av harddisken - noe som er betydelig tregere.

Der det står Physical Memory er total den totale størrelsen på minne du har (RAM) available er det som er tilgjengelig for andre programmer/operasjoner når windows går. Jeg vil tro at denne er ganske lav hos deg.

Når det gjelder CPU Usage kan du dersom denne ligger høyt, se på fliken Processes, klikker du der det står CPU sorterer den prosessene etter CPU bruk, da ser du hvilke prosesser/programmer som belaster prosessoren mest. I MemUsage ser du hvor mye minne hver prosess bruker.

Håper dette var litt til hjelp. :)

EDIT: Det var trådstarter som tydeligvis hadde engelsk XP. Goscinny, om du har norsk så send meg en PM så tar vi det derfra...

Endret av persistent
Lenke til kommentar

Godt å få det inn med t-skje :) Jeg har verken norsk eller engelsk XP, jeg kjører Vista 32-bit på norsk. Burde vel kunne klare å finne til dette nå som jeg veit hva det kalles. XP og vista er jo igrunn ganske likt.

Det var til hjelp, ja, og sikkert ikke bare for meg. Takk <3

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...