Gå til innhold

vil ikke boote fra HDD

Anbefalte innlegg

når jeg starter maskina kommer meldingen: "insert boot disk in A:" eller noe sånt. Etterpå prøver den å boote fra cd. Har installert windows XP. Har gått inn i bios for å endre boot device, men kan kun velge mellom å boote fra floppy eller cd. Har WD 120gb som master på IDE 1. HK er MSI 845PE Max2.

Nå er den eneste måten å starte windows å boote fra installasjonscden, for så å trykke avbryt når den spør om jeg vil installere windows på nytt. Da starter maskina på nytt og windows loader.

Hva skal jeg gjøre for å kunne velge HDD på boot device? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har en promise raid på det kortet, må¨du ta en ren installasjon og kjøre inn driveren fra en diskett i begynnelsen av installasjonen når det blir spurt om tredjeparts drivere.

Kan også hende at du må i biosen sette boot divice til: int network lan 18.....noe i den duren.

Dette er hvis det er på samme måte med promise raid på dette kortet som det er på Asus kortene. Hvis ikke får du se bort fra denne meldingen

Lenke til kommentar

Hvis du kun kjører 1 disk og ikke har koblet den opp noen av Raid IDE kanalene, så kan du få problemer. Prøv å koble disken på den ene raid kanalen og gå inn i bios og sett raid kontrolleren aktiv og sett raid kontrolleren som boot device 2 etter floppy.

Hvis du ikke har innstallert raiden i XP, så må du nok legge alt inn på nytt før du får den til funke som den skal. Det skal være mulig å legge den inn i eksisterende OS, men er jammen ikke så sikker på at det funker så knall hehe. Men hvis du skal legge den inn i XP uten å reinnstallere, så du sette disken på IDE 1 og boote opp før du eventuellt kobler den på en av Raid kanalene.

Digilon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...