Peak Oil Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg har en 1000w psu. sånn i tilfelle jeg har lyst å gå over the top med quad SLI en gang Konklusjonen blir uansett, om du har en rimelig normal PC, så er ikke strømforbruket den utgiften relatert til PC-holdet du bør være redd for. Veditapet av utstyret på det året vil nemlig være mye verre for lommeboka Har alltid kjøpt budsjett pc, bygget selv, overklokket. ganske sykt med 1000 watt egentlig. Hva skjerkort har du nå? overklokket quadcore? Tipper jeg bruker 300-500kr i året på pc strøm. En powerled pære ligger mellom 200-500kr. Som bruker rundt 4 watt. Ved kontinuerlig drift blir strømforbruket som følger: PC, idle (150W) = 1300 kWh (ca 1000-1500 kr pr år) Powerled (4W) = 35 kWh (ca 30-40 kr på år) Hvis man planlegger kontinuerlig drift av PC'en over 3-5 år så blir faktisk strømforbruket betydelig, og kan overgå prisen på de strømkrevende komponentene. Det er med andre ord penger å tjene på å velge energieffektive komponenter. I Europa kan strømprisen være dobbelt så høy som i norge... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå