RMBB Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Jeg har byttet HK og CPU i maskinen min er et Socket A kort, Men jeg glemte og sjekke hvilken frekvens den skal ligge på. Prosessoren er en AMD Athlon XP-M som for øyeblikket kjører på 1.2GHz men hadde en XP2100 før og den kjørte på 1.8GHz og den jeg har nå skal være bedre enn denne. På hovedkortet kan jeg jumpre FSB i fire hovedfrekvenser som er: 200, 266, 333, og 400MHz Det er i 400MHz stillingen jeg har den nå men CPUen ligger jo minst 600MHz under den frekvensen som den skal ha! Skjønner ikke helt denne her Hjelp! Endret 5. september 2007 av Jyztrik Lenke til kommentar
persistent Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hvilket hovedkort er det snakk om ? Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 (endret) ASrock K7NF2-RAID Link Endret 5. september 2007 av Jyztrik Lenke til kommentar
persistent Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Ser dessverre ikke ut til at dette hovekortet støtter Athlon XP-M prosessorer. Dersom du følger linken under kommer du inn på den siden hos AsRock som viser hele lista over prosessorer som dette kortet støtter. http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=K7NF2-RAID&s= Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Ok, men hvorfor fungerer det nå da? Er det ikke støtte til og kjøre den på høyere frekvens da eller? Hva er forskjellen på XP og XP-M? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hvilken XP-M er det snakk om ? Det kan selvfølgelig fungere til en viss grad selv om hk ikke støtter prosessoren. Jeg har selv et socket 754 hk hvor jeg kjører en Sempron 2800, den støttes ikke av hovedkortet. Maskina starter allikevel men den kjører på lavere frekvens. Om jeg prøver å stille riktig fsb og multiplier så starter den ikke. Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Ok, er de samme symtomene jeg får, når jeg forsøker og sette opp frekvensen så starter maskinen men det kommer ikke noe i skjermen. Husker faktisk ikke hva den skal kjøre på men er vel en 2200 mener jeg. Men da må jeg jo gå tilbake til den jeg haddde før (XP2100) Blir jo bedre med den da en med denne nå som kjører på 1.2GHz Men nå kommer jo snart Crysis så da må jeg vel ha ny pc uansett Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 6. september 2007 Forfatter Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Forsøkte og sette over den gamle Xp2100 CPUen istad, men da ville ikke maskinen starte. Kom ikke noe signaler til skjerm. Jeg var dum nok til og sette denne på med 400FSB... Kan det være orsaken til at den tok kvelden? Trenger vel ikke resette BIOS når man bytter CPU? Edit: Oi, så nå at den CPUen skulle ha 266... Så gikk nok på en smell der Endret 6. september 2007 av Jyztrik Lenke til kommentar
awesom-o Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 XP-M har vel ulåst multiplier, så sjekk at denne er stilt inn riktig! Lenke til kommentar
Makky Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 XP-M står ikke oppført hos noen cpu-support pga de er beregnet på bærbare Du må nesten vite hvilken XP-M du har, så du kan sette rett multiplier og FSB. Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 7. september 2007 Forfatter Del Skrevet 7. september 2007 Ok, skal sjekke senere idag. Hva skal multiplieren være? Det er en 2300+ fant jeg ut igår... Lenke til kommentar
persistent Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Dersom det er en 2300+ skal den kjøre på 1866MHz. FSB på denne skal være 266 såvidt jeg kan se. Det kan være derfor du har hatt problemer i utgangspunktet (dersom du har kjørt den på 400). Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 10. september 2007 Forfatter Del Skrevet 10. september 2007 Ok, ja, Får sette den ned idag og se om det hjelper noe. Fant ikke noe sted i BIOSen hvor jeg kunne justere MHz. Kun FSB... Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Har nå satt den i med 266MHz FSB, men får ikke justert Frekvensen noen steder i BIOSen. Nå kjører den på latterlige 796MHz! Finnes det noen programmer som kan tvinge frekvensen opp? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Har nå satt den i med 266MHz FSB, men får ikke justert Frekvensen noen steder i BIOSen. Nå kjører den på latterlige 796MHz! Finnes det noen programmer som kan tvinge frekvensen opp? 9474027[/snapback] Har du satt riktig multiplier? Skal være 7x. Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Fant ikke noe sted og justere den:S Er det noe programm som kan gjøre dette fra Windows eller? Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 12. september 2007 Forfatter Del Skrevet 12. september 2007 Fant ut at Multiplieren stilles ved hjelp av jmpere. Har nå satt den til 7x, men får fortsatt ikke stillt inn riktig frekvens. Har nå satt FSB til 180MHZ, setter jeg mer vil den ikke starte. Jeg har nå en frekvens på 1,26GHz... Kan det være noe annet jeg må gjøre? Er multiplieren riktig? Lenke til kommentar
awesom-o Skrevet 12. september 2007 Del Skrevet 12. september 2007 (endret) prøv med høyere multiplier. 10x f.eks, da får du 180mhz*10=1800mhz. XP-M pleier vel å være ganske gode overklokkere og, så mulig du kan kjøre med enda høyere multiplier. (kommer ann på kjølinga du har) Endret 12. september 2007 av awesom-o Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 13. september 2007 Forfatter Del Skrevet 13. september 2007 Forsøkte og kjøre noen spill på den igår og da restarta maskinen seg flere ganger. Temperaturen ligger på ca 40 grader så det burde jo ikke være noe problem. Skal forsøke og sette opp og se om den kjører stabilt på 1.8GHz idag... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå