BrokenTomato Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hei alle sammen. Har noen spørsmål i forbindelse med økt inntekt. Jeg kommer da til å ha mer penger til gode enn jeg vanligvis har, dvs. at jeg da kan enten spare mer (BsU og Sparekonto) eller betale ned mer på lån som jeg har. Spørsmålet er bare hva som lønner seg? Jeg har et lite forbrukslån, som har en syk rente. (Brukt til å kjøpe en laptop) Der har jeg igjen 10 000 kr og betale ned på. Tror det er 17 - 19% rente. Så har jeg et blankolån som har gått til bil og andre småting ifm. flytting. Der har jeg utestående 80 000 kr. Betaler 2000 kr i mnd på dette lånet. Så er spm. hvis jeg har 3000 kr til overs en måned, hva bør jeg spare, og hva bør jeg bruke på evt. hvilket lån? Det jeg har tenkt selv er å betale kanskje 1000 kr ekstra på det dyre forbrukslånet, og spare resten. Noen ideer? Mvh Jørgen Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Enkel regel: Du bør plassere pengene der du har høyest rente. Har du f.eks. en innskuddsrente på 5& og en lånerente på 10%, så sier det seg selv at det som lønner seg mest er å nedbetale lånet. Jeg ville ha nedbetalt det dyreste lånet med så mye som mulig, altså forbrukslånet på 17-19%. Bort med svineriet. Jeg ville ikke nødvendigvis betalt ned med hver eneste krone jeg har tilgjengelig, da det kan dukke opp uforutsette utgifter, men heller latt det være igjen en liten slump. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Uten tvil, betal ned forbrukslånet. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Etter det da? Billånet? Eller skal jeg la det gå som det går? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Lånene dine er sansynligvis så dyre at du bør betale dem ned før du begynner å vurdere å spare i noe som helst. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Så når man har lån, så bør man ikke spare? Gjelder dette boliglån også? Jeg kommer nok til å spare endel ved siden av, da dette ofte er greit om ekstra utgifter kommer til. Skal ihvertfall betale mer på lånene. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Så når man har lån, så bør man ikke spare? Gjelder dette boliglån også? Jeg kommer nok til å spare endel ved siden av, da dette ofte er greit om ekstra utgifter kommer til. Skal ihvertfall betale mer på lånene. 9431156[/snapback] Jo, det er lurt å spare opp noe ved siden av så man har noe ryggdekning hvis det skulle komme noe uforusett. Har man 3000 til overs en gang, så er det ikke noe i veien med å sette 1000 kr i bufferkassa og resten inn på det dyreste lånet. Slik at man både legger av en sum, og nedbetaler en sum. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Det avhenger av hvor vanskelig det er å gjøre blankolånet større, og hvor dyrt det er. Hvis det er veldig dyrt og du ikke kan ta opp mer igjen seinere kan du kanskje like godt ha et kredittkort du kan bruke i kriser som å spare noe særlig. Litt penger bør du selvsagt uansett ha i bakhånd, men hvis det er enkelt å låne mer er det ikke nødvendig å ha så mye. Ang. forbrukslånet synes jeg ikke du trenger å ha mange penger i bakhånd før du bruker alt du får inn på å betale det ned. Hvis blankolånet er billigere, og du kunne gjort det større, burde du gjort det og betalt ned forbrukslånet med pengene. Lenke til kommentar
trra Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg ville ha betalt ned på lånene uansett før jeg begynte å spare, sjeldent du får bedre rente på en sparekonto enn det du har i rente på lån. Skal du f.eks kjøpe deg noe til 30k om 1 år ville jeg eller betalt ned 2500ekstra i mnd og eller lånt opp igjen når jeg skulle kjøpt. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Godt poeng det. Da blir det gående til lån i første omgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå