Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bankelyd når man bremser


Fishboone

Anbefalte innlegg

Har dukket opp bankelyd når jeg bremser. Bremse pedalen går litt inn sammtidig som det banker/rykker. Det kommer ikke lyder når jeg drar i håndbrekket. skivene er fine og lager ol. er fine og stramme. Har testa att Bremsekraftforsterker funker. Det er abs-bremser på bilen.

 

Link til en som har samme problem:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=301162

 

Noen forslag?

 

 

 

Ford Escort CLX 1.6 1991

Endret av Biomec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: dette har jeg ikke noe særlig peiling på ettersom jeg kun har hatt bil med ABS-bremser i under et år.

 

Men... hva med tilsmussing av sensorene på ABS-bremsene?

Kanskje systemet blir «lurt» til å tro at du har blokkert ett forhjul?

 

Så et lignende problem på en amerikansk Ford. ABS-lampet lyset i tillegg.

En grundig vask av bremsesystemet (inkl. sensorene) ordnet biffen.

Lenke til kommentar
Første som dukker opp i hodet mitt er enten at ABS'n fusker eller at skivene kan være dårlige.. Hvordan vet du at det ikke er kast i skivene?

 

Ford er jo kjent for å ha dårlige bremseskiver som fort blir feilslitte..

9430002[/snapback]

 

Pleier kast i skiver å føre til bankelyder da?

 

Har du mulighet til å slå av ABS på denne bilen?

Lenke til kommentar
Første som dukker opp i hodet mitt er enten at ABS'n fusker eller at skivene kan være dårlige.. Hvordan vet du at det ikke er kast i skivene?

 

Ford er jo kjent for å ha dårlige bremseskiver som fort blir feilslitte..

9430002[/snapback]

 

Pleier kast i skiver å føre til bankelyder da?

 

Har du mulighet til å slå av ABS på denne bilen?

9430116[/snapback]

 

Yes, det blir bankelyder av bremseskiver med kast i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er dette en av de første Escortene med ABS? Den som hadde en helst spesiell Ford-designet ABS-løsning? Husker ikke hvordan den fungerte, men husker at den ikke ble typegodkjent i Finland pga at den økte bremselengden enormt. Det var noe med måten denne ABSen pulserte på, med svært lav frekvens og lang pause hver gang den slapp opp trykket på klossene. Tror dette med frekvensen hadde med motorturtallet å gjøre? Kanskje noen husker/vet bedre?

Lenke til kommentar
Første som dukker opp i hodet mitt er enten at ABS'n fusker eller at skivene kan være dårlige.. Hvordan vet du at det ikke er kast i skivene?

 

Ford er jo kjent for å ha dårlige bremseskiver som fort blir feilslitte..

9430002[/snapback]

 

Pleier kast i skiver å føre til bankelyder da?

 

Har du mulighet til å slå av ABS på denne bilen?

9430116[/snapback]

 

Da burde jo lyden følge omdreiningene på hjulet/skiva. Skal ut å se på det.

Hadde vert greit å kunne slå av abs systemet for å utelukke den muligheten.

Lenke til kommentar
Første som dukker opp i hodet mitt er enten at ABS'n fusker eller at skivene kan være dårlige.. Hvordan vet du at det ikke er kast i skivene?

 

Ford er jo kjent for å ha dårlige bremseskiver som fort blir feilslitte..

9430002[/snapback]

 

Pleier kast i skiver å føre til bankelyder da?

 

Har du mulighet til å slå av ABS på denne bilen?

9430116[/snapback]

 

Da burde jo lyden følge omdreiningene på hjulet/skiva. Skal ut å se på det.

Hadde vert greit å kunne slå av abs systemet for å utelukke den muligheten.

9430775[/snapback]

 

 

Det er ikke veldig lett å høre dette da det kan være kast på forskjellige steder på bremseskivene og det vil forplante seg i hele bilen.

 

Hadde det vært noe galt med ABS-systemet så er jeg ganske sikker på at ABS-lampen ville begynt å lyse, for om det er et hjul som gir signal om at er blokkert og de andre hjulene går rundt med en hastighet på 50-60 km/t så vil den lagre dette som en feil og koble ut ABS-systemet og lampe ville lyst.

Lenke til kommentar

Det er jo mest sannsynlig at det er kast i skivene foran, siden du ikke har skiver bak.

Heller ikke vil du få vibrasjoner ved å dra i håndbrekket da det vriker på bakhjulene, og som vi vet så tar alle bremser rundt 60-70% på for hjulene.

Derfor så er sjansen liten for å skjeve skiver bak på bilen, såfremt at du ikke har problemer med treghet i bremsene bak.

Lenke til kommentar

Har erfaring med dunkelyder på en Vw Bora 2001 modell.. Der var det hjulboltene som satt for løst :blush:. Da var det dunkelyder ved brems og akselerasjon i sving. Visstnok et større problem hvis du har alu felger.

 

 

Måtte bytte ABS sensor på min Vw Vento 97, og da lyste ABS lyset + at ABS'en plutselig slo seg inn og du fikk den karakteristiske skrapelyden.

 

 

Uten at jeg er noen ekspert så ville jeg hvertfall sjekket boltene først av alt. Er jo tross alt gratis :)

 

 

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...