Gå til innhold

Hvilken plugg er dette?


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Da jeg var på biltema idag nektet de å vise hvordan man kobler pluggen og sa at kun en autorisert elektriker kunne gjøre dette. Han sa også at det ikke kunne kobles i et vanlig vegguttak, ...

9436215[/snapback]

Og her har Biltema helt rett. Trefase-tilkobling krever autorisert elektrikker.

9436456[/snapback]

Med fare for at hukommelsen fra elektrolinja for 15 år siden er litt rusten så tror jeg at man har lov til å installere slikt uten fagbrev så lenge det ikke er snakk om faste installasjoner. Siden det er snakk om pluggen på ledninga som sitter fast i ovnen og ikke stikkontakten på veggen på kjøkkenet så tror jeg det er lov å koble slikt selv.

 

Men korriger meg gjerne om noen har oppdatert kunnskap om hva som står i forskriftene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men korriger meg gjerne om noen har oppdatert kunnskap om hva som står i forskriftene.

9439659[/snapback]

 

Dette har du lov til å gjøre selv

 

Men gjør det ordentlig, slik at det ikke oppstår fare!

 

• Skifte dekselet for koplingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.

 

• Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel.

 

• Kople til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.

 

• Kople til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A med og uten jording.

 

• Kople til og reparere lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og også brytere på ledningen.

 

• Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller"sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må værestrekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk.

 

Finner du ikke beskrivelse her av det arbeidet du hadde tenkt å gjøre?

Da er det sannsynligvis et arbeid du ikke har lov til å utføre selv.

Ring i stedet til en registrert installatør.

 

Trepol er ikke nevnt, mens topolt er nevnt spesifikt flere steder.

Endret av Melkekartong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe varmeelement med 3 "innganger"/"faser", nei, men i 3fasovner er det flere elementer som er koblet opp noe ála slik:

post-99734-1189095196_thumb.jpg

(En kjapp slurvetegning)

 

 

De er nok koblet etter det nederste prinsippet.

Om termostaten styres via et relé (ikke mekanisk), vil det si at man er avhengig av å koble på riktige faser, eller om viftemotoren (om det eksisterer en) i ovnen trenger 3fas, så funker det ikke å bare velge seg 2 av fasene.

(Sannsynligvis er evt. viftemotoren i så fall kun koblet på to av fasene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...