Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

HMS-krav til søvn i militæret

thesinner

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er vaktsoldat i forsvaret og har nettop fått beskjed om at vi ikke får lov å sove i våre egne senger på kaserna lenger. Dette er fordi befalet har funnet ut at vi skal sove i vaktlokalet. Et lite kontor-rom som tidligere var møblert med et skrivebord og en pc skal vi nå bruke som felles soverom. Jeg vet ikke hvor stort rommet er, men dette kan jeg eventuellt finne ut av. Det er hvertfall mye mindre enn rommene vi vanligvis bor bare 4 personer på. De har greid å stappe 3 køyesenger inn dit og skal gjøre plass til en køyeseng til, altså 8 sengeplasser totalt.

Vi er veldig misfornøyd med denne ordningen og jeg trenger nå hjelp for å finne ut om vi kan bevise at det ikke er forsvarlig å sove på denne måten.

Dette er punktene jeg har forestilt meg det kan være sjanser å "vinne" på.

1. Rommet er for lite til at 8 mennesker kan bo der, mtp brannsikkerhet.

2. Det finnes ikke dusj i bygget

3. Inntil videre er vi flere enn 8 soldater som deler på sengene, så vi må nå skifte på sengen hver gang vi skal sove.

4. Rommet er ikke lyd- eller lys-isolert, dette er et stort problem for nattevaktene som sover om dagen, da det er biltrafikk rett utenfor vinduet i tillegg til TV og mye prating og latter i oppholdsrommet vegg i vegg. De har lovet å bestille persienner så det hvertfall blir mørkt der, men det har ikke engang blitt bestillt ennå.

5. Det er ingen leselamper til hver seng, bare en sterk taklampe med lysrør. Dette gjør at man ikke kan lese på sengen f.eks mens andre prøver å sove og vil ha det mørkt.

Rommet er åpenbart ikke bygget for å sove i, jeg mener å ha hørt at soverom på arbeidsplasser må bygges spesielt til formålet.

Hjelp, vi trenger all info vi kan få om regelverk og lover som er relevant i forhold til dette. Hadde vært så deilig å gå til troppsjefen med argumenter som tvinger han til å utbedre tilbudet eller la oss sove på kasernene igjen.

På forhånd, tusen takk!

Endret av thesinner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Det burde stå et par ting som kan hjelpe deg i soldathåndboken. Hvis du ikke har fått den utdelt, så skal det uansett ikke være et problem å få tak i en. Har du snakket med din TMO? Det burde være første skritt. Rommet må også fylle alle krav til brannsikkerhet, det er jeg rimelig sikker på.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt dette opp med tillitsvalgt, dem tar det opp med hovedtillitsvalgt, og snakk mye om hvor dårlig denne "ordningen" er. Skriv gjerne med kompanisjef om dette, hvor du kommer med de saklige argumentene du har presentert i dette innlegget. Drit i om det er ulovlig; det er uheldig for utføringen av tjenesten. Dere vet tross alt ganske lite om HMS-bestemmelser, og han vet ganske mye.. Bare la ballen ligge død.

Stille protest oppfattes som ulydighet som igjen straffes hardere, så dette er ikke veien å gå.

I starten helte jeg veldig mot å være superenig med deg, men det er enklere å snakke om fag med fagfolk dersom en ikke er påståelig. Spør hvorfor dette er en så mye mer genial løsning enn å sove ordentlig, og godta ethvert svar. Er du misfornøyd refererer du svaret videre.

Hvis du velger å ta denne kampen; ikke gi deg når du først har begynt. Sørg for at du har støtte innad, og bruk helst de definerte kanalene som TV, HTV osv. Blir bare mer saklig. Skriv heller enn å diskutere, så blir du eventuelt innkalt til møte på ordentlig vis..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hei, jeg er vaktsoldat i forsvaret og  har nettop fått beskjed om at vi ikke får lov å sove i våre egne senger på kaserna lenger. Dette er fordi befalet har funnet ut at vi skal sove i vaktlokalet. Et lite kontor-rom som tidligere var møblert med et skrivebord og en pc skal vi nå bruke som felles soverom. Jeg vet ikke hvor stort rommet er, men dette kan jeg eventuellt finne ut av. Det er hvertfall mye mindre enn rommene vi vanligvis bor bare 4 personer på. De har greid å stappe 3 køyesenger inn dit og skal gjøre plass til en køyeseng til, altså 8 sengeplasser totalt.

Vi er veldig misfornøyd med denne ordningen og jeg trenger nå hjelp for å finne ut om vi kan bevise at det ikke er forsvarlig å sove på denne måten.

Dette er punktene jeg har forestilt meg det kan være sjanser å "vinne" på.

1. Rommet er for lite til at 8 mennesker kan bo der, mtp brannsikkerhet.

2. Det finnes ikke dusj i bygget

3. Inntil videre er vi flere enn 8 soldater som deler på sengene, så vi må nå skifte på sengen hver gang vi skal sove.

4. Rommet er ikke lyd- eller lys-isolert, dette er et stort problem for nattevaktene som sover om dagen, da det er biltrafikk rett utenfor vinduet i tillegg til TV og mye prating og latter i oppholdsrommet vegg i vegg. De har lovet å bestille persienner så det hvertfall blir mørkt der, men det har ikke engang blitt bestillt ennå.

5. Det er ingen leselamper til hver seng, bare en sterk taklampe med lysrør. Dette gjør at man ikke kan lese på sengen f.eks mens andre prøver å sove og vil ha det mørkt.

Rommet er åpenbart ikke bygget for å sove i, jeg mener å ha hørt at soverom på arbeidsplasser må bygges spesielt til formålet.

Hjelp, vi trenger all info vi kan få om regelverk og lover som er relevant i forhold til dette. Hadde vært så deilig å gå til troppsjefen med argumenter som tvinger han til å utbedre tilbudet eller la oss sove på kasernene igjen.

På forhånd, tusen takk!

9429515[/snapback]

1. Det er tydligvis vindu i rommet, der har du alternativ rømningsvei.

2. Dusje kan du gjøre på kaserna. Er ingen menneskerett å dusje hver dag i forsvaret.

3. Hørt om sovepose?

4. Stapp noe i øra, gule propper får du gratis av forsvaret.

5. Har man et absolutt behov for å lese kan man gjøre det i oppholdsrommet.

Makan til syting! Tusenvis av soldater har vært gjennom vakttjeneste med trange rom, lite søvn og null privatliv. Bare å finne seg i det. Har selv bodd på 5 kvm med 6 andre i tre-fire uker i ett strekk.

Syter du like mye når du må sove i telt med 7 andre på øvelser også?

Lenke til kommentar

har noen tanker om dette:

1. Å være i militæret handler mye om å gjøre som man får beskjed om uavhengig av hvor dumt eller unødvendig man synes at det er.

2. Selvom det sies at dere ikke skal sove på kaserna mer betyr ikke dette at det er en situasjon for resten av militærtjenesten. Det kan være som en hvilkens som helst øvelse der dere i en periode blir satt i en ubehagelig situasjon for å lære å takle situasjoner som ikke er ideelle.

3. Militærtjenesten er en trening for krig, Man blir satt i mange situasjoner som ikke er drømmesituasjonen. Man lærer å tolerere situasjoner som man helst skulle slippe unna, om man hadde valget.

Anbefaler det å se på dette som en øvelse, og ikke fokusere på hvor drittsekk du synes befalet er. Da går tida mye fortere og man lærer kanskje noe om seg selv.

Lenke til kommentar
Makan til syting! Tusenvis av soldater har vært gjennom vakttjeneste med trange rom, lite søvn og null privatliv. Bare å finne seg i det. Har selv bodd på 5 kvm med 6 andre i tre-fire uker i ett strekk.

Syter du like mye når du må sove i telt med 7 andre på øvelser også?

9430109[/snapback]

Helt enig. Dere kan ikke lese på sengen?! Dere er soldater, ikke hotellgjester.

"Slutt å syte, begynn å yte" var det noe som het da jeg var inne for et par år siden. Det er ingen dum regel.

Lenke til kommentar
2. Selvom det sies at dere ikke skal sove på kaserna mer betyr ikke dette at det er en situasjon for resten av militærtjenesten. Det kan være som en hvilkens som helst øvelse der dere i en periode blir satt i en ubehagelig situasjon for å lære å takle situasjoner som ikke er ideelle.

Ville bare svare på akkurat dette og si at, jo, dette er situasjonen for resten av militærtjenesten, som i mitt tilfelle er ca 4 måneder. Såklart syter jeg ikke når jeg må sove i telt eller andre fæle steder på øvelse, poenget er at dette blir vår hverdag fremover.

Jeg er veldig klar over hvor bortskjemte vi vaktsoldater er i forhold til mange andre i forsvaret, men det er totalt irrelevant for denne tråden. Selv om andre har det verre betyr det ikke at jeg ikke har noe grunn til å forsvare og prøve å gjøre noe for å beholde den situasjonen jeg er vant med hittils i forsvaret.

De siste postene som nevner syting osv er til null hjelp for meg og derfor off topic i denne tråden. Jeg driter vel i om dere som sikkert har søkt dere inn i forsvaret av egen fri vilje har det verre enn meg og føler dere tøffe pga det.

Takk til de som eventuellt kommer med hjelp og forslag til orginalposten min, om dere ikke har noe å poste som svarer til det jeg spør om i den, så ikke post i det hele tatt.

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere i tråden, TMO'en vår er helt ny, veldig uerfaren og har lite kunnskap om disse tingene. Jeg pratet med han i tidligere i dag og han lovte å prøve å finne ut mer, men jeg har jo allerede et godt forsprang på han, selv om jeg ikke har funnet så mye som kan hjelpe meg ennå.

Lenke til kommentar

Poenget er at du virker som om du prøver å finne så mange grunner som mulig til hvorfor du ikke liker dette.

I og med at du ikke allerede har en tungtveiende grunn, så synes jeg det blir tåpelig å be om forslag på hvilke argument du skal bruke for å få slippe.

Så lenge dere er på vakt så er det vel et poeng at dere skal være der. Hvis ikke hadde det jo vært enklere for alle at dere sov på kaserna.

Men hva er hovedproblemet ditt med å sove på dette rommet?

Lenke til kommentar

Denne tråden handler om å finne argumenter til å overbevise troppsjefen om at vi ikke kan bo på det rommet, jeg driter vel i om rommet jeg sover i er i henhold til brannsikkerthet osv.

Det som faktisk plager meg er mange småting: at jeg må bo så langt unna dusj og skapet mitt, at jeg deler seng med mange andre og derfor må ta av og på sengetøy hver gang jeg bruker senga, at det ikke er mulighet for å stenge for lys om dagen. Men aller mest: akkurat som du sier, det ville vært enklere for alle å sove på kaserna, men befalet er så jævla paranoide at de tror at vi må være i UMIDDELBAR nærhet av vakta når vi sover i tilfelle Russland innvaderer eller Osama kommer og vil inn. Det er så meningsløst og unødvendig at vi blir tvunget til dette her...

Lenke til kommentar
Denne tråden handler om å finne argumenter til å overbevise troppsjefen om at vi ikke kan bo på det rommet, jeg driter vel i om rommet jeg sover i er i henhold til brannsikkerthet osv.

Det som faktisk plager meg er mange småting: at jeg må bo så langt unna dusj og skapet mitt, at jeg deler seng med mange andre og derfor må ta av og på sengetøy hver gang jeg bruker senga, at det ikke er mulighet for å stenge for lys om dagen. Men aller mest: akkurat som du sier, det ville vært enklere for alle å sove på kaserna, men befalet er så jævla paranoide at de tror at vi må være i UMIDDELBAR nærhet av vakta når vi sover i tilfelle Russland innvaderer eller Osama kommer og vil inn. Det er så meningsløst og unødvendig at vi blir tvunget til dette her...

9472572[/snapback]

Du bekrefter jo her hvor dumt det er. Du sier du driter i brannsikkerhet osv. Med andre ord er du ute etter å finne vikarierende motiver for at du skal få en litt mere bedagelig hverdag.

Du har mindre enn et år igjen av tjenesten din, så bit det i deg og ta det som en mann!

Jeg sa at det er enklere for alle at dere sover på kaserna, med mindre det er et poeng i at dere må være tilstede. Så i og med at man har funnet denne løsningen så er det nok en grunn til at dere skal være der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...