^fmj Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Trådløst nettverk over 100m, hvor mye fancy greier trenger man da? Har testet litt med en billig router + usb-wlan-dings, klarte da rundt 40-50 meter. Hva trenger jeg? Endret 4. september 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Hva med å bygge to antenner av «Pringle-prinsippet». Har sett tester som rekker omtrent 6 km i fri sikt! Det avhenger at routeren har muligheter for tilkobling av annen antenne (ledning). Kanskje du rekker med å bygge kun en antenne, ettersom du bare skal gå 100 meter. Skal vi se om vi finner noen lenker her: F.eks. her er noe på norsk. OBS OBS!! Vær forsiktig så du ikke bestråler deg selv eller andre! Dette er i mikrobølgeområdet! Og antennen forsterker kanskje +15dB! Og husk fri sikt! Endret 4. september 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 (endret) De er kjekke de der, hadde nok prøvd meg på noe sånt hvis det var jeg som skulle bruke nettverket. Har tenkt på: Hus 1: Router + utvendig antenne Hus 2: AP + utvendig antenne Jeg syns det lukter overkill, men det er veldig viktig at dette nettverket blir stabilt. Da er det kanskje ikke så dumt likevel? eller Hus 1: Router med ekstra god rekkevidde Hus 2: AP + utvendig antenne Endret 4. september 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Det er sikkert en løsning det du ser for deg der ja. Ellers har jeg ikke så mye erfaring med andre løsninger. Men tror det går an å sette opp en tredje «gateway» mellom de to aktuelle husene. Men det krever selvfølgelig at det er noe der – mellom husene da. EDIT: Uansett vil det være en god løsning å få antennene utendørs. All erfaring med UHF-båndet tilsier iallfall det, selv om dette ikke akkurat er i dette båndet. Endret 5. september 2007 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hva du behøver av antenner bestemmes av ønsket signal/støyforhold og støy fra andre WLAN (og f.eks trådløstelefoner i 2,4GHz båndet). På 100M og med fri sikt kan man trolig sette opp en link med to stk WRT54GL med Hyperwrt firmware og litt økt effekt. (sett de f.eks i 1.)vinduskarm 2.)utvendig antenne eller 3.)vanntett boks ute). Det vil selvsagt bli enda bedre om man kobler på f.eks en flatpanelantenne med ca 15dBi på den ene. Det går også fint om man bruker en router man har fra før og en WRT54GL i 'client mode', men da må man sannsynligvis opp med en slik 15dBi +/- for å få god link. Med to WRT54GL kan man sette opp en WDS-link og som trådløse aksesspunkt samtidig. Dette gjør at du får god dekning trådløst i begge hus i tillegg til link imellom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå