Gå til innhold

Hvilket kamera skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå enderlig bestemt meg for å kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera.

Derfor har jeg prøvd å se på tester, innlegg, osv. Problemet mitt er bare det at siden jeg er ganske fersk på dette området vet jeg ikke helt hva man bør se etter.

For min del er bildekvaliteten ( fargene, at det ikke blir kornete) viktigst.

Så er det noen som kan gi meg noen tips om et godt kjøp?

maks ca 10.000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en fin liste over alle kamera som oppfyller dine krav. Du kan kjøpe:

Nikon D40

Nikon D40x

Nikon D50 (mest aktuellt brukt)

Nikon D70 (mest aktuellt brukt)

Nikon D70s (mest aktuellt brukt)

Nikon D80

Canon EOS 350D

Canon EOS 400D

Canon EOS 30D

Canon EOS 20D (mest aktuellt brukt)

Sony α100

Olympus E-410

Olympus E-510

Olympus E-400

Olympus E-330

Olympus E-500

Pentax K100d

Pentax K10d

Samsung GX-10

the list goes on.

Med andre ord. Vær mer spesifikk :)

Lenke til kommentar

Velkommen til diskusjon.no :), hjem for fanboys av alle sorter

Fine nybegynnerkamera er bla

Nikon D40/x

Canon EOS 350/400d

Pentax k100d

Olympus e-400/410

alle tar gode, skarpe bilder. det som skiller de er for det meste ergonomi og funksjoner. Som førstegangskjøper tror jeg du vil bli fornøyd uansett hvilket du velger.

Alle de overnevnte leveres med rimelige kitlinser som fungerer utmerket til å lære seg å fotografere med.

Tenker du å kjøpe prima vare fra første stund kan storebrødrene være gode:

Nikon D80

Canon EOS 20/30d

Pentax k10d

Olympus E-500/510

Samsung GX10

Som nybegynner vil du ikke merke noe serlig forskjell på disse og de øverste bortsett fra kanskje byggekvalitet, større søkere og hastighet. Men alt i alt vil disse kameraene etterlate større rom å vokse i. Skal man først investere i et ordentlig hus, bør man også supplementere med god optikk. En god standarzoom er bra som første objektiv, da får man litt vidvinkel, og litt tele. Så kan man gå lavere eller høyere om man føler behov for dette senere.

God standarzoom til alle overnevnte er bla optikk fra tredjepartsprodusenter som sigma og tamron, de leverer like linser med alle fatningene.

Uten å bli helt fanboy kan jeg si at Tamrons 17-50mm f/2.8 samt Sigmas 18-50mm f/2.8 har fått mye skryt, disse har også nyttig zoom ommråde.

PS: ikke kjøp et kamera før du har fysisk hold i det og føler deg komfortabel med det. ergonomi er viktig for å trives med kamera.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

D80! D80! D80! :w00t: he he....

Å lese mange tester og forumtråder er vel og bra, men jeg anbefaler (slik som mange andre kommer til å gjøre ;) ) å komme deg ut i fotobutikkene der du bor og kjenn på kameraene. Finn ut hvilket kamera som ligger best i dine hender. Jeg mener det er alfa-omega. Det var iallefall det for meg :yes:

Bildekvaliteten vil stort sett være jevnt over god på alle kameraer i din prisklasse. Forskjellene ligger vel mer i det tekniske skulle jeg mene.

Lenke til kommentar

Ikke for å virke negativ, men det her er litt som å rusle innom "bil og motor"-forumet og poste "Hvilken bil skal jeg kjøpe? Den må kunne kjøre." :ermm:

Du gir oss ikke akkurat mye å gå etter.

Min anbefaling er: les kjøpeguiden for speilrefleks først. Hvis du ikke har så veldig mye kunnskap om fotografering, så kan det være en fordel å lese fotokompendiet også. Og så bør du vel kanskje tenke deg litt om og vurdere om speilreflekskamera er det rette, eller om du klarer deg med et kompakt- eller superzoomkamera i stedet :ermm:

Ellers er alle kameraene som MrLee postet utmerkede kameraer som leverer bra bildekvalitet. De har litt forskjellige egenskaper, men i klassen "under 10000" er det omtrent umulig å dra frem noen "klassevinner", siden alle er bra på forskjellige måter. Så der kommer det en stor grad av personlig preferanse inn i bildet, spesielt med tanke på ergonomi og brukergrensesnitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...