Gå til innhold

BK: En grå dag ved Foten

tomsi42

Anbefalte innlegg

Så en en annen bildekritikktråd at 16:9 formatet er fint for landskap. Så det måtte jeg prøve.

Her et sommerbilde fra Foten (nær Fredrikstad).

Exif: 1/250s, f/11, 17mm, ISO 200

Bildet er tatt med en Tamron 17-50mm f/2.8, og levels kontrast osv er klådd på i Photoshop Elements.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... jeg er forsåvidt enig i Oljens forslag på beskjæring her. Da virker ikke himmelen så dominerende og horisonten kommer lenger unna midten, noe som hjelper endel. Og på tross av de lyse steinene nederst til høyre som tar blikket mitt litt, synes jeg bildet har en viss ro over seg. Helhetlig fungerer det så absolutt :)

Lenke til kommentar

Gode forslag her. Det er alltid interessant å høre hvorfor dere mener det virker eller ikke, samt komme med forslag på hvordan dere ville gjort det.

Jeg var ikke helt fornøyd med photoshoppingen, så jeg har laget en ny versjon.

Her har jeg ikke vært så hard på kontrast og saturation. I tillegg har jeg croppet på nytt for å få med litt mer av forgrunnen samtidig som jeg har prøvd å følge forslagene deres.

Tom

Lenke til kommentar

Et mye bedre bilde denne gang :thumbup:

Det var lurt å roe ned bruken av kontrast og saturation. Fargene kom mer til sin rett og hele bildet ble lysere og fikk litt mere liv liksom. Lurt å ta med mer av forgrunnen også :yes:

Dessverre ser jeg at horisonten er en aning skjev mot høyre, men litt flisespikking er vel lov :whistle:

Endret av preje
Lenke til kommentar
Dessverre ser jeg at horisonten er en aning skjev mot høyre, men litt flisespikking er vel lov  :whistle:

9429547[/snapback]

Det er helt korrekt - originalen er for skjev (mot venstre) og verktøyet for å rette opp skjeve horisonter i Photoshop Elements 4.0 stinker - så det ble som det ble :( Lightroom og Picasa har mye bedre verktøy for den jobben...

Tom

Lenke til kommentar
Dessverre ser jeg at horisonten er en aning skjev mot høyre, men litt flisespikking er vel lov  :whistle:

9429547[/snapback]

Det er helt korrekt - originalen er for skjev (mot venstre) og verktøyet for å rette opp skjeve horisonter i Photoshop Elements 4.0 stinker - så det ble som det ble :( Lightroom og Picasa har mye bedre verktøy for den jobben...

Tom

9429566[/snapback]

Man kan ikke få alt her i verden :no:

Bildet ble bra uansett syns nå jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...