tomsi42 Skrevet 4. september 2007 Rapporter Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Så en en annen bildekritikktråd at 16:9 formatet er fint for landskap. Så det måtte jeg prøve. Her et sommerbilde fra Foten (nær Fredrikstad). Exif: 1/250s, f/11, 17mm, ISO 200 Bildet er tatt med en Tamron 17-50mm f/2.8, og levels kontrast osv er klådd på i Photoshop Elements. Tom Endret 4. september 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 4. september 2007 Rapporter Del Skrevet 4. september 2007 Her er mitt forslag til beskjæring: Himmelen utgjør nå ca 1/3, det samme gjør steinene i forgrunnen. Det øvrige, tangen sjøen og svaberget, utgjør 1/3 i mellompartiet. Lenke til kommentar
preje Skrevet 4. september 2007 Rapporter Del Skrevet 4. september 2007 Hmmm... jeg er forsåvidt enig i Oljens forslag på beskjæring her. Da virker ikke himmelen så dominerende og horisonten kommer lenger unna midten, noe som hjelper endel. Og på tross av de lyse steinene nederst til høyre som tar blikket mitt litt, synes jeg bildet har en viss ro over seg. Helhetlig fungerer det så absolutt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. september 2007 Gode forslag her. Det er alltid interessant å høre hvorfor dere mener det virker eller ikke, samt komme med forslag på hvordan dere ville gjort det. Jeg var ikke helt fornøyd med photoshoppingen, så jeg har laget en ny versjon. Her har jeg ikke vært så hard på kontrast og saturation. I tillegg har jeg croppet på nytt for å få med litt mer av forgrunnen samtidig som jeg har prøvd å følge forslagene deres. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 4. september 2007 Rapporter Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Nydelige farger i det bildet, tomsi42 RandiA Endret 4. september 2007 av RandiA Lenke til kommentar
preje Skrevet 4. september 2007 Rapporter Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Et mye bedre bilde denne gang Det var lurt å roe ned bruken av kontrast og saturation. Fargene kom mer til sin rett og hele bildet ble lysere og fikk litt mere liv liksom. Lurt å ta med mer av forgrunnen også Dessverre ser jeg at horisonten er en aning skjev mot høyre, men litt flisespikking er vel lov Endret 4. september 2007 av preje Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. september 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. september 2007 Dessverre ser jeg at horisonten er en aning skjev mot høyre, men litt flisespikking er vel lov 9429547[/snapback] Det er helt korrekt - originalen er for skjev (mot venstre) og verktøyet for å rette opp skjeve horisonter i Photoshop Elements 4.0 stinker - så det ble som det ble Lightroom og Picasa har mye bedre verktøy for den jobben... Tom Lenke til kommentar
preje Skrevet 4. september 2007 Rapporter Del Skrevet 4. september 2007 Dessverre ser jeg at horisonten er en aning skjev mot høyre, men litt flisespikking er vel lov 9429547[/snapback] Det er helt korrekt - originalen er for skjev (mot venstre) og verktøyet for å rette opp skjeve horisonter i Photoshop Elements 4.0 stinker - så det ble som det ble Lightroom og Picasa har mye bedre verktøy for den jobben... Tom 9429566[/snapback] Man kan ikke få alt her i verden Bildet ble bra uansett syns nå jeg Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 5. september 2007 Rapporter Del Skrevet 5. september 2007 Et fint motiv. Men mangler kanskje noe punch..vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre. Syns motivet mangler kontrast. Ville ha gjort himmelen og havet en aning mer blå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå