HowCome Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Hei! Først av alt - beklager hvis denne tråden er feilpostet. Fant ingen andre gode kategorier, men siden dette med flytting til et annet land stort sett er basert på regler så prøver jeg meg her. Det har seg sånn at jeg vurderer å flytte til England når jeg blir eldre grunnet større mulighter for jobb. Men hvordan er dette for en nordmann? Kan jeg flytte når jeg vil, eller må jeg søke om oppholdstillatelse som man må i f.eks. USA og Canada? Eller er det som å flytte til andre EU land, at man har like store rettigheter å bo, leve og jobbe i England som i Norge? Å få bo i USA er jo et mareritt hvis man ikke gifter seg, så håper at det er enklere i England. Jeg kommer til å jobbe mye, så det å gifte seg med det første blir ikke aktuelt. Å søke om oppholdstillatelse er ikke noe problem, men trodde at det var enklere å flytte til England fra Norge enn til USA siden Norge er med i EØS og England er i EU. Så kort og enkelt: Er det mange problemer å flytte fra Norge til England mtp. oppholdstillatelse og andre praktiske ordninger? Takk for all hjelp! Endret 4. september 2007 av above_trutth Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Dersom du arbeider, er selvstendig næringsdrivende, eller studerer i et annet EU/EØS-land, har du rett til å bo der. Skal du være i landet mer enn tre måneder, må du søke om oppholdstillatelse. Du har også rett til å oppholde deg i et hvilket som helst EU/EØS-land over et ”rimelig tidsrom” (vanligvis inntil seks måneder) dersom du er aktiv arbeidssøker. I noen land innebærer dette å registrere seg ved arbeidskontoret. Lenke til kommentar
HowCome Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Hei! Takk for svar! Jeg skal arbeide, og det ganske mye. Men vet du hvordan det er å få oppholdstillatelse i England? Jeg lurer bare på om dette er så komplisert som for USA, eller om det er egentlig bare en mer formell sak Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Min bror flyttet til England for å studere, og han jobber der nå. Tror ikke det var noen komplisert affære. Bare pass på en ting: Du mister medlemskap i den norske folketrygden, hvis du ikke aktivt sørger for å betale inn "medlemsavgift". Ellers kan sikkert ambassaden være behjelpelig med informasjon! Endret 5. september 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå