Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ny-formatert men pcen henger seg

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har nettopp formatert og pcen henger seg, det som skjer er at alt stopper i ca. 20 sekunder, mens pcen klikker prøver jeg trykke forskjellige ting(i ca. 20 sekunder). Når de ca. 20 sekundene er over blir alt eg har trykket trykket veldig fort på kort tid. Dataen henger seg på denne måten ganske ofte. Kanskje en dårlig forklaring, men prøv å forstå :p Er det noen som har noe forslag til en løsning ?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sjekke strømstyringen, hvis du kjører windows kan du bare høyreklikke på skrivebordet og velge "egenskaper" eller "properties" hvis du kjører XP, hvis du kjører Vista velger du "personalize" derreter velger du uansett OS "skjermbeskytter" eller "screensaver" og velger "change power settings"

Lenke til kommentar

Hvis PC-en nylig er formattert med dertil reinstallasjon av OS av nyere dato, og denne feilsymptomet er det samme så tyder det på at det er noe av hardwaren som er defekt.

Som nevnt tidligere kan dårlig strømforsyning føre til ustabilitet av denne typen, men man løser ikke dette ved hjelp av strømstyring. Problemer med ram, prosessor eller strømforsyning merker man oftest ved blåskjerm.

Det som er mest sansynlig er som nevnt tidligere i tråden at harddisken stopper å respondere. Da henger alt seg i windows inntill harddisken reagerer. Merk at det også kan være feil med harddiskkontroller eller kablinga mellom hovedkort og harddisk. Kutter strømmen så vil du høre at disken spinner ned, men jeg har ikke hørt om tilfeller der windows stenger av harddisken i hytt og pine.

Ta en visuell sjekk inni kabinettet og se til at kablene er festet som de skal. Se etter skade på datakabel og strømkabel. Sjekk også temperaturen på disken mens windows kjører. Det er mange programmer som kan gjøre det, bl.a. HD Tune.

Finner du ingenting ut så langt kan du laste ned Ultimate Boot CD og kjøre produsentens eget verktøy for å teste disken.

Lenke til kommentar

jeg syntes det virker som om systemet venter på svar fra noe. jeg plaier med alle nye hovedkort jeg kjøper å skruav alt jeg ikke bruker, fra bios. men det kan funke fint å gjøre det fra enhetsbehandling også.

egenskaper på "min datamaskin" gå til tabben "maskinvare/hardware" og derretter "enhetsbehandling/device manager"

eksempler på ting å skru av. comport og seriellport. eventuelt lydkortet på hovedkortet om du har et annet. osv.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...