Gå til innhold

Dual DDR?

PantZman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dual ddr betyr at minne controlleren har mulighet for å bruke 2*64 bits overføring, i motseting til 1*64. Dette dobbler maksimums overføringshastighet. Det meste du lurer på står sikkert her. Vedrørende ytelsen kan du se lit her. De store økelsene er det ikke, bortsett fra i "SPECviewperf 7".

Lenke til kommentar

Har funnet meg 2 kort jeg kunne tenkt meg...

Asus A7N8X Deluxe/GD

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl

og

MSI K7N2G-ILSR

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl

noen som har noen erfaringer med de?

Valgte nforce siden jeg har hørt så mye bra om det.

Skal bruke opp igjen min gode gammle T-Bird 1.4 (266) og kjøpe en 512 DDR PC2700 (får vell ikke utnytta PC3200)

Lenke til kommentar

Jo du kan godt kjøre de på 3200, men du får best ytelse uansett med å kjøre de synkronisert med FSB( ja selv på 266). Hvis prisforskjellen er så liten som hos komplett mellom 2700 og 3200 ville jeg valgt 3200 pga den kan kjøre greit på 2700 med lavere settinger+ hvem vet hva fremmtiden bringer? Kasnje du kan kjøre en CPU med 200Fsb på den, og da kan det være greit å kjøre den synkronisert med minne. Og skal du oppgradere til en CPU som kjører på 166Fsb så kan du da kjøre den synkronisert med minne på gode settinger.

Lenke til kommentar
ser at den PC3200 har CL2.5 og den PC2700 har CL2.. har ikke det en del å si på ytelsen?

Jo, men 3200 kan nokk kjøre cl2 på 2700, og da har du muligheten til å kjøre den på 3200. Men må inrømme at jeg ikke så at 2700 gikk på cl2, men mener forstatt at du bør ta 3200

Lenke til kommentar

At du har samme produsent på Grafikkortet tror jeg ikke du skal bry deg om. Men ville alikavell valgt ASUS sitt. Tror det er et bedre kort, det har vunnet masse teste, og hva tror du MSI har offret for å ta in VGA(som du ikke kommer til å bruke) til samme pris?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke dette med busshastighet. Det står for eksempel at det ASUS A7N8X-koret støtter " RAM-hastighet

DDR266/PC2100, DDR200/PC1600, DDR333/PC2700, DDR400/PC3200"

Samtidig er maks databusshastighet 333Mhz. Hva menes med at DDR400 støttes da, blir ikke dette nytteløst, er det ikke et poeng å kjøpe ting som tilsvarer hverandre (bortsett fra ting som RAM som man kjapt kan oppgradere senere).

Og hcis denne busshastigheten har så mye å si, hvorfor ser ikke det nevnt i debatten Intel/AMD, det virker jo som om de fleste nye Socket 478-kort har 533 MHz. Som f.eks dette kortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&view=detailed

Det kortet skal imidlertid ikke støtte mer enn DDR333-brikker. Det virker jo helt omvendt.

Må få klarhet i disse tingene, for jeg skal ha nytt hovedkort, prosessor og RAM og prøver å finne ting som passer og som gir rimelig ytelse.

Edit: Argh, CL 2 vs CL 2.5 også, må det være så mange forskjellig typer ytelse å forholde seg til, dette er jo et matematisk puslespill av dimensjoner. Finnes det noen slags oppklarende tabell av hva som betyr mest for ytelsen (hastigheten) når det gjelder alle de ulike konfigurasjonene og typene av PC2700 vs PC3200, CL, D-DDR osv. Noe må jo åpenbart være mer verdt/ytelsesøkonomisk (hva man gir i forhold til hva man får) enn andre ting.

Lenke til kommentar

>Nub, du burde kasnje startet en egen post, så det ikke blir rot her?

Ellers kan jeg si at det er forskjell på FSB(Front side buss) og ram hastigheten. De kan kjøre asynkront. Så du kan ha et HK som støtter 333(166*2) FSB, mens 400Mhz ram. Og grunnen til at det ikke nevnes i AMD-intel debatten er nokk at intel trenger en større Fsb en amd, og at de dermed ikke tjener så mye på det. Derfor lager de også nå en med 800Mhz FSb.

Lenke til kommentar

Fikk mitt asus a7n8x Deluxe for noen dager siden og må si at det er et bra kort, det er litt driverproblemer ennå da nforce2 er ferskt.

Hadde en del problemer med raidkontrolleren (pci ide raidkontroller) men det fikk jeg da ordnet.

Kjempebra lyd på det integrerte lydkortet.

Ellers så kan jeg absolutt anbefale asus a7n8x deluxe :D

Det drog opp 3dmark scoren med ca:1000 poeng

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...