Core2Dude Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Jeg har ikke så mye greie på nettverk enda, og trenger derfor hjelp til å kople en PC (med Linux, Ubuntu) til en annen PC som har trådløst nettverkskort (med XP PRO). Hvis dette er mulig i det hele tatt? Jeg prøvde å lage en tegning av problemet i paint som dere kan kikke på for å forstå mer. På bildet har jeg forklart litt mer også! Beklager norsk\dansken i paint-bildet... skulle prøve å forklare det til en dansk venn også Noe du ikke forstår på bildet, så bare spør! Endret 4. september 2007 av Core2Duo_Dude Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Du kan dele internett via Win-XP PC på rommet ditt. Du kan gjøre det ved å velge internet sharing eller å lage en virtuell bro mellom kablet og trådløst i nettverkstilkoblinger. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Du kan dele internett via Win-XP PC på rommet ditt.Du kan gjøre det ved å velge internet sharing eller å lage en virtuell bro mellom kablet og trådløst i nettverkstilkoblinger. 9427555[/snapback] trenger jeg noen kabel (evt. hva slaks kabel) mellom min computer 2 og min computer for å oprette en nettverksbro? btw. takk for verdens kjappeste svar! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Godt spørsmål. Jeg er ikke 100% sikker på om du må ha krysset kabel eller ikke. Mange nettverkskort switcher selv slik at du kan bruke begge typer. Prøv å koble opp en kabel. Sett så opp fast ipadresse på begge og prøv ping. Ipadressen kan være 192.168.2.2 og 192.168.2.3 på nettverkskortene. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Du trenger ikke en krysset kabel, meg og en kamerat gjorde dette med en helt vanlig CAT5 kabel, opprettet kun en bro i Windows. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Når jeg skal oprette en bro\gjøre det mulig for andre PC'er å koble til min PC fra Xp, så kommer det opp en liste med mulige tilkoplingstyper (mellom denne PC'en og den(de) andre PC'en(e). Og det er en mulighet, "Direkte Paralell (LPT1)" Hva slaks kabel trengs for det? bare en vanlig kabel som man bruker til å koble fra routeren og til PC'en for å få internett? Lenke til kommentar
SL4iNTR4X Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Hvis du bruker netverksbro får du mye tregere nett. Det har jeg lært meg. Bruk heller internett deling. Hva slaks kabel trengs for det? bare en vanlig kabel som man bruker til å koble fra routeren og til PC'en for å få internett? Vanlig CAT-5 kabel. Edit2: http://support.microsoft.com/kb/306126 Trenger ikke static IP. Bare la den få automatisk IP. Endret 4. september 2007 av SL4iNTR4X Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Hvis du bruker netverksbro får du mye tregere nett. Det har jeg lært meg. Bruk heller internett deling. Hva slaks kabel trengs for det? bare en vanlig kabel som man bruker til å koble fra routeren og til PC'en for å få internett? Vanlig CAT-5 kabel. Edit2: http://support.microsoft.com/kb/306126 Trenger ikke static IP. Bare la den få automatisk IP. 9427869[/snapback] Takk for guiden, men det er et problem.... Når jeg følger guiden til der jeg skal høyereklikke på den internettilkoblingen jeg bruker, altså i dette tilfelle et trådløst, så ser jeg ingen mulighet for å avhuke "tillat andre netverksbrukere å koble seg til igjennom denne datamaskinens Internettilkobling" Men dette fant jeg på den andre lokaltilkoblingen (kabel) !! der kunne jeg havhuke for dette... men det vil jo ikke nytte særlig mye da jeg får internett gjennom det trådløse.... Og når jeg prøver med nettverksbro så finner XpPC'en ikke den andre Pc'en... eller omvendt... Men jeg tror jeg legger meg for i kveld og satser på mer hell imorgen Lenke til kommentar
fendom Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg har prøvde på noe lignende selv. Klarte å dele min internett kobling for noen årsiden når delte leilighet med kompis. Da fikk jeg inn internett med usb trådløs mottaker, delte/(laget bro) min internett kobling med lan kortet, som var koblet med en krysset kabel til Data nr 2. Funket helt fint. Men skulle prøve det samme igjen her om dagen(på andre pc'er selvfølgelig). Laget meg en krysset kabel, testet at Pc'ene fikk kontakt med hverandre(være sikker på at kabelen var OK). Så koblet jeg PC1 mot internett. Delte så min internett forbindelse men fikk melding om at det var noe kræsj med IP. Prøvde å lage en bro med trådløse og Nettverkskortet, men da mistet PC'en med trådløse nettforbindelsen (enda signalene lyste og den stod som tilkoblet). Så for å si det enkelt. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk til å dele forbindelsen denne gangen, når det i prinsippet skal være ganske lett? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Ser i en annen post her: Det med bro virket ikke. Det var så enkelt som bare å sette trådløs tilkobling til delt. PS: Det er vel slik at en må merke begge portene en skal bruke og så velge bro? Endret 5. september 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
SL4iNTR4X Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hvis du bruker netverksbro får du mye tregere nett. Det har jeg lært meg. Bruk heller internett deling. Hva slaks kabel trengs for det? bare en vanlig kabel som man bruker til å koble fra routeren og til PC'en for å få internett? Vanlig CAT-5 kabel. Edit2: http://support.microsoft.com/kb/306126 Trenger ikke static IP. Bare la den få automatisk IP. 9427869[/snapback] Takk for guiden, men det er et problem.... Når jeg følger guiden til der jeg skal høyereklikke på den internettilkoblingen jeg bruker, altså i dette tilfelle et trådløst, så ser jeg ingen mulighet for å avhuke "tillat andre netverksbrukere å koble seg til igjennom denne datamaskinens Internettilkobling" Men dette fant jeg på den andre lokaltilkoblingen (kabel) !! der kunne jeg havhuke for dette... men det vil jo ikke nytte særlig mye da jeg får internett gjennom det trådløse.... Og når jeg prøver med nettverksbro så finner XpPC'en ikke den andre Pc'en... eller omvendt... Men jeg tror jeg legger meg for i kveld og satser på mer hell imorgen 9428827[/snapback] Man skal gjøre det gjennom det andre tilkoblinga (kabel). Det er den som skal dele internett med Linux. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 Man skal gjøre det gjennom det andre tilkoblinga (kabel). Det er den som skal dele internett med Linux. 9430330[/snapback] Men jeg har jo ikke internett på mitt nettverkskort (kabel). Må jeg da opprette en bro mellom det trådløse og kabel? Eller klarer netverkskortet (kabel) automatisk å finne ut hvor den skal ta internett fra? Men en rar ting som har skjed nå er at det er mulig å huke av deling av internett på det trådløse nå! skjønner ikke hvorfor det kom frem.... men jeg skal prøve å eksperimentere å se hva jeg får til! Lenke til kommentar
SL4iNTR4X Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Men jeg har jo ikke internett på mitt nettverkskort (kabel). Må jeg da opprette en bro mellom det trådløse og kabel? Eller klarer netverkskortet (kabel) automatisk å finne ut hvor den skal ta internett fra? 9432552[/snapback] Kabelen skal dele internett FRA den trådløse. Hvis du oppretter bro vil du få haugevis av problemer og den trådløse vil vise at den koblet fra. Sikkert en bug. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå