Gå til innhold

TerraTec DMX 6Fire 24/96 vs Creative Audigy 2 Platinum

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal bygge meg et lite hjemmestudio til meg og mine gitarer. Skal ha meg et lydkort til pc'en. Det som er viktig er at jeg får plugga både en vokal/instrument mikrofon inn, et midi-keyboard inn og gitaren inn.

Det jeg da lurer på er om hvorvidt jeg kan plugge en elgitar rett inn i 6,3 jack inngangen på disse kortene, bruke plug-ins til å få evt. effekter og ta opp. Jeg lurer også på om noen har noen erfaring fra dette og kan anbefale det ene eller det andre.

Jeg har tenkt å kjøpe meg et effektbrett (Boss GT-6).

Det er en gulvbasert gitarprosessor med en avansert COSM Preamp.

(Se under effekter på www.lydmakeriet.no)

Kan jeg plugge gitaren via denne og inn på et av, eller begge disse lydkortene?

Håper noen kan hjelpe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare liten notis: Til hjemmestudio er Terratec sitt kort å anbefale, ettersom dette kortet har bedre drivere enn Audigy 2. Creatives drivere har en tendens til å lage krøll når man driver med opptak.

Ellers er det ikke helt mulig å bare koble gitaren direkte inn i lydkortet, man må forsterke signalet på en eller annen måte, enten via en DI-boks, forsterker emulator (eksempelvis POD eller V-Amp 2 som jeg er veldig fornøyd med, etc), eller micing av forsterker.

Enkelte gitarbrett har også innebygde forsterker emulatorer, sjekk om Boss'en har det.

Lenke til kommentar

Det funker helt glimrende å plugge en GT-6 i lydkortet. Det kan sikkert la seg gjøre å plugge gitaren rett i lydkortet, også (aka. "rett i bordet"), men det vil du få helt rævva lyd hvis du ikke finner noe software som gir deg forsterkersimulering (i tillegg til effekter). Kjenner ikke til noe slik software selv, men det finnes sikkert dersom du er villig til å betale for den. Vil uansett anbefale GT-6 løsningen, selv om den koster litt penger. Jeg kjøpte min fra http://www.ke-musik.dk/, tror du kan spare litt penger der i forhold til norsk pris. (Du slipper moms i danmark, så prisen blir til slutt omtrent den samme som dansk pris)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...