Gå til innhold

Har jeg en døende strømforsyning?!

Anbefalte innlegg

Hallo

Har hatt min gode gamle 430w psu en del år nå. men siste året har det begynt å skje rare ting med pc en. Tenker det er enten HK eller PSU en det er noe galt med. Til tider kommer det klikkelyder fra diskene (som om de ikke får nok strøm) andre ganger sliter den med å boote opp, ferdig med bios bootscreen, så rebooter. Andre ganger funker den perfekt. Så kan være sata/ata kontrolleren også. MEN! den som gir det strøm er jo PSU en. Tok å sjekka litt nå og fant ut at:

+3,3V ligger på 2,98V

+5V ligger på 4,67V

+12V ligger på 12,5V

-12V ligger på -12,4V

+5VSB ligger på 4,96V

Er det ikke meningen at det skal ligge opp imot det tallet forran?! Jeg har ikke noe peiling på strømforsyninger og strømforbruk på pc'er, så trenger litt hjelp til å lese ut av talla for å finne ut hva som kan være galt. Kjedelig å kjøpe nytt hovedkort, prosessor, skjermkort og minne hvis det er psu en som er fucked..

mvh Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De spenningsverdiene ligger innefor kravene. Klikkelyder fra disken er et kjent symptom og er et tegn på at du snarest må ta backup av evt. viktige data du måtte ha lagret.

9428875[/snapback]

Er det jeg har hørt også, men bare så rart at jeg nå har bytta ut 2 120gb disker med 2 nye på 250gb og en på 400gb. og det er klikkelyder på de helt nye diskene også, så trur nok ikke at det er "click of death" som er på gang altså.. En kompis bruker fast ene 120gb disken som jeg trudde skulle dø. han har brukt den ca 6 mnd nå uten noen som helst problemer eller uvante lyder..

Lenke til kommentar
De spenningsverdiene ligger innefor kravene. Klikkelyder fra disken er et kjent symptom og er et tegn på at du snarest må ta backup av evt. viktige data du måtte ha lagret.

9428875[/snapback]

Er det jeg har hørt også, men bare så rart at jeg nå har bytta ut 2 120gb disker med 2 nye på 250gb og en på 400gb. og det er klikkelyder på de helt nye diskene også, så trur nok ikke at det er "click of death" som er på gang altså.. En kompis bruker fast ene 120gb disken som jeg trudde skulle dø. han har brukt den ca 6 mnd nå uten noen som helst problemer eller uvante lyder..

9431020[/snapback]

Siden du har kjøpt 2 nye disker og de også har klikkelyder, så tror jeg helst det er noe gale med strømforsyningen din. Har vært borti klikkelyder på 2 av diskene mine, og ikke lenge etterpå sluttet de å fungere.

Lenke til kommentar

9428875[/snapback]

9431020[/snapback]

Siden du har kjøpt 2 nye disker og de også har klikkelyder, så tror jeg helst det er noe gale med strømforsyningen din. Har vært borti klikkelyder på 2 av diskene mine, og ikke lenge etterpå sluttet de å fungere.

9477069[/snapback]

Hva tror du om at s-ata kontrolleren på hovedkortet er noe ustabil? Er enkelte ganger under boot at den blir gående i sirkel å nekte å starte opp ordentlig. sliter med å finne diskene... Må skru den av, vente litt, så skru på igjen. da finner den disker og booter fint..

Lenke til kommentar

Om det er sata kontrolleren som lager krøll, kan jeg ikke svare deg på, da jeg ikke har hatt noen slike problemer med mine PC-er før. Men klikkerlyder kan være at diskene ikke får nok strøm ivhertfall.

Det bruker som regel å skje med gamle disker som er i ferd med å ryke, men i ditt tilfelle er de nye, og da må det nesten være noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...