Gå til innhold

Når vil 3. verdenskrig bryte ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tillegg er nasjonalfølelsen på sterk fremmarsj. Putin er populær som aldri før, og kunne lett bli gjenvalgst som president, hvis det ikke var for forfatningen som sier man kun kan sitte to perioder. Jeg tror aldri det vil dukke opp presidenter av typen Gorbasjov eller Jeltsin igjen. Tiden for denslags "fredsduer og klovner" er over. Nå vil de gjenerobre stoltheten og Vladimir Putin har sånn sett lagt málen for hvordan det vil se ut fremover.

Lenke til kommentar
I tillegg er nasjonalfølelsen på sterk fremmarsj. Putin er populær som aldri før, og kunne lett bli gjenvalgst som president, hvis det ikke var for forfatningen som sier man kun kan sitte to perioder. Jeg tror aldri det vil dukke opp presidenter av typen Gorbasjov eller Jeltsin igjen. Tiden for denslags "fredsduer og klovner" er over. Nå vil de gjenerobre stoltheten og Vladimir Putin har sånn sett lagt málen for hvordan det vil se ut fremover.

 

Solid og presis formulering, amen!

Lenke til kommentar
I tillegg er nasjonalfølelsen på sterk fremmarsj. Putin er populær som aldri før, og kunne lett bli gjenvalgst som president, hvis det ikke var for forfatningen som sier man kun kan sitte to perioder. Jeg tror aldri det vil dukke opp presidenter av typen Gorbasjov eller Jeltsin igjen. Tiden for denslags "fredsduer og klovner" er over. Nå vil de gjenerobre stoltheten og Vladimir Putin har sånn sett lagt málen for hvordan det vil se ut fremover.

 

At Russland vil ha status som supermakt på ny (hvis det var det du mente) og muligens er rede til ny rivalisering med USA så betyr det ikke at Russland ønsker krig, hverken mot USA eller noen andre.

Sovjetunionen og USA gikk ikke i direkte krig mot hverandre under den kalde krigen og det tviler jeg på at Russland og USA vil gjøre nå.

 

Forøvrig er ikke Russland det mest demokratiske landet i verden. At Putin ses på som populær er muligens fordi medier og folk som uttaler seg ikke tør å si så mye annet eller ikke har tillgang?!

Lenke til kommentar
At Russland vil ha status som supermakt på ny (hvis det var det du mente) og muligens er rede til ny rivalisering med USA så betyr det ikke at Russland ønsker krig, hverken mot USA eller noen andre.

 

Nei for all del, tror ikke Russland har noen ønsker/planer om krig.

 

Men jeg tror ikke de i fremtiden lenger vil finne seg i å bli overkjørt/neglisjert. Det er ikke så merkelig synes jeg at Russland oppfatter måten USA forsøker å få fotfeste (bl.a. ved å kjøpe areal/flybaser) i tidligere soviet-republiker, som en provokasjon.

 

Disse flight'ene med strategiske bombefly ned til nordsjøen/England er vel begynnelsen på en mer aktiv rolle.

Lenke til kommentar
Virker litt suspekt spør du meg. Blir nesten som å ofte vandre rundt huset til naboen med avsagd hagle bare for å markere deg.

 

Er vel i såfall ikke noe anderledes enn det mange andre land gjør. Kina sender tidvis store flåtestyrker i farvannet rundt Taiwan, USA viser styrkedemostrasjon ved å luske rundt med hangarskip utenfor Iran, og foretar ellers comando-raider her og der. Israel har sågar bombet et mål i Syria for kort tid siden. Den retten til å ivareta det man oppfatter som egen interessesfære/sikkerhet vil selvsagt Russland også påberope seg.

 

Vet ikke om jeg husker ordrett, men de ymtet noe om at "bygges rakettskjold anleggene" i Tjekkia og Polen så skal de viskes ut av kartet. :ph34r:

Lenke til kommentar
Russland er ihvertfall ikke sjenerte:

Natt til torsdag ble det observert to russiske bombefly med kurs forbi Nordkapp mot de britiske øyer fra Reitan.

http://www.an.no/nyheter/article3081428.ece

I fritt luftrom, der de har fullt lov til å ferdes. Tror du ikke norske fly blir sett nær grensa til andre land?

 

Russland har fått en god økonomi om dagen, og det vises flere steder, De har før vert en stormakt, og vil bli det igjen, men det betyr da ikke at de kommer til å gå til krig med alle og enhvær.

 

Det tror jeg heller USA gjør.

Lenke til kommentar
At Russland vil ha status som supermakt på ny (hvis det var det du mente) og muligens er rede til ny rivalisering med USA så betyr det ikke at Russland ønsker krig, hverken mot USA eller noen andre.

 

Nei for all del, tror ikke Russland har noen ønsker/planer om krig.

 

Men jeg tror ikke de i fremtiden lenger vil finne seg i å bli overkjørt/neglisjert. Det er ikke så merkelig synes jeg at Russland oppfatter måten USA forsøker å få fotfeste (bl.a. ved å kjøpe areal/flybaser) i tidligere soviet-republiker, som en provokasjon.

 

Disse flight'ene med strategiske bombefly ned til nordsjøen/England er vel begynnelsen på en mer aktiv rolle.

 

Synes ikke helt at Russland kan takle det som en provokasjon at USA finner interesser i tideligere Sovjetrepublikker. Nå som Sovjetunionen er oppløst har de tideligere republikkene fått selvstendighet så de står da frie til å handle/ sammarbeide med USA.

Det Putin har sagt er da at de planlagte radarene og avskjæringsrakettene kan anses som en trussel mot Russland. Men jeg mener å huske at han sa ja til at USA kunne sette ut rakettskjoldet i enkelte land.

 

Etter hvert som Russland blir sterkere økonomisk og militært så vil de sikkert utmerke seg mer, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Hva med en krig mellom Russland og Kina? Det vil vel telles som en verdenskrig? Tom Clancy har en finfin bok som omhandler denne hypotetiske krigen (the bear and the dragon).

 

Forøvrig så tror jeg at USA og Russland ikke vil bli så fiendtlig opphengt i hverandre da de ideologiske forskjellene ikke er så store. Russland har fått smake kapitalisme, og alle de materielle godene det bringer med seg.

 

Ser for meg at en evt 3. verdenskrig kan begynne mellom India og Pakistan, der Kina blander seg inn. Russland følger så etter på motsatt side av kina, og vips, vi er i gang.

Lenke til kommentar
Neh, jeg var i Russland i sommer, og det var bilder av han overalt, og noen jeg snakket med sa at de trodde de kom til å begynne å grine når han gikk av. De elsker han derborte.

Han har stor oppslutning i Russland, men en av grunnene til dette er mangelen på kritiske røster. Med en gang noen går ut i offentligheten i opposisjon til myndighetene er det enten sånn at de forsvinner eller blir funnet drept. Folks oppfatninger formes av media, og når media er enstemt blir folket det også.

Lenke til kommentar
Hva med en krig mellom Russland og Kina? Det vil vel telles som en verdenskrig? Tom Clancy har en finfin bok som omhandler denne hypotetiske krigen (the bear and the dragon).

 

Forøvrig så tror jeg at USA og Russland ikke vil bli så fiendtlig opphengt i hverandre da de ideologiske forskjellene ikke er så store. Russland har fått smake kapitalisme, og alle de materielle godene det bringer med seg.

 

Ser for meg at en evt 3. verdenskrig kan begynne mellom India og Pakistan, der Kina blander seg inn. Russland følger så etter på motsatt side av kina, og vips, vi er i gang.

 

 

Av samme grunn som jeg ikke tror at USA og Russland vil gå til krig mot hverandre tror jeg heller ikke at Kina og Russland vil det: Begge to vet vel hva slags skader som kunne komme ut av det. Tror ikke de ønsker å påføre seg selv så store skader som en krig mellom dem kunne gjøre.

 

Men lurer litt på hva som kan skje om Kina angriper Taiwan.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hva med en krig mellom Russland og Kina? Det vil vel telles som en verdenskrig? Tom Clancy har en finfin bok som omhandler denne hypotetiske krigen (the bear and the dragon).

 

Forøvrig så tror jeg at USA og Russland ikke vil bli så fiendtlig opphengt i hverandre da de ideologiske forskjellene ikke er så store. Russland har fått smake kapitalisme, og alle de materielle godene det bringer med seg.

 

Ser for meg at en evt 3. verdenskrig kan begynne mellom India og Pakistan, der Kina blander seg inn. Russland følger så etter på motsatt side av kina, og vips, vi er i gang.

 

Jeg vet at det er nesten 2 mnd siden det ble postet i denne tråden, men skitt au.

 

Det du sier der, skremmer meg litt, fordi akkurat dette har jeg drømt om opptil flere ganger de siste mnd. Det at Russland nå "viser sin styrke" i internasjonalt farvann gjør det ikke noe bedre. Tør ikke tenke på hvordan det ville blitt om disse to landene - som forøvrig topper listen over de største hærene i verden - skulle begynne å kjempe mot hverandre.

 

Jaja, tiden får bare vise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...