NUXiY Skrevet 5. september 2007 Forfatter Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Jeg er absolutt ikke rasebevisst, men jeg irriterer meg over mine raseubevisste tanker. Går jeg ned over gata og ser en ung mann av arabisk opprinnelse komme mot meg (ikke alle, men mange) tenker jeg automatisk at det er best å se en annen vei bare for å være på den sikre siden. Av en eller annen grunn har jeg automatiske tanker som sier at en ung araber er veldig lett å provosere. Feil blikk er nok... 9432086[/snapback] Vet hva du mener, skal ikke mye til etter hva man hører på nyhetene osv (Skal ikke tro alt man hører, jeg vet). Men vet at dette gjelder spesielt i Oslo, i område her jeg bor er det ikke ofte tilfellet. Vet ikke hvordan det er med det andre plasser i Norge, men bare å se på personen kan få konsekvenser (Patetisk). Nei, jeg tenker overhodet ikke over folks "rase." Hvis man med rase mener etnisitet, altså fysiologiske, biologiske variasjoner, så er det jo ganske selvsagt. Man får ikke en bestemt oppførsel av å være f.eks. neger. Og da er det selvsagt ingen grunn til å opptre annerledes enn om man snakket med en alminnelig nordmann. 9432347[/snapback] Med rase tenkte jeg de fysiske antropologiske taksonomiene som er grunnlagd av enkelte antropologer oppigjennom tidene (Coon osv.) med tanke på de forskjellige klassifiseringene (Negroid, kaukasoid, mongloid, europid, m/undergrupper). Arnulf Kolstad - Hverdagsrasismen Denne stod på trykk i dagens Blabla og er kanskje relevant for denne diskusjonen. 9432871[/snapback] Takker for link, meget godt tips. En annen interessant diskusjon om nemlig diskusjon om rase finner man her: Discussing Race in A Global World (Vet ikke helt hva resten av innholdet på den siden er, fant den linken med google:)) Endret 5. september 2007 av NUXiY Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg føler at arabere/persere er veldig enten eller på om de er oppegående Dvs. jeg har sett eksempler på VELDIG hardtarbeidende typer og typer som driver dank hver dag. Har ikke sett noe mellomting enda. Føler at somaliere er forsåvidt det samme, man har de som henger på Grønland/Løkka hver dag og de som studerer på UiO/HiO. Indere/pakistanere/tamiler kan være den verste gangstah gjengen med full pakke (bling og BMW), men når jeg ser disse typene i forbindelse med datarelaterte studier så tenker jeg at disse er noen vanvittige smartinger. ("Indian Institute of Technology"-kaliber anyone?) Endel kinesere generelt har en rar holdning som tilsier noe a la "er du rik så hater de deg, er du fattig så ser de ned på deg" hvis du også er kineser. Selv så digger de å briefe med de minste ting. Og man har de som har føttene plantet på jorda, de er greie å ha med å gjøre. Japanere går veldig crazy med kamera. Og til slutt og ikke minst; nordmenn som har fremmedfrykt til den grad at man lurer på hvilken planet de kommer fra, og man har de som er utrolig interesserte i andre kulturer og spør masse om det som er ganske hyggelig. Lenke til kommentar
akarno Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Nei. Tenker ikke over slikt i det hele tatt. Som jeg hørte en plass: Hver person du møter er verdens snilleste / kuleste intill det motsatte er bevist. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Tja, jeg vil faktisk våge å påstå at media har gjort mye med sinnet mitt mtp innvandrere. Afrikanere er plutselig blitt gale drapsmenn, alle sammen, og de fra midtøsten driver bare dank og dealer dop på senteret. Synd at de som kommer til Norge ikke akseptert. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Tja, jeg vil faktisk våge å påstå at media har gjort mye med sinnet mitt mtp innvandrere.Afrikanere er plutselig blitt gale drapsmenn, alle sammen, og de fra midtøsten driver bare dank og dealer dop på senteret. Synd at de som kommer til Norge ikke akseptert. 9434211[/snapback] Disse "Afrikanere" kom nettopp ifra et land der kuler og kniv er mer vanlig enn mat... Hvilken oppførsel forventer du ifra dem? Endret 5. september 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg ser som regel en annen vei hvis jeg møter en innvandrergjeng. Det er sikkert snille gutter, men hvis jeg ser en annen vei, er jeg sikker på å ikke havne i bråk Vil ikke se på meg som rasist, bare ikke helt overbevist om at rasefrykten min er ubegrunnet. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Tja, jeg vil faktisk våge å påstå at media har gjort mye med sinnet mitt mtp innvandrere.Afrikanere er plutselig blitt gale drapsmenn, alle sammen, og de fra midtøsten driver bare dank og dealer dop på senteret. Synd at de som kommer til Norge ikke akseptert. 9434211[/snapback] Disse "Afrikanere" kom nettopp ifra et land der kuler og kniv er mer vanlig enn mat... Hvilken oppførsel forventer du ifra dem? 9434558[/snapback] Jeg forventer faktisk at de skal tilpasse seg oppførsel som er akseptert i Norge. Men mange gjør jo det også, men igjen, media ødelegger mye. Endret 5. september 2007 av Minus Lenke til kommentar
kkt1986 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det finnes ikke "raser" av mennesker. 9427979[/snapback] Feil, det finnes raser av mennesker. Enkelte raser har f.eks. mindre leverenzymer enn andre og trenger derfor andre medikamenter osv. 9428701[/snapback] Det finnes også enkeltindivider i for eksempel min klasse, eller min familie, med ulike tilbøyeligheter til å få ulike sykdommer. Skal vi dele folk inn i raser på så små kriterier, er hver enkelt en egen "rase". Poenget er at det ikke finnes store nok genetiske distinksjoner mellom ulike folkeslag til å dele oss inn i raser. En rase defineres gjerne som en gruppe dyr som kan formere seg sammen. Etter denne definisjonen er eselet og hesten av samme rase, og i alle fall mennesker. Det finnes større genetiske forskjeller mellom menn og kvinner enn for eksempel mellom afrikanere og europeere. Lenke til kommentar
kkt1986 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg ser som regel en annen vei hvis jeg møter en innvandrergjeng. Det er sikkert snille gutter, men hvis jeg ser en annen vei, er jeg sikker på å ikke havne i bråk Vil ikke se på meg som rasist, bare ikke helt overbevist om at rasefrykten min er ubegrunnet. 9435609[/snapback] Du oppfører deg sikkert likt dersom det kommer en gjeng med hvite hiphoppere i zaggebukser og alvorlige blikk? Da dreier det seg vel lite om "rase," men mer om klesstil og miljø. Eller er det skummelt med afrikanere med dress og koffert også? Lenke til kommentar
Dernel Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg vil si at jeg er rasebevist ja. Tror veldig sikkert jeg snakker for hele familien. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Rasebevisst: ja Forhåndsdømmer: Til dels, men mer basert på holdning Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Alle har fordommer. Og jeg tror det er viktig at en hver er klar over sine fordommer så en kan begrense eventuelle skadevirkningen av de. Jeg nevnte det i tråden om "Ali-saken" at det er mulig ambulansepersonellet ikke var rasister, men at de ubevisst behandlet brune Ali annerledes enn de ville behandlet hvite Ronny. Sånn er det nok i mange etater, og jeg tror et aktivt holdningsarbeid kan begrense skadevirkningen av de ubevisste fordommene folk innehar. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Jeg er jo selvsagt bevisst på at personen jeg snakker med er svart/brun/gul/hvit/rosa, man må da være blind for å ikke merke det. Husker jeg satt på bussen en gang, en badass latino skinhead fyr med tatoeringer satt foran meg, jeg tenkte med en gang at han var virkelig "kul" som gikk slik, og at han sikkert oppførte seg som en idiot mot ukjente. På et stopp snudde han seg bakover og spurte meg pent på gebrokkent norsk om retning til byen, han var virkelig nervøs, tok helt feil av han. Så joda, har selvsagt fordommer som alle andre. Endret 6. september 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg ser på alle mennesker som ulike, så derfor har det ikke noe å si hvilken hudfarge/rase de har. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg ser som regel en annen vei hvis jeg møter en innvandrergjeng. Det er sikkert snille gutter, men hvis jeg ser en annen vei, er jeg sikker på å ikke havne i bråk Vil ikke se på meg som rasist, bare ikke helt overbevist om at rasefrykten min er ubegrunnet. 9435609[/snapback] Du oppfører deg sikkert likt dersom det kommer en gjeng med hvite hiphoppere i zaggebukser og alvorlige blikk? Da dreier det seg vel lite om "rase," men mer om klesstil og miljø. Eller er det skummelt med afrikanere med dress og koffert også? 9438747[/snapback] Kommer det en gjeng hvite hiphoppere, stopper jeg og prater Det er hudfargen det går på, ikke klesstilen. Jeg sier ikke at èn enkelt pakistaner er skummel, men i samla tropp kjenner jeg fremmedfrykten snike seg fram. Jeg har ennå tilgode å se en dresskledd afrikaner, tror jeg. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Det finnes også enkeltindivider i for eksempel min klasse, eller min familie, med ulike tilbøyeligheter til å få ulike sykdommer. Skal vi dele folk inn i raser på så små kriterier, er hver enkelt en egen "rase". Poenget er at det ikke finnes store nok genetiske distinksjoner mellom ulike folkeslag til å dele oss inn i raser. En rase defineres gjerne som en gruppe dyr som kan formere seg sammen. Etter denne definisjonen er eselet og hesten av samme rase, og i alle fall mennesker. Det finnes større genetiske forskjeller mellom menn og kvinner enn for eksempel mellom afrikanere og europeere. 9438728[/snapback] Hvorvidt det er hensiktsmessig å dele folk inn i raser, kan man nok diskutere i det evinnelige. Men det er vel ikke tvil om at det lar seg gjøre å definere ulike raser, og det kan være så spesifisert man bare vil. I gamle dager opererte antropologene med et bredt spekter av mennesketyper - nordisk, alpin osv. Det er ikke noe hokus pokus ved det, det er bare å bestemme at slike og slike trekk (hudfarge, høyde, hårfarge, kinnben, øyne) hører under den og den typen. (For øvrig tror jeg ikke det er riktig at begrepet rase gjerne defineres slik du mener. I så fall ville jo vi ikke ha hunderaser, katteraser og hesteraser. Jeg tror du tenker på definisjonen av art.) Men nå er det sjelden noe poeng i å plassere folk i ulike kategorier bare fordi man kan det. Man må heller spørre: Hvor er fornuften i å operere med rasebegreper? Slik jeg ser det, har det veldig liten hensikt. De som forsker på folkevandringer og slikt, kan saktens ha nytte av det - men nå som man ikke trenger å se på folks utseende for å kartlegge slikt, men heller se på DNA-analyser, er det vel kanskje ikke så viktig allikevel. Men skal politiet ettersøke en forbryter, er det selvsagt greit å gjøre så ved å beskrive ham som best man kan. Ellers: Jeg ser at nærmest alle i denne debatten snakker om hva de gjør om de møter innvandere e.l., men det har jo intet med rase å gjøre? Som nevnt i tidligere innlegg bør man helst skille mellom kulturell/religiøs og etnisk bakgrunn - ens kultur og religion har noe å si for hvordan man oppfører seg, ens etnisitet, eller "rase," har derimot svært lite å si. Må ikke blande kortene her. Håper iallfall ikke dere ville oppføre dere annerledes mot f.eks. en adoptert kineser, selv om han/hun har en annen "rase." Lenke til kommentar
kkt1986 Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Jeg ser at nærmest alle i denne debatten snakker om hva de gjør om de møter innvandere e.l., men det har jo intet med rase å gjøre? Som nevnt i tidligere innlegg bør man helst skille mellom kulturell/religiøs og etnisk bakgrunn - ens kultur og religion har noe å si for hvordan man oppfører seg, ens etnisitet, eller "rase," har derimot svært lite å si. Må ikke blande kortene her. Håper iallfall ikke dere ville oppføre dere annerledes mot f.eks. en adoptert kineser, selv om han/hun har en annen "rase." 9440254[/snapback] Man bør ikke fordømme på bakgrunn av antakelser om forskjellige kulturer eller religioner heller. Innenfor verdensreligionene finnes det kraftige politiske skillelinjer. I pensum i videregående lærer man å skille mellom tre forskjellige Bibelsyn. Et av dem gir ganske stor frihet til å tolke Bibelen historisk, og sikkert til en viss grad symbolsk. Jeg snakket for ikke så lenge siden med en prest og marxist som trakk det lengre enn jeg er vant til, og mente bl.a. at Jesus var en radikal foregangsfigur, og påpekte bl.a. at Jesus aldri nevnte homoili med ett ord, men snakket med kvinner, til og med en prostituert, og sa imot de lærde! Kirka, på den andre sida, har gjennom historien stilt seg på side med makthaverne, noe som har gitt religionen et ganske annerledes uttrykk enn hva Jesus ville ha forespeilt seg. Progressive religiøse kaller man slike, og det finnes tilsvarende progressive miljøer/retninger innen Islam. Likedan blir ofte kirken betraktet som en del av vår kultur, også av mange som ikke særlig ofte går i kirka, om i det hele tatt, og mange ikke-religiøse gifter seg i kirka, nettopp fordi det er en del av kulturen deres. For muslimer kan slike kulturelle trekk innebære en interesse for tepper, eller for den del fortelle sine religiøse myter til barna sine, selv om de er sekulære eller progressive religiøse. ens kultur og religion har noe å si for hvordan man oppfører seg, ens etnisitet, eller "rase," har derimot svært lite å si. Jeg mener det blir svært forenklet, om ikke direkte feil, å skille mellom kultur/religion og etnisitet på denne måten. At mange vestlige konverterer til Islam, og for den del blir interesserte i å sette seg inn i kulturen, gjør antakelig sjelden noe så voldsomt med oppførselen deres at du får god grunn til å bli skeptisk. Kanskje de begynner å be fem ganger til dagen (bø!). Etter rapporten om menn og holdninger til voldtekter, har vi vel lite å lære muslimske menn om kvinnesyn også, for å ta ett eksempel. Som det ble påpekt i VG mot "slutten" (den tok nok bare slutt i media) av voldtektsåret i april: "Det har vært en tendens til at vi har forklart overgrep mot kvinner og barn som "husbråk" eller "familietragedie", mens tilsvarende forhold blant innvandrere blir gitt kulturelle og religiøse forklaringer." Jeg tror det er rimelig å tolke verbet "å fordømme" slik: Å dømme før man kjenner noe(n). Det skal man være ekstremt forsiktig med. Det er ikke nok å navngi en religion eller en "kultur" for at du skal ha skjellig grunn til mistanke eller å være skeptisk. Du må først vite hvordan vedkommende individ forholder seg til sin egen kultur. Lenke til kommentar
nasreddin Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Å skille mellom raser er meningsløst. Vi er alle Anulaps skapninger. Det jeg derimot ikke skjønner, er at det ikke blir gjort større forskjeller mellom kvinner og menn i samfunnet. Hva i Anulaps skapelseslære og hellige bud er det folk ikke skjønner? http://anulap.com/creation.html http://anulap.com/commandments.html Lenke til kommentar
Jaytee71 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Jeg er ikke rasebevisst, men er derimot veldig religionsbevisst..... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Tja, jeg vil faktisk våge å påstå at media har gjort mye med sinnet mitt mtp innvandrere.Afrikanere er plutselig blitt gale drapsmenn, alle sammen, og de fra midtøsten driver bare dank og dealer dop på senteret. Synd at de som kommer til Norge ikke akseptert. 9434211[/snapback] Disse "Afrikanere" kom nettopp ifra et land der kuler og kniv er mer vanlig enn mat... Hvilken oppførsel forventer du ifra dem? 9434558[/snapback] Hva er det du mener her ? At de kan forsvare vold med å si at dette er vanlig i hjemlandet deres ? De skal oppføre seg slik som normene og reglene her i Norge tilsier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå