NUXiY Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Dette er ikke ment som en rasistisk post, fordiom tittelen sannsynligvis gir et annet inntrykk. Hovedsaklig er jeg interessert i å vite om noen av dere har fordommer eller baktanker som dere igrunn ikke legger merke til, eller kanskje dere gjør, om rasebevissthet når det kommer til forhold til andre personer. At du erkjenner at når du snakker med en person fra en annen rase at det ER en annen rase, eller ser du på ham som akkurat lik deg selv ? Syntes temaet er særdeles interessant siden jeg har opplevd ved flere situasjoner at mange folk har rasemessige baktanker, men anser dem som så normale at de ikke ser på seg selv som rasister. Det er et kjent sitat som taler: We are all equal, but we are all diffrent Endret 4. september 2007 av NUXiY Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) opplevde faktisk dette på jobb i dag. en som gikk ut ifra at jeg likte hardcore rock, fordi jeg har den etniske bakgrunnen jeg har(han sa det etterpå) men ellers tror jeg ikke at jeg har noen slike baktanker, ikke som jeg har tenkt over ihvertfall... edit: jeg er forresten norsk, alle norske han kjente likte rock, så siden jeg var norsk regnet han meg at jeg likte det også. Endret 4. september 2007 av aklla Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg ser på alle mennesker som like, selv om alle har et litt forskjellig genetisk utseende. Hvis jeg snakker med en person med f. eks. afrikansk opprinnelse, så kan jeg ikke la være å legger merke til at h*n er veldig svart i forhold til oss nordmenn, men utenom at jeg tar notis av det er det ikke noe annet som jeg er bevisst over. Lenke til kommentar
Koffert Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Tenker sånn ca nøyaktig likt som Eivolele. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg er veldig rasebevist. Faktisk stoler jeg mer, trives mer rundt og generelt liker svarte mennesker bedre. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg er veldig rasebevist. Faktisk stoler jeg mer, trives mer rundt og generelt liker svarte mennesker bedre. 9427049[/snapback] Denne uttalelsen er akkurat like ille som hvis du hadde byttet "svarte" med "hvite". I det andre scenarioet hadde man nok blitt stemplet som Vigrid-medlem, mens uttalelser som dette sannsynligvis går upåaktet hen. Rasisme og fordommer er uønskelig uansett om det går utover svarte eller hvite. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 tDenne uttalelsen er akkurat like ille som hvis du hadde byttet "svarte" med "hvite". I det andre scenarioet hadde man nok blitt stemplet som Vigrid-medlem, mens uttalelser som dette sannsynligvis går upåaktet hen. Rasisme og fordommer er uønskelig uansett om det går utover svarte eller hvite. 9427280[/snapback] Jeg har vokst opp med to kjempesnille svarte søsken, i tillegg til at jeg aldri har møtt en mørkhudet person som har vært utidig mot meg. Jeg har generelt bedre erfaring med mennesker av annen etnisitet. Stempel meg som rasist om du vil. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 tDenne uttalelsen er akkurat like ille som hvis du hadde byttet "svarte" med "hvite". I det andre scenarioet hadde man nok blitt stemplet som Vigrid-medlem, mens uttalelser som dette sannsynligvis går upåaktet hen. Rasisme og fordommer er uønskelig uansett om det går utover svarte eller hvite. 9427280[/snapback] Jeg har vokst opp med to kjempesnille svarte søsken, i tillegg til at jeg aldri har møtt en mørkhudet person som har vært utidig mot meg. Jeg har generelt bedre erfaring med mennesker av annen etnisitet. Stempel meg som rasist om du vil. 9427294[/snapback] Min kommentar var mer rettet generelt mot folk som ikke forstår at fordommer går begge veier. Er du ueing at det er en diskriminerende og fordomsfull uttalelse? Lenke til kommentar
kkt1986 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 (endret) Dette er ikke ment som en rasistisk post, fordiom tittelen sannsynligvis gir et annet inntrykk. Hovedsaklig er jeg interessert i å vite om noen av dere har fordommer eller baktanker som dere igrunn ikke legger merke til, eller kanskje dere gjør, om rasebevissthet når det kommer til forhold til andre personer. At du erkjenner at når du snakker med en person fra en annen rase at det ER en annen rase, eller ser du på ham som akkurat lik deg selv ? Syntes temaet er særdeles interessant siden jeg har opplevd ved flere situasjoner at mange folk har rasemessige baktanker, men anser dem som så normale at de ikke ser på seg selv som rasister. Det er et kjent sitat som taler: We are all equal, but we are all diffrent 9426599[/snapback] Sitatet går andre veien: All different, All equal. Og om du mener noe med det, så har ikke "rase" noe å si. Det menes at ALLE mennesker er ulike. Kjønn, etnisitet, alder, størrelse og klesstil er like lite relevante. Du spør med andre ord om vi ser at andre folk rundt oss er forskjellige fra oss selv? Selvsagt. Jeg tror ikke at jeg bare snakker med kopier av meg selv. Dette er noen av mine venner: Monica har fregner og briller og kler grønt. Joseph er brun i huden, snakker litt gebrokkent, går oppreist og smiler ofte. Erling har svart hår og er ganske stor. Oddi har ofte kinnskjegg og litt smale øyne - og er bleikere enn et blankt papirark. Andreas har et arr i pannen og snakker Ålesund-dialekt. Selvsagt er jeg oppmerksom på sånne forskjeller. Det er blant annet sånn jeg skiller vennene mine fra hverandre. Det finnes ikke "raser" av mennesker. Den genetiske og intellektuelle forskjellen mellom meg og Andreas kan i prinsippet være like stor eller større enn den mellom meg og Joseph. Men akkurat Monica er jente, så selv om vi er veldig like som personer, skiller vi oss fra hverandre med et helt kromosom, og det tilsvarer jo ganske mange gener. Jeg legger merke til at Monica er jente/dame, og jeg legger merke til at hun derfor på flere måter ser grunnleggende annerledes ut enn de andre (gutte-)vennene mine. Erling skiller seg ut i størrelse, Joseph og Oddi i hudfarge og Andreas... først og fremst på hårlengden, i grunnen. Endret 4. september 2007 av kkt1986 Lenke til kommentar
NUXiY Skrevet 4. september 2007 Forfatter Del Skrevet 4. september 2007 Jeg er veldig rasebevist. Faktisk stoler jeg mer, trives mer rundt og generelt liker svarte mennesker bedre. 9427049[/snapback] Du vil nok egentlig komme deg avgårde med en slik utalelse uten å bli kalt rasist. Tror det har noe med sympati å gjøre. Det finnes ikke "raser" av mennesker. 9427979[/snapback] Feil, det finnes raser av mennesker. Enkelte raser har f.eks. mindre leverenzymer enn andre og trenger derfor andre medikamenter osv. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Min kommentar var mer rettet generelt mot folk som ikke forstår at fordommer går begge veier. Er du ueing at det er en diskriminerende og fordomsfull uttalelse? 9427511[/snapback] Ja, det er jeg. Jeg har fordommer alright, men det er fordommer som taler positivt. Er det diskriminerende å si at du stoler mer på noen og liker bedre rundt noen? Er jeg diskriminerende om jeg sier at jeg stoler mer på gutter enn jenter, på brunnetter enn blonde og på friske enn funksjonshemmede? Hvem diskriminerer jeg forressten? Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Når jeg snakker med en fra en annen rase gjør jeg meg først opp et inntrykk etter å ha snakket med personen en stund da mange med utenlansk utseende er like norsk som meg, om ikke mer. Snakker jeg imidlertid med en dårlig integrert innvandrer ser jeg på denne personen som en utlendig, men dette har ikke noe med hudfarge å gjøre.. Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Jeg klarer ikke å la være å merke at noen har en annen hudfarge, sannsynligvis mest fordi jeg aldri har omgåttes noe annet enn hvite folk, spesielt da jeg er vokst opp på et lite tettsted i Nord-Norge. Men har det noen betydning? Egentlig ikke. I min erfaring, etter å ha jobbet i butikk nå i noen måneder, så er faktisk folk som er mørke i huden som regel laaangt hyggeligere og høfligere enn etniske nordmenn. Så om ikke annet så tenker jeg at, "oi, der kommer en potensielt veldig hyggelig kunde", så det er jo ingenting negativt ved at jeg legger merke til hudfargen, det er mest bare fordi det er uvant. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Hudfargen har ikke noe å si når jeg omgås andre mennesker, men språk og oppførsel. Snakker jeg med adopterte, eller 2. generasjons innvandrere som snakker like bra norsk som meg tenker jeg ikke noe på hudfargen. Snakker de derimot dårlig norsk, eller har en veldig ikke-norsk oppførsel så tenker jeg selvfølgelig ikke over det. Ikke noe rasistisk, men man må jo ta hensyn til det hvis de er "annerledes"? Igjen, ikke noe rasistisk, men hvis de for eksempel snakker dårlig norsk snakker jeg senere og mer tydelig, har de en annen oppfatning av verden må jeg kanskje passe på hva jeg sier og hvilke uttrykk jeg bruker. Lenke til kommentar
tAno16 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 cp-nilsen, helt enig. Slik gjør man egentlig mot alle mennesker, ikke bare ikke-norske. Så derfor er det ikke noe rasistisk i det. Prater sent og tydelig om noen har hørselproblemer. =) Man skal ha respekt for at alle kan være forskjellige, på alle områder. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Ja, det er jeg. Jeg har fordommer alright, men det er fordommer som taler positivt. 9428941[/snapback] Fordommer er aldri positive. Å møte noen med et åpent sinn, og å vurdere dem som selvstendige individer er positivt. Er det diskriminerende å si at du stoler mer på noen og liker bedre rundt noen? Er jeg diskriminerende om jeg sier at jeg stoler mer på gutter enn jenter, på brunnetter enn blonde og på friske enn funksjonshemmede? Hvem diskriminerer jeg forressten? 9428941[/snapback] Uttalelsen din ble skrevet på en måte hvor det kommer fram at du sammenlikner de svarte med noen, selv om du ikke nevner hvem disse "noen" er eksplisitt. Siden vi bor i Norge hvor majoriteten er hvite sier det seg selv at det er dem du sammenlikner med. For all del, alle må få ha sin mening, og jeg godtar din. Jeg synes allikevel det er et problem at du ikke ser hvordan uttalelsen din sier at du foretrekker en "rase" framfor en annen. "Jeg er veldig rasebevist. Faktisk stoler jeg mer, trives mer rundt og generelt liker hvite mennesker bedre." Hva synes du om uttalelsen nå da? Fortsatt ikke diskriminerende? Lenke til kommentar
stiiig Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg er absolutt ikke rasebevisst, men jeg irriterer meg over mine raseubevisste tanker. Går jeg ned over gata og ser en ung mann av arabisk opprinnelse komme mot meg (ikke alle, men mange) tenker jeg automatisk at det er best å se en annen vei bare for å være på den sikre siden. Av en eller annen grunn har jeg automatiske tanker som sier at en ung araber er veldig lett å provosere. Feil blikk er nok... Lenke til kommentar
apollo3 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Dette er ikke ment som en rasistisk post, fordiom tittelen sannsynligvis gir et annet inntrykk. Hovedsaklig er jeg interessert i å vite om noen av dere har fordommer eller baktanker som dere igrunn ikke legger merke til, eller kanskje dere gjør, om rasebevissthet når det kommer til forhold til andre personer. At du erkjenner at når du snakker med en person fra en annen rase at det ER en annen rase, eller ser du på ham som akkurat lik deg selv ? Syntes temaet er særdeles interessant siden jeg har opplevd ved flere situasjoner at mange folk har rasemessige baktanker, men anser dem som så normale at de ikke ser på seg selv som rasister. Det er et kjent sitat som taler: We are all equal, but we are all diffrent 9426599[/snapback] Nei, "rase", hudfarge osv. bryr jeg meg egentlig lite om. Jeg er mer skeptisk til folk som har stort behov for å vise verden gjennom klesdrakt, skjeggvekst osv. at de er muslimer. Og det gjelder også for muslimer som er etnisk norske. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Dette er ikke ment som en rasistisk post, fordiom tittelen sannsynligvis gir et annet inntrykk. Hovedsaklig er jeg interessert i å vite om noen av dere har fordommer eller baktanker som dere igrunn ikke legger merke til, eller kanskje dere gjør, om rasebevissthet når det kommer til forhold til andre personer. At du erkjenner at når du snakker med en person fra en annen rase at det ER en annen rase, eller ser du på ham som akkurat lik deg selv ? Syntes temaet er særdeles interessant siden jeg har opplevd ved flere situasjoner at mange folk har rasemessige baktanker, men anser dem som så normale at de ikke ser på seg selv som rasister. Det er et kjent sitat som taler: We are all equal, but we are all diffrent 9426599[/snapback] Nei, jeg tenker overhodet ikke over folks "rase." Hvis man med rase mener etnisitet, altså fysiologiske, biologiske variasjoner, så er det jo ganske selvsagt. Man får ikke en bestemt oppførsel av å være f.eks. neger. Og da er det selvsagt ingen grunn til å opptre annerledes enn om man snakket med en alminnelig nordmann. Imidlertid varierer folks kulturelle bakgrunn, og det er langt viktigere. Dersom jeg f.eks. snakker med en muslim eller en eskimo, vil jeg selvsagt ha det i bakhodet at han trolig har andre verdier enn jeg, at det han mener er rettferdig, i mine øyne kanskje vil være urettferdig (og omvendt). Altså: Dersom jeg snakker med en neger som er adoptert og har bodd hele livet i Norge, vil det være som å snakke med en hvilkensomhelst nordmann. Dersom han derimot opprinnelig er fra utlandet, og har en annen kultur og religion, vil det være annerledes. Det er den kulturelle bakgrunnen som er relevant, ikke den etniske. I mange tilfeller kan man riktignok gå ut fra at alle med utenlandsk utseende også har en annen kulturell bakgrunn, for det er jo som oftest helt riktig. Men fortsatt er det det kulturelle, og ikke det etniske, som er det viktige. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Arnulf Kolstad - Hverdagsrasismen Denne stod på trykk i dagens Blabla og er kanskje relevant for denne diskusjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå