Gå til innhold

Multitasking stasjonær- PC?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt å bygge meg en stasjonær PC til studentbruk. Har prøvd å søke litt på forumet her etter en multi-tasking pc men for det meste jeg finner her er gamer-oppsett.

PCen skal brukes primært til å kjøre flere programmer samtidig. Jeg er en typisk student som skal ha mange ting på samtidig, både surfing, nedlasting, musikk, msn, photoshop og diverse programmer som jeg syssel med i fritiden. Spiller også spill i ny og ne, men har ingen krav til grafikk, kan godt kjøre lav/medium grafikk på bf2 for å si det sånt :)

Har aldri bygd en pc før så det er mange ting jeg lurer på:

1. Q6600 eller E6850?

2. Trenger jeg et kraftig skjermkort egentlig?

3. 2GB eller 4GB? Anbefaling på RAM typer?

4. Er Raptor X disk verdt pengene?

Har tenkt å bruke rundt 8k på PC. Håper noen kan gi meg en pekepinn på dette. Kanskje et raskt oppsett hadde vært fantastisk!

EDIT: Har prøvd å sette opp en handlevogn selv, var veldig gøy.

Handlevogn.

Det jeg mangler er jo kabinett og skjermkort. Vil helst ha et kabinett m/ strømforsyning.

Venter i spenning på svar.

Takk.

Endret av namhvo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. E6850 vil vere best, men mindre du kjører mange krevende oppgaver i bakgrunnen (video-encoding og lignende), men det er jo morro å ha et par kjerner ledige.

2. Du trenger ikkje et kraftig skjermkort og kan godt bruke X1950 til en tusenlapp.

3. 1GB ram er billigere og har bra utelse. 2GB ram er dyrt og er dårligere en 1GB rambrikker, men ikkje noe serlig merkbart. Vis du skal ha 4GB må du velge mellom 4x1GB eller 2x2GB der 4x1GB er billigere og gjer bedre utelse, men det har vert problem med dette.

4. Nei.

Inkluderer 8k skjerm, tastatur, høytalere og mus?

EDIT: Du klarte fint å sprenge budsjettet uten strømforskyning og skjermkort! :D

Endret av Zoxc
Lenke til kommentar
1. E6850 vil vere best, men mindre du kjører mange krevende oppgaver i bakgrunnen (video-encoding og lignende), men det er jo morro å ha et par kjerner ledige.

2. Du trenger ikkje et kraftig skjermkort og kan godt bruke X1950 til en tusenlapp.

3. 1GB ram er billigere og har bra utelse. 2GB ram er dyrt og er dårligere en 1GB rambrikker, men ikkje noe serlig merkbart. Vis du skal ha 4GB må du velge mellom 4x1GB eller 2x2GB der 4x1GB er billigere og gjer bedre utelse, men det har vert problem med dette.

Inkluderer 8k skjerm, tastatur, høytalere og mus?

9426978[/snapback]

Hei og takk for konstruktiv tilbakemelding :)

Tror jeg skal gå for Q6600 jeg. Har sjekket litt rundt på forumet og debatten går jo frem og tilbake uansett så dette er bare en smakssak er det ikke?

Hvis du sier at 4x1 blir billigst så tror jeg at jeg skal gå for det, noen anbefalinger for RAM typer og produsent? Ser jo at det kryr av dem i hardware jungelen allerede.

8k inkluderer ikke skjerm, siden jeg har bestemt meg for 22" Samsung, lest masse tester og folk er generelt fornøyd med den :)

Har en MX518 mus fra før av og den fungerer forsatt, men tastatur og høytalere må jeg ha da.

En ting til, burde jeg ha ekstern lydkort hvis jeg skal se se mye på film og høre på musikk? Har AKG headsett fra før av :)

Lenke til kommentar

Lagde et lite oppsett her, mangler høytalere, kjølepasta og cpu-kjøler (Q6600 lager varme så det må du ha :) )

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=54261

Internt lydkort (Eksternt lydkort er stor stygge bokser som henger utenfor pcen) kan du vurdere vis høgtalerene/headsettet er bra og lydkilder er av god kvalitet. (Det vil si CDer DVDer og spill)

Det er vell best å berre bruke det interigerte å heller kjøpe et internt et vis du ikkje er fornøyd med lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...