Gå til innhold

trenger noen tips til hva jeg bør stemme?

sixx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg mener å ha lest, men har ikke tid til å grave frem kilder, at Norge er et av landene i Europa med lavest bensinpris, hvis man tar hensyn til gjennomsnittsinntekten.

9445367[/snapback]

Norge er også det landet i Europa med den dårligste veistandarden. Dette fører til at vi alle bruker mer bensin enn om vi kunne ha kjørt rett frem på en firefelts motorvei.

Så bensinprisen må ned.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha lest, men har ikke tid til å grave frem kilder, at Norge er et av landene i Europa med lavest bensinpris, hvis man tar hensyn til gjennomsnittsinntekten.

9445367[/snapback]

Norge er også det landet i Europa med den dårligste veistandarden. Dette fører til at vi alle bruker mer bensin enn om vi kunne ha kjørt rett frem på en firefelts motorvei.

Så bensinprisen må ned.

9445391[/snapback]

Det har vel egentlig ingenting med hverandre å gjøre?

Jeg synes ikke bensinprisen skal ned, det er skadelig for miljøet og folk har råd til det.

Lenke til kommentar

9445367[/snapback]

Så bensinprisen må ned.

9445391[/snapback]

Det har vel egentlig ingenting med hverandre å gjøre?

Jeg synes ikke bensinprisen skal ned, det er skadelig for miljøet og folk har råd til det.

9445398[/snapback]

Jo, det har jo det. Når dere først skal begynne å sammenligne med resten av Europa så er veistandarden viktig. Vi må bruke mere bensin på å kjøre over fjellet på en svingete vei enn man bruker når man kjører rett frem i Danmark.

Ergo har vi et mye større behov for bensin grunnet sviktende veiutbygging. Ergo burde vi få bensinen enda billigere inntill man tar seg råd til å bygge skikkelige veier.

Men nok om det. Bensinprisen må ned uansett. Tror ikke folk begynner å kjøre unødvendig bare fordi den blir billigere. Det koster jo å kjøre bil uansett.

Lenke til kommentar

Danmark har da fordelen at det er flatt. Norge tjener usannsynlig penger på sine flotte fjell, synes ikke vi skal begynne å sprenge de ned for å ha firefelts vei overalt.

Selvfølgelig kommer flere til å kjøre bil hvis bensinen blir billigere, jeg holdt på å kjøpe bil da jeg ble 18, men lot være fordi bensinkostnadene ville blitt for store. Her virker bensinprisen positivt, fordi jeg hadde absolutt null behov for bil, annet enn at det hadde vært fett.

Lenke til kommentar
Danmark har da fordelen at det er flatt. Norge tjener usannsynlig penger på sine flotte fjell, synes ikke vi skal begynne å sprenge de ned for å ha firefelts vei overalt.

Selvfølgelig kommer flere til å kjøre bil hvis bensinen blir billigere, jeg holdt på å kjøpe bil da jeg ble 18, men lot være fordi bensinkostnadene ville blitt for store. Her virker bensinprisen positivt, fordi jeg hadde absolutt null behov for bil, annet enn at det hadde vært fett.

9445445[/snapback]

Vi har da nok plass til at man i allefall burde ha sørget for 4 felts motorveier mellom alle større byer i Sør-Norge. Hvis man samtidig setter ned bilavgiftene og bensinavgiftene så har man plutselig muligheten til å reise i dette landet uten å være avhenging av NSB eller SAS.

Lenke til kommentar
Nettopp, hvis man foretrekker å kjøre bil fordi det er gøy eller mer komfortabelt, klar over at det er mer skadelig for miljøet, så må man betale for det.

9445567[/snapback]

Skjønner ikke hvordan det blir mer miljøvennlig fordi vi betaler for det?

Nei, las oss heller få litt frihet i form av utstrakt privatbilisme.

Lenke til kommentar

Det blir det ikke. La oss tenke oss en situasjon hvor kollektivtransporten er tilstrekkelig utbygd, hvis da folk vil velge å ta buss/tog/trikk istedenfor å kjøre bil vil det føre til mindre bilkjøring ergo bedre for miljøet.

I London er det for tiden rådyrt å kjøre i sentrum, partiet som stod for dette gikk til gjenvalg på at avgiftene skulle beholdes, og de vant. Bedre kollektivtransport -> mindre bilkjøring -> mindre behov for store motorveier.

Lenke til kommentar
Det blir det ikke. La oss tenke oss en situasjon hvor kollektivtransporten er tilstrekkelig utbygd, hvis da folk vil velge å ta buss/tog/trikk istedenfor å kjøre bil vil det føre til mindre bilkjøring ergo bedre for miljøet.

I London er det for tiden rådyrt å kjøre i sentrum, partiet som stod for dette gikk til gjenvalg på at avgiftene skulle beholdes, og de vant. Bedre kollektivtransport -> mindre bilkjøring -> mindre behov for store motorveier.

9445595[/snapback]

I bykjerner kan kollektivtransport være fornuftig. Og over lengre avstander er fly eller tog fornuftig. For alt i mellom er privatbilisme det beste.

Selv om bensinprisen hadde blitt dobla, så hadde ikke det endret kjørevanene mine da jeg ikke ser på kollektivtransport som et alternativ.

Skal man bruke denne argumentasjonen må man uansett bygge ut tilbudet først. I mellomtiden bør man senke avgiftene slik at folk har råd til å flytte litt på seg og ha det gøy.

Lenke til kommentar
valget er her snart og jeg har enda ikke peiling på hva jeg skal stemme. første året med stemmerett så jeg vil prøve og velge noe som er bra for meg. Men har enda ikke peiling på hva som kan være bra for meg så jeg håper på noen råd fra dere. Her skriver jeg opp saker som intresserer meg(tilfeldig rekkefølge)

Mer kulturtilbud for unge

billigere alkoholavgifter

billigere bensin

gratis skolebøker

billigere/gratis kollektivtransport

skolepolitikk generelt

arbeidsplasser/lærligeplasser

jeg håper på noen gode tips fra dere...å ja, jeg vet at jeg er både litt sosialist og litt konservativ. hehe

9425814[/snapback]

Mer kulturtilbud for unge - Stem SV

billigere alkoholavgifter - Stem Frp

billigere bensin - Stem Frp

gratis skolebøker - Stem SV

billigere/gratis kollektivtransport - Stem SV

skolepolitikk generelt - Alle partiene har jo forskjellig skolepolitikk, så da bør du si hvilken skolepolitikk du liker.

Arbeidsplasser/lærligeplasser - SV vil ha lovfestet lærlingsplass, og hvis du skal gå yrkesfag, vil jo SV ut av EØS, altså vil arbeidsinnvandringen av polakker stoppe. Det vil føre til flere arbeidsplasser.

Du får vel bestemme hva som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar
Arbeidsplasser/lærligeplasser - SV vil ha lovfestet lærlingsplass, og hvis du skal gå yrkesfag, vil jo SV ut av EØS, altså vil arbeidsinnvandringen av polakker stoppe. Det vil føre til flere arbeidsplasser.

9446123[/snapback]

SV er for arbeidsinnvandring fra hele EØS i tillegg til at de ønsker en "Green-card" ordning for folk fra land utenfor EØS. Så nei, arbeidsinnvandringen vil nok ikke stoppe selv om SV skulle få såpass flertall at vi går ut av EØS. :)

SV er vel også forkjemperen for økning i arbeidsinnvandring og ønsker å senke krav (som aldersgrense).

Lenke til kommentar

9446123[/snapback]

SV er for arbeidsinnvandring fra hele EØS i tillegg til at de ønsker en "Green-card" ordning for folk fra land utenfor EØS. Så nei, arbeidsinnvandringen vil nok ikke stoppe selv om SV skulle få såpass flertall at vi går ut av EØS. :)

SV er vel også forkjemperen for økning i arbeidsinnvandring og ønsker å senke krav (som aldersgrense).

9447355[/snapback]

Ok, men de er ihvertfall for lovfesta plass til lærlingsplass :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...